Het is nu vr apr 26, 2024 7:38

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo maart 31, 2013 1:11 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: ma maart 11, 2013 18:09
Berichten: 4
Hallo allemaal,

Ik ben nu dan een pick up aan het uitzoeken die ik op de zaak kan kopen.
Deze wil ik echter ook prive rijden. En ik vind het echt onoverzichtelijk wat voor extra kosten hier nu aan verbonden zitten.

Stel ik koop volgende maand een pick up op de zaak (grijs kenteken) en wil hier meer als 500 km prive per jaar mee rijden.
Welke kosten heb ik dan naast de aanschaf waarde nog?
- Verzekering (snap ik)
- Wegenbelasting (grijs kenteken) (snap ik)

En dan?
- bijtelling? / BTW over privegebruik? En hoeveel is dat ongeveer en waar hangt het vanaf?

Hoe of wat als iemand wat antwoorden of ervaring heeft zou top zijn.

Groeten Aaron


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo maart 31, 2013 11:28 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 16, 2012 17:49
Berichten: 351
Woonplaats: Farmsum
Wat voor bedrijf heb je?
Als je een eenmanszaak hebt kan je ook grijs rijden en de auto op prive staan hebben.
Dus geen bijtelling

_________________
heb een hekel aan bumperklevers er zat van de week ook weer een voor mij
AfbeeldingAfbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo maart 31, 2013 11:29 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za apr 23, 2011 16:42
Berichten: 187
Woonplaats: Rotterdam
lexmonda schreef:
Hallo allemaal,

Ik ben nu dan een pick up aan het uitzoeken die ik op de zaak kan kopen.
Deze wil ik echter ook prive rijden. En ik vind het echt onoverzichtelijk wat voor extra kosten hier nu aan verbonden zitten.

Stel ik koop volgende maand een pick up op de zaak (grijs kenteken) en wil hier meer als 500 km prive per jaar mee rijden.
Welke kosten heb ik dan naast de aanschaf waarde nog?
- Verzekering (snap ik)
- Wegenbelasting (grijs kenteken) (snap ik)

En dan?
- bijtelling? / BTW over privegebruik? En hoeveel is dat ongeveer en waar hangt het vanaf?

Hoe of wat als iemand wat antwoorden of ervaring heeft zou top zijn.

Groeten Aaron



BTW vergoeding word berekend in het laatste kwartaal, dit was bij mij 1037 euro.

Bijtelling 9500 euro wordt megerekend als zijnde neto winst,hier mag je dan diverse posten weer van aftrekken.
Wat het je dan netto kost hangt helemaal van je winst af

_________________
Jan


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo maart 31, 2013 11:45 
Offline
Trucker

Geregistreerd: wo maart 06, 2013 13:13
Berichten: 231
Je moet even gaan rekenen en uitzoeken...

Je hebt twee opties:
1. Je betrekt de auto helemaal prive
Je profiteert, omdat je zelf ondernemer bent, dan wel van de MRB categorie ondernemer. Dus lage MRB (Motorrijtuigenbelasting / wegenbelasting), je krijgt dan geen bijtelling, maar je kunt geen btw verrekenen (niet over de aankoop, niet over onderhoud, etc). Dit betekent dat je een ex-btw auto 21% btw overheen betaalt die je niet kunt terugvorderen, die neem je zelf. Vanaf dat moment is je auto ook een marge-auto, dus als je die ooit verkoopt is je prijs ex btw maar komt ook geen btw meer bij.
Eis is dat je minimaal 10% zakelijk rijdt, dus wel kilometers registreren. Verder kun je die kilometers die je zakelijk rijdt als kosten opgeven in je administratie (telkens 0,19 euro per km, btw vrij).


3. Je betrekt de auto zakelijk en rijdt wel prive
Bijtelling, maar btw van aanschaf en onderhoud en rijdkosten kun je terugvorderen. Tevens drukken al deze kosten je winst, dus als dit veel is dan is de bijtelling ook nihil aan het eind van de rit...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma apr 01, 2013 9:33 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: ma maart 11, 2013 18:09
Berichten: 4
Wij hebben een wind en kitesurfschool met een winkel. (een vof)
En bij mij gaat nu de afweging als ik tussen de 10.000 en 20.000 een dodge ram koop.

Wat de verwachte kosten zijn en hoe ik deze het beste kan wegzetten, geheel op de zaak / gedeeltelijk. Daar kom ik echt niet lekker uit.

Dus ik kan de auto prive kopen met wel voordeel wegenbelasting en dan alle overige kosten niet op de zaak doen en dan 19c per km rekenen.

Of de auto wel op de zaak volledig zetten en dan betaal ik een grote bijtelling, waar hangt deze vanaf hoeveel dit is? En hoe word deze lager?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma apr 01, 2013 10:00 
Offline
Super Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di nov 25, 2008 16:29
Berichten: 8429
Woonplaats: Mod. Sittard NL
Zoals ik weet wordt de auto bijtelling berekent over de nieuwwaarde + btw + bpm,
Daar betaal je 25% bijtelling over.

