Het is nu wo jun 25, 2025 1:23

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za dec 17, 2011 20:57 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 29, 2009 8:14
Berichten: 348
Woonplaats: arnhem
Zijn er forum leden die hun powerstroke 6.0 diesel beetje bij beetje ""zoals de amerkanen zeggen""bullitproof maken?

egr koeler
arp headstuds
olie koeler
andere koelvloeistof
en dan vervolgens een performance tune?

zit de laatste tijd behoorlijk wat op powerstroke.org en thedieselstop.com etc te neuzen.Om zo,n 6.0 diesel echt betrouwbaar te maken moet er schijnbaar toch het een en ander gedaan worden,...zo vondt ik een zeer gedetaileerde werk omschrijving voor het spoelen van het koelsysteem en zeker niet de ford gold coolant te gebruiken.
Verder een prachtige omschrijving van waar de storing begint met als gevolg waarom er zoveel koppakkingen sneuvelen.

p.s ben een leek wat betrefd de diesels,maar ben zeker niet bang om te sleutelen.het schijnt vrij simpel te zijn,maar vreselijk veel en tijdrovend werk.
Dus als er ervaringen zijn van DIY mannen dan hoor ik dat graag.

_________________
'05 F250 Harley Davidson Crew Cab'4x4 Powestroke diesel 6.0
Egr delete - Hpop upgrade - Blue Spring upgrade - Catepillar ELC EC1 coolant - Coolant Filter - edge Insight monitor- SCT Custom tunes - EGT & fuel pressure -


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za dec 17, 2011 21:00 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jan 01, 2011 15:41
Berichten: 194
Woonplaats: Tukkerland
heb dat Chanel ook gevonden op YT en die lijst om hem echt bullet proof te maken is lang en veel dingen zijn mijn inziens puur door slechte materialen, en dat men op het laatste bepaalde aanpassingen gemaakt hebben die vervelende gevolgen kunnen hebben...

al moet ik wel zeggen als je regelmatig je koelvloeistof controleerd zou je toch niet zo snel met te weinig rond rijden ?

_________________
Niet gehinderd door enige vorm van inzicht.
Ik geloof wel in God maar niet in de overheid en in Sinterklaas


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za dec 17, 2011 23:06 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do aug 12, 2010 23:31
Berichten: 298
Woonplaats: andijk,de parel van west friesland,
nou riverside we hebben dus presies dezelfde

je hebt het over de koppakking
nou die is bij mij ook lek geweest
raakte steeds koelvloeistof kwijt
op het laatst plofte de hele boel,en stond heel noordholland onder de rook
je voelt je dan wel knap lullig

_________________
piet

ford f 250 harley davidson 6.4
yamaha Roadstar 1700 cruiser.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za dec 17, 2011 23:39 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di nov 17, 2009 18:30
Berichten: 260
Tja,
ik weet er ook van, die van mij moet ook, maar kost idd al heel veel geld alleen aan materiaal.
Je moet ook heel goed uitzoeken wat er idd nodig is, hij moet namelijk behoorlijk ver uit elkaar en kun je maar beter alles te gelijk doen, ik ben langzaam eea aan het verzamelen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za dec 17, 2011 23:49 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 28, 2008 19:34
Berichten: 4658
Woonplaats: Beets
Waarom is dat???



Zijn die Ford's standaart dan niet goed genoeg :thefinger: :thefinger: :thefinger:

_________________
:wave:
Roel

2005 YELLOW DODGE 2500
450 HP DIESEL - BANKS POWER - SKYJACKER LIFT


Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo dec 18, 2011 2:04 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 29, 2009 8:14
Berichten: 348
Woonplaats: arnhem
Originally Posted by Gwar
Does the lack of silicate have any adverse affects??? Not to ask a dumb question but why would ford continue to use a coolant that causes serious issues with its engines???

Does the 6.0L come from the factory with the ford gold or something from international???

