Het kan altijd hoger. Anderhalf jaar terug heb ik mijn Avalanche 2.5-3.0 inch verhoogd door de montage van andere keys aan de voorzijde en verhogingsblokken onder de veren achter. Uiteraard alles inclusief nieuwe schokdempers, bushings en uitlijnen. Nu vond ik het tijd voor nog meer lift. Bij de IFS van een Avalanche kun je kiezen voor een 6" suspensionlift ($$$) of een eenvoudigere bodylift. Ik ben normaal geen voorstander van bodylifts, maar dat heeft als achtergrond het offroaden en dat doe ik toch niet met de Avy. Nou ja, dat mag niet van mijn vrouw...
Dus... een 3 inch bodylift besteld van Performance Accessoiries bij Summit Racing. Een werkelijk bijzonder compleet pakket met alles wat je je maar kunt bedenken. Bouten, beugels, verlengstukken echt alles zit erbij. Behalve 'gap guards'; die zijn optioneel.
Afgelopen zondag een ChaosBoyz sleuteldag georganiseerd zodat er een aantal ervaren sleutelaars waren en ze gelokt met een lekkere BBQ achteraf. We begonnen om 11.00 en reden hem rond 19.00 de loods uit. Buiten wat angstmomenten vanuit mijn kant (best eng om de body schuin te zien op het chassis) ging eigenlijk alles zonder problemen.
In grote lijnen :
- Demonteren voorbumper (binnen+buiten), grill, verlichting
- Demonteren achterbumper (onderste deel), trekhaak, lpg-slang, benzine-slang
- Verwijderen luchtfilterhuis, fan-shroud en veel, heel veel slangenclips rond chassis
- Loshalen handremkabel en stuurstang (verlengstuk meegeleverd voor beiden)
- Ietsje lossen van alle bodymounts aan 1 kant, verwijderen bouten bodymounts andere kant
- Body opkrikken aan kant waar bouten zijn verwijderd en goed kijken tijdens krikken voor kabels
- Verhogingsblokken ertussen plaatsen en laten zakken op nieuwe blokken, nwe bouten losjes erin
- Herhalen aan de andere kant van de body
- Body laten settlen en alles op moment vastdraaien
- Deel van voorbumperbracket afslijpen en nieuwe beugels monteren, idem achterzijde (geen slijpen)
- Stuurstang met verlenger monteren, alle kabels weer vastzetten etc.
- Bumpers weer monteren en alles nalopen
- BBQen
Het was een geweldigde dag met als resultaat een nog iets hogere Avalanche

Rijeigenschappen worden niet beinvloed en hij ziet er indrukwekkend uit zo. Nadelen zijn er ook; bij het wassen kan ik het midden van de motorkap en de voorruit niet meer halen en heb ik een trapje nodig. In- en uitstappen is wat lastiger (voor mijn vrouw en kind) en over parkeergarages hoef ik mij nu helemaal geen zorgen meer te maken. Daar pas ik toch niet meer in.