In een ander topic werd de vraag gesteld door erik over het vast zetten van zijn pignionmoer van zijn achteras.
Hij had ook kleine delen gevonden in de as....

Ik heb hem toen attend gemaakt op eventuele grotere problemen en dat hij even verder moest kijken voor de boel dicht te schroeven.
Niet veel later kreeg ik een bericht van erik dat hij er geen vertrouwen in had en graag wilde dat ik de achteras nakeek. Omdat hij dit weekend op vakantie wilde werd het een laat avond klusje...

Gelukkig heb ik nog een maatje gebelt die tijd had om te helpen en erik zelf heeft ook 2 rechterhanden dus het is allemaal goed gekomen.
Ik wilde het toch even met iedereen delen en heb er daarom een klein foto verslag van gemaakt.
Hier uit wordt snel duidelijk dat erik geen moment te laat is geweest en precies op tijd grotere schade heeft voorkomen!!!
Op de brug en de achteras open gemaakt:

Toen de achteras open lag werd al snel duidelijk dat het sperdifferentieel was overleden en de onderdelen los lagen...

Erik hielt alles nauwlettend in de gaten..

Toen het differentieel uit de as was kon je duidelijk zien dat de losse onderdelen al flink in de behuizing hadden ingevreten...

Toen we het sperdifferentieel zelf open maakten vonden we tussen de plaatjes ook restanten van onderdelen

Hier de boosdoeners... Na dik 100.000 km was het sperdiff moe en versleten en hebben de clips de geest gegeven..
In de midden ligt een nieuwe clip, de restanten van de oude zijn fijn gemalen.
Vaak als je lang genoeg door rijdt komen deze clips ook uit het diff zetten en komen vaak dan tussen de tandwielen terecht.
Met alle schade van dien...

Uiteindelijk hadden de lagers ook schade door de vele harde delen die door de olie gemalen zaten.
De keerring was ook ingelopen op de flens en kon daarom niet meer goed afdichten.
Het sperdifferentieel hebben we gereviseerd met nieuwe platen en clips.
De nieuwe Onderdelen:

Uiteindelijk waren we om 23.30 klaar en kon erik weer naar huis.
Hij is nu lekker met zijn eigen truckie op vakantie en kan voorlopig weer met een goed gevoel in zen truck op pad.
Erik bedankt voor de gezelligheid! Veel plezier op je vakantie