(QUOTE) Posted by PGreenSVT at Powerstroke.org

Can't explain away Ford's logic. International uses Fleetrite ELC. Think about it. Whats is another silicate? Sand immediately come to mind. What is sand? It's an abrasive. Besides that it turns to a gell from the heat as it goes through the egr cooler trying to carry off the heat from high egt's resulting in the sludge that clogs the oil cooler. There is a substanial body of evidence supporting this.

Not having silicates is a positive thing. It has no adverse affects. ELC coolant is good for 300k miles without any additives and extendable to 600k with an additive pack at 300k. The new Delo ELC is good for 750k miles or 8 years extendable to 1 million miles.

I think it pretty much speaks for itself.
__________________
I'm on a campaign man. That Gold cxxp is killing our trucks and people need to know. It is the cause of the biggest problems we have with the 6.0 and the bad reputation the 6.0 has. And it is pretty cheap and easy to eliminate. People should know this. So yeah, I'm beating that drum. The other drum is the need to monitor ECT and EOT before you blow your egr cooler and head gaskets.

I just did a flush with Fleetrite Restore, VC9, lots of flushing, installed a coolant filter, and switched to ELC. Im curious to see what my coolant filter will look like after the first 500 miles, I know there is still most likely some cxxp in there still as I still have the stock EGR and oil cooler at 34k miles but I doubt there will be anywhere the abount that we see out of most of the posts with opened up coolant filters.

I recently installed the DieselSite.com coolant filter kit on my 2006 6.0. The kit came complete with everything you need and also came with the new billet aluminum filter head, looks really sharp.

PGreenSVT, dude you need to change your screen name to "ELC FOR LIFE!"

But I agree I just switched to ELC also, either way it cant be any worse than the gold, for those of you that have doubts just scrape the bottom of your degas bottle, thats the same cxxp thats clogging your oil cooler. When I did my flush I pulled my degas bottle and scrubbed it with a bottle brush, that cxxp is like glue.
also read this




(QUOTE) Posted by PGreenSVT Powerstroke.org





--------------------------------------------------------------------------------

Here is the deal with the 6.0. Any good tuner (person writing your tunes) is not going to give you a tune that is going to tear up your truck. There are trucks all over the place running 400-420 rwhp with 750-800 rwtq all day long without problems.

Yes the 6.0 is known to blow head gaskets. This is why it happens. The Ford Gold coolant contains silicates. The silicates are not able to handle high EGT's generated by a good load or relatively high boost when run through the EGR cooler. They break down into a jell like sludge and fall out of suspension. This crud gets caught up in the tiny coolant passageways of the oil cooler. As the cooler clogs up it restricts coolant flow to the egr cooler. Now the egr cooler doesn't have enough coolant to carry off the heat generated by high EGT's. The limited amount of coolant in the egr cooler flash boils causing high pressure in the cooling system and the truck pukes coolant from the degas bottle due to the pressure. (it has to go somewhere)
Your uninformed Powerstroke owner is not monitoring his coolant temps and oil temps so he doesn't know whats going on and he keeps driving it this way. The problem get worse, the pressure causes the egr cooler to rupture. Now the egr cooler is leaking coolant into the intake manifold which then runs into the cylinders. Again the high combustion temps cause the coolant to vaporize. This causes unacceptably high cylinder pressure, the TTY head bolts stretch due to the additional pressure and there go your head gaskets.

Ok now you know the problem. Here's the cure. Get a good engine monitoring solution like the Edge Insight so that you can monitor your ECT and EOT. If those temps get more than 15* apart at normal cruising when at normal operating temperature your oil cooler is clogging up. Rebuild it now to prevent all that down stream damage from occurring. Flush that Ford Gold coolant cxxp out of your engine with a couple bottles of Restore. This is made specifically to clean out that silicate residue. Now refill it with a silicate free Cat EC-1 rated ELC coolant. This removes the silicates that clog the oil cooler from the equation. If you live in an area where you don't have smog inspections delete the egr system. If you can't delete it replace the egr cooler with the cooler manufactured by Bulletproof Diesel. This is vastly superior to the Ford oem egr cooler and it will not fail on you. If you find that you need to replace head gaskets replace the TTY head bolts with ARP studs and use black onyx (Victor Reinz) head gaskets. If you have to replace the egr cooler always replace the oil cooler. That is the source of the problem.

