Het is nu za mei 03, 2025 0:37

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: probleem met de achteras
BerichtGeplaatst: zo jan 30, 2011 15:09 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: zo aug 15, 2010 19:06
Berichten: 28
ik ben in het bezit van een silverado 4x4 pick up met een 5,3 vortex motor met 65000 km bj 2000
ik ben er zeer tevreden mee en heb er 2 maanden geleden lpg in laten bouwen maar ik heb een vervelend probleem ,ik rij altijd in de 2 drive stand maar als ik wegrijd heel rustig is alles goed en als ik dan een dot gas meer geef dan doet hij bij de achteras een geluid geven net (klonk) zoiets alsof er vrije slag op zit en dan pas inslaat de( kruiskoppelingen zijn het niet daar zit geen speling op) .ik heb gemerkt dat als hij koud is hij het niet doet en als hij warm is wel toen ik hem kocht deed hij het maar zelden maar nu steeds meer ,ook heb ik ondervonden met de sneeuw dat als een wiel doorslipt hij bij iedere slag een klap geeft als of hij het andere wiel mee wil nemen en dat het niet lukt ,nu weet ik niet als hij in de 2 wd staad er ook een sper op moet komen als er een wiel doorslipt zo ja dan lijkt het me dat het misschien in de sper zit het probleem .
is er al iemand die dit ook heeft of gehad dan hoor ik het graag wat de reden hier van is .
en mijn volgende vraag is dit zelf te doen (ik ben redelijk handig met sleutelen en met motoren uit elkaar nemen en weer inelkaar zetten maar automaatbakken of de dif daar heb ik geen kaas van gegeten ) en anders weet iemand een vertrouwt adres adres waar het vel je niet over de oren wordt getrokken voor mij in de buurt van eindhoven .
graag hier wat info over .
herman


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jan 30, 2011 15:14 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 09, 2010 23:46
Berichten: 489
Woonplaats: Helmond
weet zo niet uit je verhaal op te maken waar het euvel zo zit.

het kan een tandwiel zijn dat een versleten gedeelte heeft waarop hij klonkt!!
misschien ooit in sper gestaan en toch verhard mee gereden..eerst uitzoeken waar het geluid vandaan komt voor je lukraak gaat sleutelen.

lijkt me een achteras probleem eerder dan bak..


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jan 30, 2011 15:18 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 09, 2010 23:46
Berichten: 489
Woonplaats: Helmond
heb je hem niet in sper staan???

als je draait dan zorgt die ervoor dat zowel links als rechts de wielen de zelfde omwentelingen draaiten.. op het verharde klonkt dat enorm hij kan namelijk zijn wring aan omwentelingen niet kwijt.. in sneeuw zal die zeker de wring doorslippen..

maar hij mag niet in sper staan verhard...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jan 30, 2011 15:40 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: zo aug 15, 2010 19:06
Berichten: 28
nee ik heb hem niet in de sper staan ik heb hem altijd in de 2wd high staan met de schakelaar links op het dasboard het gekke is dat hij het niet altijd doet maar wel steeds vaker als ik ongeveer 10 keer optrek doet hij het een keer of 6 en in de automaatbak zit het niet ik hoor het duidelijk achter .
herman


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jan 30, 2011 19:21 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo sep 30, 2009 22:12
Berichten: 1554
Als hij het alleen doet als je vannuit stilstand vertrekt (en erger doet als je hard geremd hebt) is het waarschijnlijk de slip-yoke.
Aandrijfas loshalen, de splines in de yoke schoonmaken en weer invetten.
Het schijnt dat dit met een speciaal vet moet maar ik heb het met gewoon wiellagervet gedaan en het is ca. 15.000km weg geweest (wel bij een ouder model pickup)
Als je wat googled praten ze over een nickel-plated yoke waarmee het probleem opgelost zou zijn, dus ik zou het eerst met opnieuw invetten proberen en als dit helpt kun je altijd nog een verbeterde versie erop zetten. (of gewoon jaarlijks invetten)

Ook zou ik het differentieel nakijken, er zit waarschijnlijk een Eaton-locker(G80) in en die willen ook wel eens problemen geven.

