Het is nu vr mei 02, 2025 12:06

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kortsluiting 4x4
BerichtGeplaatst: ma nov 08, 2010 17:31 
Trucker

Waar kan ik beste beginnen te zoeken? Zodra ik 4x4 inschakel, gaat de zekering "Heater AC" eruit. Ik vemoed dat er ergens een kortsluiting zit, maar ik zou niet weten waar ik moet beginnen. Betreft 1988 K1500. Ik kom vaak genoeg in slechte velden (stond dit weekend dus ook vast).

Het hele weekend is het toegangspad behoorlijk kapot gereden, en ik stond dus vast met m'n 4x4 .....

1988 Chevy K1500 - Sold...

1996 Dodge Ram 2500 Cummins

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Kortsluiting 4x4
BerichtGeplaatst: di nov 09, 2010 1:15 
Trucker

lijkt een vaker voorkomed probleem:

http://www.truckforum.org/forums/4x4-tr ... oid-5.html

Alleen mijn auto-technisch engels is niet zo goed. Ik weet eigenlijk niet eens hoe de delen er allemaal uitzien. Misschien kan iemand me hier een tip geven.

Had no 4wd in high or low range.

1st checked fuse and it was good

Next checked that front drive shaft was not able to be turned while in 4wd.

Then pulled out selenoid from front axle and checked with a battery and it actuated so it was good (can probably skip if you read next step)

Then put shifter to 4wd and checked for voltage at selenoid plug and key on and had nothing

I then located my 2 pin connector to my 4wd switch located at the very top middle of the transfer case, that is where this post was very helpful. I put a jumper in the connector with selenoid hanging down in front. turned on key and the selenoid actuated. Problem found!!

I then removed the actuator with 7/8 wrench and tested with ohm meter. pushed in ball and no change in resistance meaning a bad switch.

I then went to 3 parts stores and all said would need to order. Part was 20 plus dollars at Auto zone and Advance auto . Under 7 bucks at O'riely's auto parts so I ordered it there.

Went home to put everything thing together temperarely til switch came in. I decided to spray some wd40 into the ball portion of the switch and actuate several times and it started clicking like a computer mouse. (thats the switch working) Ohmed it out and found the switch is now working. Closed circuit when ball is out and open when ball is pushed in.

Reinstalled switch and selenoid and my truck hasn't went into 4wd that easy in years. I used to think it was my linkage but probably a flakey switch all along.

Thats my story, hope this post can help people in the future. As far as testing the selenoid with a battery I was a bit nervous doing that as there is no polarity labeled. That step can be skipped if you just unplug the connector and check for 12v when in 4wd and key on. If its not getting the juice its a good chance its the switch. If you get 12v its probably the actuator.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di nov 09, 2010 21:04 
Pro Trucker

Wat ik uit de tekst opmaak, is dat je de schakelaar op de tussenbak moet checken en eventueel moet doorverbinden
om het relais van de voorwielaandrijving te checken. Het zit dus waarschijnlijk in de schakelaar van de 4x4 op de
tussenbak, of in het relais op de vooras.

# Het nadeel van niks doen is dat je nooit weet wanneer je klaar bent #

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr dec 31, 2010 12:11 
Trucker

rookie schreef:
Waar kan ik beste beginnen te zoeken? Zodra ik 4x4 inschakel, gaat de zekering "Heater AC" eruit. Ik vemoed dat er ergens een kortsluiting zit, maar ik zou niet weten waar ik moet beginnen. Betreft 1988 K1500. Ik kom vaak genoeg in slechte velden (stond dit weekend dus ook vast).

Het hele weekend is het toegangspad behoorlijk kapot gereden, en ik stond dus vast met m'n 4x4 .....

had bijna het zelfde probleem alleen mijne wou niet in de 4x4 te weinig stroom ik heb de schakelaar van de 4x4 boven op de tussenbak doorgeknipt en er een schakelaar tussen gezet werkt perfect ik heb ook alles doorgemeten en ben er 3 dagen mee aan het zoeken geweest maar de schakelaat zat er binnen een half uur tussen gaat perfect gr gmc 1993

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma mei 09, 2011 11:08 
Trucker

Stekker losgehaald van de "actuator" zit dus kortsluiting in. Wordt vervangen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo mei 22, 2011 19:52 
Trucker

Was het dus niet ... :?

Heeft iemand iemand een idee waar nog meer kortsluiting zou kunnen zitten in het 4x4 gebeuren? De zekering knalt pas zodra de lamp van de 4x4 aangaat. De 4x4 komt dus wel op, maar alleen heel even.

Ik heb een actuator van een werkende 4x4 afgehaald. Er word een K2500 volledig in onderdelen verkocht. De 4x4 werkt, werd me verteld, moet ik dus maar van uit gaan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr sep 09, 2011 8:34 
Trucker

gmc 1993 schreef:
had bijna het zelfde probleem alleen mijne wou niet in de 4x4 te weinig stroom ik heb de schakelaar van de 4x4 boven op de tussenbak doorgeknipt en er een schakelaar tussen gezet werkt perfect ik heb ook alles doorgemeten en ben er 3 dagen mee aan het zoeken geweest maar de schakelaat zat er binnen een half uur tussen gaat perfect gr gmc 1993

Weet iemand welke draden ik precies moet verbinden met de schakelaar? Ik weet zo niet wat ik moet hebben. In de stekker die naar de schakelaar gaat zitten 3 polen (zwarte stekker)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do sep 29, 2011 13:29 
Trucker

Iemand? De 4x4 wil ik graag werkend hebben, maar de kortsluiting blijft een probleem.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jun 15, 2013 23:39 
Trucker

Niet lachen.....

Degene die mijn auto koopt, komt vandaag langs om de auto rijklaar te maken (ik verkoop hem aan een bekende). Ik zeg tegen hem, de 4x4 geeft kortsluiting, we moeten dus doormeten ...

Hij kruipt eronder en ziet geen kabelproblemen, ik haal het afdekplaatje weg waar de controlelampjes in zitten, welke aangeven welke assen tractie leveren. Nu blijkt er 1 lamp doorgebrand te zijn, was net zilverkleurig die lamp. Proberen we het opnieuw, maar nu met de achter-as lamp (goed) in de voor-as lamp.

Het werkt ... 3-4 seconden na selectie gaat de lamp netjes aan en uit, en alle zekeringen blijven heel. Je voelt aan de auto ook gewoon dat de vooras ook weer meedoet. Dik jaar met 2x4 rondgereden om een kapotte lamp ... Maar ja we hebben een 4x4 schakelaar op reserve ...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jun 16, 2013 6:17 
Trucker

Tja...dat is idd niet om te lachen :?
Maar ik kan er niks aan doen :laughing6: :laughing6: :laughing6:

Afbeelding
2004 Avalanche 5.3 Vortec

Profiel