Now that you have addressed the common problems that scare the hell out of people, get an SCT tuner (i like the X3) and install some custom tunes and drive the heck out of it. DO NOT baby it. The Powerstroke hates this and will rebel with turbo issues.

Turbo issues are also common repair points with the 6.0. People like to complain that it's because the VGT turbos are pieces of junk. This is not so. The VGT vanes in the turbo need to be exercised regularly. This means making them go through there full range of motion. So put your foot in it regularly and let is see some full boost runs. That will keep your VGT vanes from getting all sooted up and freezing up because of the soot. Again, that is what happens when you baby it. Put you foot in it and you will have less problems. Lay out of it and try to milk it for mileage like you would a gasser and you're going to have turbo issues. Don't let it sit either. That is also the kiss of death to the turbo. The unison ring rusts up and again you have turbo problems. So now that you know you need to give your turbo a regular work out to keep it happy, give it a proper cool down as well. Just whipping into your parking place and shutting it down will lead to coking the bearings and again major turbo issues. Running a good synthetic oil will help here immensely because it handles heat so much better and resists coking. But always let your turbo have time to cool down. This is one of the reasons you need a Pyrometer (EGT gauge), Let the EGT come down to 350* before shutting your truck off. This only takes a couple of minutes, especially if you take it easy on it for the last couple minutes of your trip. If this is too much hassle for you get a turbo timer that will automatically delay shutdown when you turn off the key to allow the turbo to cool down.

Injectors. Fords injection system HEUI fires the injectors with High Pressure Oil, to the tune of 4,000psi at Wide Open Throttle. Maintenance is critical here so you can not let your oil maintenance slide like you can on a gasser. It will kill your injectors. The injectors also are known to suffer from something that we call stiction. That is when the oil side spool valve of the injects hangs up or sticks when cold until the truck warms up. I believe this is caused by varnish buildup that is common to dino oils, especially those containing paraffin. Using a good synthetic oil will take care of that because it actually cleans the engine as it lubricates. If you do find yourself with some injector stiction add a couple of bottles of Rev-X to your oil. It has cleared up 99.9% of the trucks it has been used on. 2 bottles run around $70. A new injector is about $250-$290. Be anal about keeping your oil clean and fresh and changing your fuel filters regularly. The other thing that kills injectors is low fuel pressure. The fuel pressure needs to stay above 45psi at all times and is typically set around 52 psi from the factory. Well the Factory fuel pressure regulator spring is weak and looses it's tension over time and can't maintain adequate fuel pressure. There is an updated rebuild kit that uses a better, stronger spring. Installing this spring will bring your fuel pressure up to about 62 psi and solve that. Get a fuel pressure gauge. It's important.

So that covers the frequent complaints with the 6.0. They are all well known at this point as are the solutions. Does it suck we have to fix Ford's blunders? Heck yes it does. But again we know how and once done you will have a very reliable robust truck that is well worth the effort. So address the issues as you can and enjoy your truck. It is a dynamite vehicle. I love mine.
__________________
Also here lot of good info and pictures it will open your eyes about that Ford Gold cxxp (Thanks PGreenSVT and others at Powerstroke.org

Replaced oil cooler still difference in temps - Page 21 - Ford Powerstroke Diesel Forum
If you have been setting on the fence and thinking about a coolent change jump off and get that cxxp out.
2 stroker

_________________
'05 F250 Harley Davidson Crew Cab'4x4 Powestroke diesel 6.0
Egr delete - Hpop upgrade - Blue Spring upgrade - Catepillar ELC EC1 coolant - Coolant Filter - edge Insight monitor- SCT Custom tunes - EGT & fuel pressure -


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo dec 18, 2011 11:56 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 28, 2010 17:45
Berichten: 1532
Woonplaats: Onder de peperbus
Is dat van dat speciale koelmiddel echt bewezen of is het een verkoop praatje.
Ik vind het zelf een hoop bangmakerij om niks.
Zou dat bullitproof maken niet commercieel bedoelt zijn.