_________________
groeten Alex
......................_____
.........________//__{\_____
,,,,,,,/__(O)___//___/__(O)_/


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jan 30, 2011 19:55 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do mei 01, 2008 11:23
Berichten: 3228
Woonplaats: Santa Pola, España
Hier staat hoe je de slip-yoke moet invetten.
http://www.ehow.com/how_7434227_grease- ... erado.html

_________________
Alfred


# Het nadeel van niks doen is dat je nooit weet wanneer je klaar bent #


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jan 30, 2011 20:50 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: zo aug 15, 2010 19:06
Berichten: 28
oke ik zal als het weer het toelaat de yoke eens schoonmaken en opniew invetten maar als ik het achterdif moet nakijken hoe ga ik dan het beste te werk .
en natuurlijk ook bedankt voor het snelle denkwerk allemaal.
herman


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jan 30, 2011 21:03 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo sep 30, 2009 22:12
Berichten: 1554
Als je het differentieel wil controleren, eerst zorgen voor een nieuwe pakking en olie en daarna gewoon het deksel eraf en de zaak inspecteren.
In dit topic zie je het diff. met Eaton-locker

_________________
groeten Alex
......................_____
.........________//__{\_____
,,,,,,,/__(O)___//___/__(O)_/


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jan 30, 2011 21:26 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: zo aug 15, 2010 19:06
Berichten: 28
als ik hem openmaak en ik kan niets vinden wil ik hem weer afvullen met de juiste olie want dit komt nogal precies naar ik gehoort te hebben weet iemand wat voor olie er in moet en waar ik die kan halen incl pakking ,en is deze olie dezelfde als in de vooras en misschien ook de tussenbak dan kan ik die ook meteen verversen .
herman


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jan 30, 2011 22:46 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo sep 30, 2009 22:12
Berichten: 1554
diff. achter 75W90 synthetisch
diff. voor 80W90 GL-5
tussenbakolie is afhankelijk van het type bak,
new venture 236 np8 en new venture 246 np8: GM Auto Trak II transfercase fluid
alle andere: ATF Dexron III

Ik tik het over uit de Haynes repair manual, ik weet niets van 4x4 uitvoeringen.

Als je er zelf aan wil werken, koop dan zo'n Haynes manual, hier staat behoorlijk wat informatie in.

Onderdelen haal ik meestal bij C&P in Belfeld en het boek heb ik bij Bol.com besteld.

_________________
groeten Alex
......................_____
.........________//__{\_____
,,,,,,,/__(O)___//___/__(O)_/


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jan 31, 2011 19:51 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: zo aug 15, 2010 19:06
Berichten: 28
oke hier moet het mee lukken bedankt voor alle info
herman


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jun 02, 2011 10:42 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: zo aug 15, 2010 19:06
Berichten: 28
ik weet het is al weer een tijd geleden maar ik had nu pas tijd ik heb de aandrijas er onderuit gehaald en de joke ingevet en een wereld van verschil alle geluiden zijn weg
ik heb ondertussen ook het voordif en tussenbak olie gewisseld nu alleen nog het achterdif ,
ik heb nu alleen nog een vraag ik heb een soort van afneembare trekhaak die kan ik alle kanten uit bewegen(speling)hij zit geborgt met een stalen pin met soort van een sluiting kan ik die gewoon vervangen met een stalen bout met moer of is dit niet aan te raden .
mvgr. herman


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jun 02, 2011 11:52 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo sep 30, 2009 22:12
Berichten: 1554
Op het afneembare deel lasrupsen leggen en deze afslijpen totdat het weer nagenoeg spelingvrij zit.

Afbeelding

_________________
groeten Alex
......................_____
.........________//__{\_____
,,,,,,,/__(O)___//___/__(O)_/


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jun 02, 2011 12:20 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: zo aug 15, 2010 19:06
Berichten: 28
ja dat is precies wat ik bedoel ga het bij mij ook doen weer wat gerammel minder .
mvgr herman


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di dec 10, 2013 8:54 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 11, 2013 14:32
Berichten: 294
Woonplaats: Ergens aan de Maaskant in België
alex2 schreef:
Op het afneembare deel lasrupsen leggen en deze afslijpen totdat het weer nagenoeg spelingvrij zit.

Afbeelding

Lijkt me een goede en efficiënte oplossing Alex. Dank je vr de tip

_________________
Groetjes van Erich
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling