Het is nu do maart 28, 2024 15:28

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di jan 10, 2017 16:45 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: di maart 10, 2015 13:01
Berichten: 6
Woonplaats: Kamerik
Goedemiddag,

Sinds de aanschaf (anderhalf, 2 jaar geleden) heb ik 't volgende probleem bij mijn Dodge RAM 1500 5.2 RWD, LPG, Bouwjaar 1999:

Zodra er overgeschakeld is van LPG naar benzine, dan loopt hij slecht.
Niet eventjes, maar altijd.
Ook na 150 km. (Dus het is geen dubbel mengsel).
Stationair staat de motor te "pruttelen en zagen" en als je een paar minuten voor 't stoplicht staat, valt soms zelfs uit.
Hij loopt wel op 8 cilinders, maar het voelt als een brandstof probleem.
Bij licht accelereren hoor en voel je bij 1500 RPM zeer regelmatige back fires en zwaar inhouden/bokken.
Zodra je het gaspedaal volledig intrapt, gaat ie als een speer en heeft ie nergens last van.
Ook zodra je op de snelweg zit en 130 rijdt, is er niets aan de hand. Zodra je maar genoeg trekkracht vraagt lijkt wel.

Ik heb een V-Checker aan boord, die kan real time OBD uitlezen en af en toe komt daarop een melding voorbij over left pressure en right pressure, rail, of iets dergelijks.
Ik heb foutcodes weergeven uitgezet op dat apparaatje, want zodra je op LPG gaat rijden, krijg je foutmeldingen.

Op LPG loopt hij als een zonnetje. Geen onregelmatigheden, zuigt geen valse lucht, geen hoog CO, geen hoog HC, temperaturen goed, etc.
Dubbeltje kan op z'n kant staan bij een draaiende motor op LPG. Ook geen inhouden bij acceleratie, geen overslaan bij vochtig weer, ook niet bij nat sprayen van de kabels.
Dus geen slechte bougies, kabels, kleppen zijn niet verbrand, etc. Dat is allemaal wel uitgesloten.
Ook kan ik met die V-checker de stand van het gaspedaal (gasklep positie sensor) real time uitlezen.
Daar zitten geen haperingen in. Gaat keurig in stapjes van paar procenten van 0% naar 100%
Inlaat lucht en koelwater temperatuur, ook allemaal binnen normale waarden.
(De exacte foutmelding kan ik vanavond wel boven water krijgen).

Aan de ene kant denk ik zelf aan een te lage benzine druk.
Maar dat rijmt niet met het effect dat hij er bij vol gas als een malle van door spuit.
Of het is misschien wel een te hoge druk? Zou dit het back fire'n kunnen veroorzaken rond 1500 RPM?
(Back fire is overigens alleen bij licht accelereren, bij stil staan en de motor op 1500 RPM zetten krijg je geen back fire).

Zit er ergens een druk regelaar of meerdere regelaars voor linker en rechter rail?
Of is er maar 1 druk regelaar (in de pomp, op de tank)?
Of heeft een van jullie dit al eens eerder meegemaakt?

Ik hoor graag jullie ongezoute meningen ;-)

Groetens,

Menno.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jan 10, 2017 18:24 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 21, 2009 17:26
Berichten: 624
Woonplaats: Herten (NL) Jeroen....
Bij rijden op LPG is hij gevoeliger voor bougies en ontsteking achtige storingen dan op Benzine. Dus aangezien hij op LPG als een zonnetje loopt zou ik daar even niet op letten.

Plankgas dan gaat hij in openloop mode hierbij wordt een deel van de sensors die normaal feedback geven genegeerd en een vaste mapping voor de benzine injectoren gebruikt.
Met te weinig aanvoer van benzine zou hij dan juist moeten inhouden en gaan pingelen (te arm mengsel)

Maar aangezien je backfires krijgt zou ik eens naar de MAP sensor kijken, deze kan daar niet zo goed tegen. Vaak wordt deze zodra je op LPG rijd niet gebruikt en via een emulator gesimuleerd om je check engine lampje uit te houden.

Als deze slechter werkt heb je in ieder geval al snel last van pruttelen en zagen bij stationair.

O2 sensoren worden ook genegeerd bij plankgas (WOT). Weet niet in hoevere deze worden genegeerd/gesimuleerd zodra je op LPG rijd. Zou zo maar kunnen dat ze bij een G2 installatie worden genegeerd/gesimuleerd.

