Zo'n beetje elke USA-auto of truck heeft er last van; een slechte lichtopbrengst en een al minstens net zo slecht lichtbeeld. Onbegrijpelijk eigenlijk. Vanaf het begin heb ik een Xenon aftermarket lampenset gemonteerd voor in elk geval meer lichtopbrengst, maar dat brengt gelijk een neveneffect mee: strooilicht en mogelijke verblinding van tegemoetkomend verkeer. Nu viel dat met mijn Avalanche gelukkig erg mee, maar optimaal was het niet.
Steeds vaker zie je dat men achteraf projectorlampen monteert met daarin Xenon. Helaas worden dit soort kant en klare lampbehuizingen niet voor alle auto's gemaakt, en de 'cladded' Avalanche is daar een van. Voor de 'uncladded' kun je ze volop kopen, maar daarvan is de markt domweg groter doordat die lampen ook op bijvoorbeeld een Silverado passen.
Op het USA Avalanche forum zijn een aantal gasten die een retrofit hebben gedaan van projectorlampen in bestaande koplampbehuizingen met een fantastisch resultaat. Vorige week heb je elders op het forum kunnen lezen dat Michael (michaelmiata89) dit ook heeft aangedurft en ze in zijn Avy heeft gebouwd. Daar kon ik niet bij achterblijven, dus heeft hij het grootste deel van het werk ook gedaan op mijn Avalanche
Originele koplampen (onder). Let niet op het vuil door de pekel
Koplamp eruit, Xenon slimline-ballast zichtbaar voor dimlicht
De twee G5 projectorbehuizingen
Na een 10tal minuten in de hetelucht oven op 110 graden is de kit zachter geworden en kan het glas worden gescheiden van de lampunit
En voila!
Reflectorbehuizing en zwarte afdekkap verwijderd
Antiverblindingskapje voor het dimlicht verwijderd (zit geklikt) zodat de nieuwe projectorunits erin passen
Bovenin de reflector is de montageplek van het kapje nog zichtbaar
De G5 projectoren schuif je zo door het bestaande gat waar normaal de 9007-lamp doorheen steekt
Met dit als resultaat
Vervolgens reflector weer vastklikken op z'n kogelgewrichtjes in de behuizing (voor de hoogteverstelling)
Eenmaal alles in elkaar de behuzing incl. erop gedrukte glas weer even in de oven zodat de kit weer zacht wordt. Het glas blijft dan al netjes zitten. Voor de extra zekerheid nog een randje kit eromheen om absoluut waterdicht te zijn
En de lampunits inclusief projectorlampen weer gemonteerd.
Ziet er toch niet echt aftermarket uit zou ik zeggen. Alsof ie er zo in de USA mee uit de fabriek is gerold...
Boven was het lichtbeeld van Xenon-lampen in de originele behuizing. Veel licht maar ook veel strooilicht met kans op verblinden van tegemoet komend verkeer. Onder het nieuwe lichtbeeld met de projector-retrofit. Meer geconcentreerd licht met een mes-scherpe afscheiding. Nu alleen nog even correct afstellen met een afstelapparaat
De G5 projectorlampen zijn voorzien van halo's welke ik nog niet heb aangesloten. Daarnaast zijn het bi-xenon units dus ik moet ze ook nog even op het grootlicht aansluiten. Een projectje voor als het weer wat warmer is buiten