Een Dually is er hier in Europa zeker niet voor geschikt op auto kenteken. Op vrachtwagen kenteken zeer zeker wel uiteraard. Sinds enkele jaren zijn de BE combi regels enigszins aangepast om absurd hoge combi gewichten tegen te gaan. Nieuw op kenteken te zetten trekkende voertuigen mogen tegenwoordig een trailer trekken die maximaal 5x de schotel/kogel druk is. En de schoteldruk is 3500kg min het leeg gewicht (incl schotel). Mijn F250 weegt leeg (kale auto, volle dieseltank) op de weegbrug 3260kg (heb ik twee weken geleden gezien). Dit zou dus betekenen dat ik 3500-3260=240kg laadvermogen over heb. Deze 240kg x 5= 1200kg. Dus als mijne nu op kenteken als opleggertrekker gekeurd zou moeten worden, dan zou mijn nieuwe trekgewicht slechts 1200kg worden voor een oplegger (is nu officieel op kenteken 5850kg), terwijl de middenas en autonoom gewoon op 3500kg blijven staan.
Daarom is een F150 hier in Europa veel geschikter voor een fifthwheeler en beter nog een Gooseneck trailer (vanwege minder eigengewicht door de lichtere kogel ipv de zwaardere schotel achterin de bak.) Mijn Ford heeft een kogel achterin de bak staan die 1000kg verticale druk mag hebben en 5500kg mag trekken en is volgens mij van het Duitse AL-KO (maar dat zou ik voor de zekerheid na moeten kijken). En die neemt relatief weinig ruimte in beslag in verhouding tot een echte schotel (fitfthwheel).
Maar de nieuwe vinding van Fifthwheeleurope, zoals hier boven al aangegeven, is nog beter. Dit omdat de "kom" in de vloer van je bak verwerkt zit en de kogel aan de trailer vast zit. Hierdoor heb je dus helemaal niks in de bak staan wat ruimte in beslag neemt. En ze hebben voor de 2015 --> F150 zo al een kant en klaar hulpframe en homologatie klaar liggen en komt het trailer gewicht op ongeveer 4500kg.
Hier in Europa komt het te trekken gewicht dus vreemd genoeg hoger uit als je er een lichtere wagen voor zet. Terwijl iedereen met verstand van zaken weet dat zwaardere wagens beter geschikt zijn om zware lasten te trekken dan lichtere wagens. Dus een Dually op autokenteken mag veel minder trekken als een 150/1500 model als het om een oplegger gaat.
Op vrachtwagen kenteken is het weer een ander verhaal, dan bepaald je type plaatje waar de GVW en GCW enz op staan wat je combi totaal mag wegen enz dus wat er maximaal aan trailer mee getrokken mag worden. Maar dan zul je ook naar een luchtrem installatie moeten en zwaardere assen onder de trailer.
Als je een relatief goedkoop en licht elektrisch remsysteem wil hebben, dan is je gewicht op het assenstel maximaal 3500kg totaal (meer mag nou eenmaal niet met elektrische remmen in Europa), daarbij kun je de kogeldruk/schoteldruk nog optellen voor het totale trailer gewicht. Mijn trailertje heeft de Amerikaanse elektrische geremde Dexter assen, aan gestuurd door een Europees goedgekeurd remsysteem van JMR Boopark (
www.boopark.nl) met 2250kg technische last per as, maar staan voor 1750kg per as op kenteken vanwege het feit dat 3500kg : 2 = 1750kg is. De toegestande oplegdruk vd kogel koppeling is 1000kg. Dus 3500kg vd elektrisch geremde assen en 1000kg vd kogelkoppeling geeft een totaal trailer gewicht van 4500kg op kenteken. Dit terwijl de trailer (qua assen en kogelkoppeling) technische 5500kg zou mogen wegen, de kogel ook 5500kg mag trekken en de Ford op kenteken een oplegger van 5850kg mag trekken. De elektrische remmen gooien dus "roet" in het eten in de Europese regelgeving, en "kosten" me in dit geval dus 1000kg laadvermogen. Maar upgraden naar luchtremmen, brengt veel kosten en ook extra gewicht met zich mee, dus dat is niet de moeite voor 1000kg meer trailer gewicht, terwijl de luchtremmen met zwaardere assen, zwaardere velgen banden, luchtketels, kleppen, slangen koppelingen enz ook al gauw een paar honderd kg eigen gewicht toevoegen.
_________________
Groeten Ard
'01 Ford F250 7.3 diesel
'99 JMR Gooseneck trailer