Als alles goed lucht dicht is zou ik me op de MAP en O2 sensoren concentreren. Volgens mij is de MAP sensor redelijk goed te testen met een volt meter.

Maar ik ben al 7 jaar aan de hemi dus mijn 5.2/5.9 kennis begint een beetje te vervagen :-)

_________________
Jeroen...

Dodge Rules....
'14 Dodge 5.7L hemi CC (Granite Crystal Metalic)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jun 12, 2017 9:57 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: di maart 10, 2015 13:01
Berichten: 6
Woonplaats: Kamerik
Goedemorgen,

We zijn inmiddels weer een aantal maanden verder, en het probleem is nog steeds niet opgelost.
Er blijft hardnekkig 1 storingscode terugkomen.
P0171 System too lean (Bank 1).
Het vreemde is, het is zeker niet te lean. Want hij staat te dampen als een energiecentrale. De benzine komt nog net niet vloeibaar uit de uitlaat. De rook is zo zwart als een... you name it ;-)

Wat er zoal gedaan/getest is:
* LPG afsluiter op de verdamper schoongemaakt.
* Uitlaat (is gas dicht)
* Bougies (op bezine zwart, op LPG prima kleurtje)
* Verdeelkap (prima)
* Rotor (prima)
* Brandstofdruk op de rail (50 psi)
* Vaccuum slangen gecontroleerd (kachelklep bediening, carterventilatie, rembekrachtiger, etc)
* Remmenreiniger bus leeggespoten langs het inlaatspruitstuk, maar geeft geen kik.
* Lambda sonde vervangen (Daarmee is de eerdere foutmelding op de O2 sensor (lambda sonde) verdwenen, maar P0171 blijft).
* MAP sensor schoongemaakt. Werkt overigens correct, want kan deze realtime uitlezen. Druk in Kpascal is keurig. 30-40 stationair en naarmate je meer motorbelasting krijgt gaat ie keurig in waarde omhoog naar soms 100 Kpa vij gas op de plank.
* Gaskleppositie sensor; niets anders aan gedaan dan stekker schoongemaakt. Kan deze ook realtime uitlezen en gaat keurig met het gaspedaal mee. (idle: 10% en bij gas geven gaat de waarde keurig omhoog).

Wat verder nog opvalt tijdens het rijden op benzine:
Bijvoorbeeld, op de snelweg rijden we 100 km/uur. Toerental is dan plm 1650 rpm.
De motor stottert onregelmatig, doch nagenoeg constant.
Zodra je gas geeft (geen plank gas, maar net voldoende om de bak een versnelling terug te laten schakelen), vliegt het toerental naar plm 2400 rpm (geheel volgens plan).
Het stotteren is dan per direct nagenoeg weg.
Maar.... Er is slechts een geringe vermogenstoename voelbaar. Totdat een seconde of 4-5 later.... Dan voel je in eens power en voel je de acceleratie beduidend beter. De motor gaat op dat moment niet harder in toeren draaien. Draait nogsteeds rond de 2400 rpm. Dus nog een versnelling terug is niet wat er gebeurt.

Het enige wat naar mijn idee nog niet is gedaan, is alle injectoren vervangen.
Aangezien alle 8 de bougies zo zwart worden (alleen op benzine), betwijfel ik of dat het probleem zou kunnen zijn.

Ik staar echt compleet in het duister.
Is er iemand die getrouwd is met de 5.2? Alsin, iemand met doorgewinterde kennis van dit soort motoren?

Hartelijke en vriendelijke groeten,

Menno.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jun 12, 2017 10:13 
Offline
Truck forum Junky
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 28, 2008 19:33
Berichten: 11769
Woonplaats: Zijtaart
Stuur Martin van transM maar ff een berichtje . Wat ik er vanaf weet heb je al gedaan :wink: www.transm.eu

_________________
Peer...

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jun 12, 2017 10:33 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: di maart 10, 2015 13:01
Berichten: 6
Woonplaats: Kamerik
Thanks!
Direct contact opgenomen met Martin, en Martin geeft aan dat het wellicht toch injectoren kunnen zijn. Mogelijk dat die zijn uitgesleten.
Martin heeft nog een setje goeie-gebruikte injectoren liggen voor een mooie prijs. :thumbup:
Die kan ik gebruiken om te testen.
Zodra ik ze heb vervangen, laat ik 't horen!
Wederom bedankt voor de snelle reactie.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling