gipsycd schreef:
Floor schreef:
mopar magic schreef:
een aantal jaar geleden deden ze er nogal moeilijk over waneer je grotere velgen stak en waneer deze niet op de pvg stonden. maar sinds ze nu er geld kunnen uitslaan door je extra tuning keuring te laten betalen maakt het niet meer uit hoe groot je velg is zolang de totale diameter van de band maar niet meer dan 2% afwijkt.
laat ze je NOOIT een tuning rapport betalen voor een lichte vracht.
Tuning wetgeving is klaar en duidelijk enkel van toepassing op personenwagens (M1)
Dus voor een lichte vracht zijn er een aantal "regeltjes" niet van toepassing .
Je kan dus m.a.w. sommige wijzigingen doen en op de keuring kunnen ze er niets van zeggen omdat er geen tuning wetgeving is voor lichte vracht. Dus je kan niet bewijzen dat het mag maar zij kunnen ook geen referentie neerleggen dat het niet mag.
ja en nee. Op lichte vracht. De regeltjes betreffende validatieverslagen, certificaten van de fabricant, alsook het extra tuning verslag zijn niet van toepassing maar het principe van artikel 13 van het KB van maart '68 is steeds geldig:
Elke verbouwing van een voertuig waardoor het niet meer overeenstemt met het procesverbaal van goedkeuring, wordt bekrachtigd met een getuigschrift waarbij afwijking wordt verleend van de erin vervatte gegevens. Wanneer de verbouwing echter wordt uitgevoerd door een andere persoon dan de constructeur of zijn gemachtigde, wordt het verzoek niet ingewilligd tenzij met de toestemming van de constructeur of zijn gemachtigde.
Het akkoord van de constructeur of diens gevolmachtigde is niet vereist ingeval de verbouwing bestaat in het toevoegen van onderdelen of het wijzigen of wegnemen van de benzinetank met het oog op het inbouwen van een LPG- of N.G.V.-installatie.
De verbouwingen die echter een grotere verkeersveiligheid als gevolg hebben mogen toegelaten worden door de Minister van Verkeerswezen of diens gemachtigde, op aanvraag van de verbouwer.In principe zou je bij elke wijziging die invloed heeft op wat er in/op je PVG staat moeten aanvragen bij de mantadatis (die er niet in voor ingevoerde auto's) of aan FOD. Je weet wat die gaan zeggen he (Elke Ja, toegelaten is extra werk voor hen)
Het is onmogelijk om door de keuring vast te stellen of de wijziging er al op zat tijdens homologatie of nadien is bijgeplaatst (bv andere shackle om te verlagen). Je moet wel aan de technische voorschriften voldoen natuurlijk.
De basisprincipes zijn op elk punt van de Praktische richtlijnen van toepassing.
1. Het buitenoppervlak van de voertuigen mag geen puntige of snijdende delen bevatten, noch naar buiten uitstekende delen die door hun vorm, afmetingen, richting of hardheid, het gevaar of de ernst van lichamelijk letsel voor een persoon die in geval van botsing door de carrosserie wordt getroffen of aangeraakt, kunnen vergroten.
2. Het buitenoppervlak van de voertuigen mag geen naar buiten uitstekende delen bevatten waaraan voetgangers, fietsers of motorrijders kunnen blijven haken.
3. De bestuurder moet een vrij uitzicht hebben, zonder belemmering door enigerlei voorwerp of opschrift.
4. De voertuigen moeten voorzien zijn van wielafschermingen (carrosseriedelen, spatborden, e.a.).
5. De binneninrichting van het voertuig mag geen gevaarlijke uitsteeksels of scherpe kanten bevatten die het gevaar voor of de ernst van verwondingen van de inzittenden kunnen verhogen in geval van botsing.
6. De onderdelen (knoppen, hendels, enz.) en oppervlakken waaraan de inzittenden zich kunnen stoten moeten voldoen aan de reglementaire krommingsstraal en oppervlakte.
7. De binnenkant van het dak mag in het deel boven of voor de inzittenden geen gevaarlijke uitsteeksels of scherpe kanten vertonen die naar achter of naar beneden zijn gericht.
8. Het oppervlak van de achterzijde van de zitplaatsen mag geen gevaarlijke uitsteeksels of scherpe kanten vertonen die het gevaar voor of de ernst van verwondingen van de inzittenden kunnen verhogen.
9. Directe en indirecte verlichting mogen enkel op een privé-terrein worden
gebruikt.
10. De originele motorkapsloten en draairichting van de motorkap dienen behouden te blijven.
Je kan je natuurlijk ook afvragen wat men onder "verbouwing" verstaat.
Dus als je niet visueel overdrijft of het kan niet aangetoond worden dat het anders is dan wat er in de PVG staat ben je volgens mij safe...