_________________
Afbeelding
2005 Ford F-250 Powerstroke
De Swollenaar


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo dec 18, 2011 12:23 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 10, 2010 22:19
Berichten: 1337
Woonplaats: B.brug
Als ik dit goed lees moet ik me NU druk gaan maken om iets wat "wel of niet "
gaat gebeuren. Henny heeft wel een keer hier gezegd dat de 6-liters niet de
beste motoren zijn, maar heeft dat ook niet maken met de rijstijl en hoe je met
koude motor weg rijd. Hij zal misschien op sommige delen wat gevoeliger zijn maar
een diesel moet je als een diesel behandelen en anders een benzine wagen rijden.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo dec 18, 2011 12:41 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 28, 2010 17:45
Berichten: 1532
Woonplaats: Onder de peperbus
willem-2 schreef:
Als ik dit goed lees moet ik me NU druk gaan maken om iets wat "wel of niet "
gaat gebeuren. Henny heeft wel een keer hier gezegd dat de 6-liters niet de
beste motoren zijn, maar heeft dat ook niet maken met de rijstijl en hoe je met
koude motor weg rijd. Hij zal misschien op sommige delen wat gevoeliger zijn maar
een diesel moet je als een diesel behandelen en anders een benzine wagen rijden.

Sluit ik me bij aan.
Ik zorg dat er diesel in de tank zit.
Dan ben ik al goed bezig toch???

_________________
Afbeelding
2005 Ford F-250 Powerstroke
De Swollenaar


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo dec 18, 2011 12:53 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 29, 2009 8:14
Berichten: 348
Woonplaats: arnhem
willem-2 schreef:
Als ik dit goed lees moet ik me NU druk gaan maken om iets wat "wel of niet "
gaat gebeuren. Henny heeft wel een keer hier gezegd dat de 6-liters niet de
beste motoren zijn, maar heeft dat ook niet maken met de rijstijl en hoe je met
koude motor weg rijd. Hij zal misschien op sommige delen wat gevoeliger zijn maar
een diesel moet je als een diesel behandelen en anders een benzine wagen rijden.


het gaat gebeuren,..slechts een kwestie van tijd totdat je oliekoeler dusdanig verstopt is zodat de ketting reactie begint.
Dit topic gaat ook niet over hoe slecht of goed de motor is,...vindt je het onzin,..gewoon lekker doorrijden.

zijn er mensen die wel sleutelen tips/tricks en/of part nrs hebben?

_________________
'05 F250 Harley Davidson Crew Cab'4x4 Powestroke diesel 6.0
Egr delete - Hpop upgrade - Blue Spring upgrade - Catepillar ELC EC1 coolant - Coolant Filter - edge Insight monitor- SCT Custom tunes - EGT & fuel pressure -


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo dec 18, 2011 14:54 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jan 01, 2011 15:41
Berichten: 194
Woonplaats: Tukkerland
willem-2 schreef:
Als ik dit goed lees moet ik me NU druk gaan maken om iets wat "wel of niet "
gaat gebeuren. Henny heeft wel een keer hier gezegd dat de 6-liters niet de
beste motoren zijn, maar heeft dat ook niet maken met de rijstijl en hoe je met
koude motor weg rijd. Hij zal misschien op sommige delen wat gevoeliger zijn maar
een diesel moet je als een diesel behandelen en anders een benzine wagen rijden.



ik denk als je de EGR met een blind plaatje dicht zet en de software aanpast die EGR koeler niet meer zo kwetsbaar is....

en die olie koeler ,, zou je toch verwachten dat het olie filter beter zijn werkt doet ? misschien vaker wisselen of zo ??