_________________
Sjeng...

Ram 2009 Laramie CrewCab
5.7 Hemi 395 PK 4x4 """SOLD""""
BriliantBlack Crystal Pearl Coat
Mopar R/T Hood, Tonneau Cover Are.
........................_______
.........._______//__|___ {\____
......../_(O)___//___|___/_(O)_/


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma apr 01, 2013 10:47 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo sep 29, 2010 15:05
Berichten: 1349
lexmonda schreef:
Wij hebben een wind en kitesurfschool met een winkel. (een vof)
En bij mij gaat nu de afweging als ik tussen de 10.000 en 20.000 een dodge ram koop.

Wat de verwachte kosten zijn en hoe ik deze het beste kan wegzetten, geheel op de zaak / gedeeltelijk. Daar kom ik echt niet lekker uit.

Dus ik kan de auto prive kopen met wel voordeel wegenbelasting en dan alle overige kosten niet op de zaak doen en dan 19c per km rekenen.

Of de auto wel op de zaak volledig zetten en dan betaal ik een grote bijtelling, waar hangt deze vanaf hoeveel dit is? En hoe word deze lager?


Google eens op werkelijke bijtelling,daar kom jij volgens mij voor in aanmerking
Ze laten dan de bijtelling gelijk lopen met de kosten,deze kun je dan tegen elkaar
Wegstrepen

_________________
chris-jan..(CJ)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma apr 01, 2013 11:16 
Offline
Super Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di nov 25, 2008 16:29
Berichten: 8429
Woonplaats: Mod. Sittard NL
http://www.microsoft.com/business/nl-nl ... cbcid=46#6
en
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... bruik_auto

_________________
Sjeng...

Ram 2009 Laramie CrewCab
5.7 Hemi 395 PK 4x4 """SOLD""""
BriliantBlack Crystal Pearl Coat
Mopar R/T Hood, Tonneau Cover Are.
........................_______
.........._______//__|___ {\____
......../_(O)___//___|___/_(O)_/


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr apr 05, 2013 8:56 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 15, 2010 22:58
Berichten: 478
Woonplaats: Zwaag
MellyVan schreef:
Je moet even gaan rekenen en uitzoeken...

Je hebt twee opties:
1. Je betrekt de auto helemaal prive
Je profiteert, omdat je zelf ondernemer bent, dan wel van de MRB categorie ondernemer. Dus lage MRB (Motorrijtuigenbelasting / wegenbelasting), je krijgt dan geen bijtelling, maar je kunt geen btw verrekenen (niet over de aankoop, niet over onderhoud, etc). Dit betekent dat je een ex-btw auto 21% btw overheen betaalt die je niet kunt terugvorderen, die neem je zelf. Vanaf dat moment is je auto ook een marge-auto, dus als je die ooit verkoopt is je prijs ex btw maar komt ook geen btw meer bij.
Eis is dat je minimaal 10% zakelijk rijdt, dus wel kilometers registreren. Verder kun je die kilometers die je zakelijk rijdt als kosten opgeven in je administratie (telkens 0,19 euro per km, btw vrij).


3. Je betrekt de auto zakelijk en rijdt wel prive
Bijtelling, maar btw van aanschaf en onderhoud en rijdkosten kun je terugvorderen. Tevens drukken al deze kosten je winst, dus als dit veel is dan is de bijtelling ook nihil aan het eind van de rit...
In het geval van een VOF is de bijtelling maximaal gelijk aan de werkelijke autokosten (inclusief afschrijvingen). In beginsel moet er 25% bijgeteld worden, tenzij de werkelijke kosten lager zijn, dan worden de werkelijke kosten al bijtelling voor de IB genomen. De bijtelling voor de BTW is in de meeste gevallen 2,7% van de catalogus waarde incl. BTW en BPM (ook voor grijs kenteken) Als het bijv. een marge auto betreft dan is er een lagere BTW-bijtelling.


Er is ook nog een andere optie: de auto voor de inkomstenbelasting als prive aanmerken en voor de BTW als zakelijk aanmerken. Je mag dan alle BTW over de auto aftrekken (ook de BTW bij aanschaf), daar staat tegenover dat je weer die 2,7% BTW-bijtelling moet betalen en bij verkoop de auto met BTW belast is. De gebruikskosten zijn dan geheel voor privé en mogen niet ten laste van de zaak worden geboekt. In sommige gevallen kan dit voordelig zijn.

Het is best lastig om in het algemeen te zeggen wat nu voordeliger is, zakelijk of privé? Deze berekening is op individuele basis prima te bereken met de juiste gegevens.

_________________
Sander

'52 Cadillac Coupe de Ville
'56 GMC 450
'79 GMC C15


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling