Het gieren van een achteras is vaak de laatste noodkreet die hij maakt voordat de boel uiteindelijk volledig op een hoop draait.
De eerste fase`s waarbij er sprake is van schade of slijtage in een achteras is vaak niet eens van buiten af te merken of te zien.
Pas bij een onderhoud beurt of routine controle wordt er duidelijk dat er iets mis is. Een leek weet vaak niet eens waar hij naar moet kijken.
Hebben vaak zat trucks binnen gehad die nog geen week daarvoor nog een "onderhoudsbeurt" hadden gehad en waarna het geheel volledig aan barsten draaide.
Als er vaak sprake is van gevorderde slijtage en/of problemen is er vaak lekkage te zien of kan me speling aan assen en/of lagers opmerken.
De laatste fase is vaak hoorbare klachten, zingen, gieren, rammelen, bonken soms heftig bokkend de bocht om.
Ik heb zelfs auto`s binnen gekregen waarbij de boel vast sloeg bij achteruit rijden.
Als je dus een dergelijke klacht hebt is het NU tijd om er iets aan te doen voordat de boel op een hoop draait.
Revisies kunnen zeer kostbaar zijn op het moment dat hele tandwielsets of differentieels aan stukken draaien!!
Als het met lagerwerk vervangen en opnieuw goed opbouwen weer is opgelost dan valt de prijs vaak mee ( <€1000)
Zodra de boel volledig stuk draait kunnen de kosten oplopen tot boven de €2000 euro of is het soms zelfs nodig om de gehele as te vervangen!
P.s: Met een toevoeging los je niks op. Dat is hetzelfde als zaagsel in een rotte bak gooien voor de verkoop, dan is hij ff stil maar net zo verrot.