_________________
Niet gehinderd door enige vorm van inzicht.
Ik geloof wel in God maar niet in de overheid en in Sinterklaas


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo dec 21, 2011 17:35 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 29, 2009 8:14
Berichten: 348
Woonplaats: arnhem
dj.verhulst schreef:
willem-2 schreef:
Als ik dit goed lees moet ik me NU druk gaan maken om iets wat "wel of niet "
gaat gebeuren. Henny heeft wel een keer hier gezegd dat de 6-liters niet de
beste motoren zijn, maar heeft dat ook niet maken met de rijstijl en hoe je met
koude motor weg rijd. Hij zal misschien op sommige delen wat gevoeliger zijn maar
een diesel moet je als een diesel behandelen en anders een benzine wagen rijden.



ik denk als je de EGR met een blind plaatje dicht zet en de software aanpast die EGR koeler niet meer zo kwetsbaar is....

en die olie koeler ,, zou je toch verwachten dat het olie filter beter zijn werkt doet ? misschien vaker wisselen of zo ??


Vraag me af of we dan wel aan de emissie waardes voldoen?
Affijn,
ik heb eens in het koelvloeistof reservoir gekeken met een zaklamp,....en er ligt idd van die slurry op de bodem.

heb weinig tijd maar zodra het even kan wil ik ter preventie toch een coolant backflush doen.
moet dan een pakking hebben voor het kapje van de oliekoeler plus een thermostaat huis o-ring,weet iemand een adres waar ze dat eventueel op voorrraad hebben?

_________________
'05 F250 Harley Davidson Crew Cab'4x4 Powestroke diesel 6.0
Egr delete - Hpop upgrade - Blue Spring upgrade - Catepillar ELC EC1 coolant - Coolant Filter - edge Insight monitor- SCT Custom tunes - EGT & fuel pressure -


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo dec 21, 2011 23:54 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jan 01, 2011 15:41
Berichten: 194
Woonplaats: Tukkerland
formeel wel, maar men meet alleen het roet en die zakt behoorlijk als de EGR dicht blijft........
Hox en NOX stijgen wel maar dat word niet gemeten, je wint ook iets vermogen en verbruik zakt iets.

als je die rommel vermoed is schoon maken wel zo verstandig lijkt me....

_________________
Niet gehinderd door enige vorm van inzicht.
Ik geloof wel in God maar niet in de overheid en in Sinterklaas


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za dec 24, 2011 22:49 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 29, 2009 8:14
Berichten: 348
Woonplaats: arnhem
na 1200km auto is top,....geen mankementen.

dan wordt het nu tijd om preventief te handelen.
Nr 1 een edge insight cts

http://www.edgeproducts.com/product.php?pk=124&pvk=347

kun je die in nederland kopen?...kan er niks over vinden,...ander hans eens mailen

_________________
'05 F250 Harley Davidson Crew Cab'4x4 Powestroke diesel 6.0
Egr delete - Hpop upgrade - Blue Spring upgrade - Catepillar ELC EC1 coolant - Coolant Filter - edge Insight monitor- SCT Custom tunes - EGT & fuel pressure -


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jan 17, 2012 22:13 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 29, 2009 8:14
Berichten: 348
Woonplaats: arnhem
Ik zal de werkzaamheden telkens in dit topic zetten omdat het toch ermee te maken heeft.
Vandaag pakketje binnen gekregen ,raamrubber en EGR-valve pakking setje.
Raamrubber zat er zo in.
EGR valve zat toch behoorlijk vast,maar via youtube tips erg vlot er uit gekregen.

Afbeelding

Was aangenaam verrast blauwe O-ringen dus orgineel nog.
verder weinig kool aanslag erop,...en dat voor 106K Km.
Inlaat spruitstuk droog,dus egr koeler is nog heel.

Afbeelding

Next ,wachten op de Edge Insight CTS en dan koelvloeistof temp & olie temp in de gaten houden,mag niet meer als 15 graden fahrenheit verschil inzitten,...doet ie dat wel dan is de olie koeler aan het dichtslibben.

Als dat goed is een flush en dan CAT1 ELC coolant erin,...weet alleen niet waar ik dat kan kopen,samen met dat Fleetguard restore en restore+....ach maar dat komt wel geen haast.

_________________
'05 F250 Harley Davidson Crew Cab'4x4 Powestroke diesel 6.0
Egr delete - Hpop upgrade - Blue Spring upgrade - Catepillar ELC EC1 coolant - Coolant Filter - edge Insight monitor- SCT Custom tunes - EGT & fuel pressure -


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling