Het is nu do jul 17, 2025 19:05

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za maart 02, 2013 10:57 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr jul 02, 2010 17:16
Berichten: 135
Woonplaats: Elsloo-limburg
Afbeelding


Op zoek naar een redelijk passende wisselstroomdynamo voor mijn '69 Ford pickup F100. Van de gemonteerde gelijkstroomdynamo word ik niet goed. Te korte stukken rijden en dan laad hij niet genoeg bij en gaat pas laden bij 1500 rpm. Hoe hebben ze het ooit verzonnen. gelijkstroom .....
Maar we kunnen er niet zonder. Wellicht zonnepaneel op 't dak plaatsen, plaats zat.

Weer een leuk klein projectje om de Truck wat aan te passen.

Iemand nog eventueel tips.

_________________
Daily Driver '69 Ford F100 360CUI
Hit the road Jack.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za maart 02, 2013 12:39 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 10, 2010 22:19
Berichten: 1337
Woonplaats: B.brug
Als het om de dynamo gaat op de foto zou ik zweren dat dat een wisselstroom is. Eind '60 begin '70 jaren was wel de ommekeer van gelijk naar wissel. Ik weet niet beter dat een gelijk stroom zowat nog een keer zo groot(lang) is als een wissel en de behuizing dicht. Ben je er al naar een specialist geweest om de boel door te laten meten.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za maart 02, 2013 18:58 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 06, 2011 19:47
Berichten: 336
Woonplaats: purmer county nh
dit is een wisselstroom dynamo,je kan een dynamo pakken van een jaren 90 ford ,eindstar,taurus,mustang.
dat is een 3g dynamo 130 ah alleen ff de poelie omzetten.

_________________
DINO


ford makes it,international shakes it!!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo maart 03, 2013 12:37 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jul 17, 2010 23:59
Berichten: 1217
Woonplaats: noordkop
Mogge Dino en anderen... Ik had op mijn 62er Landrover ook een gelijkstroom... Een wisselstroom van een Opel of Ford uit 90er jaren zit ook al alles in. Een massa, een dikke plus naar je accu en een voedings draad naar je dashboard... wel via het laadstroomlampje, anders doet ie het niet.(het laampje is omdat er een gebruiker tussen moet zitten om spanningsverschil tussen de dunne en de dikke draad te weeg te brengen.

_________________
groetjes Ton van der Sluijs

www.technomotion.nl
"Draaibanken, dat benne rare mensen meheer SonnebergheAfbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo maart 03, 2013 13:13 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo aug 09, 2009 9:26
Berichten: 208
Dit is gewoon een wisselstroom dynamo.
Ga gewoon naar een goede onderdelen groothandel met een eigen revisie afdeling leg je probleem daar neer.
Had laatst de dynamo van mijn Farmall trekker stuk een nieuwe koste 110 ex btw dit was een delco remy dus gewoon naar de vakman. :bounce: :roll: :D :shock:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo maart 03, 2013 14:58 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr jul 02, 2010 17:16
Berichten: 135
Woonplaats: Elsloo-limburg
Heren,

Als het een wisselstroomdynamo is, dan snap ik niet waarom de spanning bij 900rpm maar 8-9V bedraagt. En bij +/- 1200rpm naar 14.2V gaat- oplopend dan. Ik neem aan dat een wisselstroomdynamo, gelijk de 'moderne' auto's meteen 14,3V afgeeft. Of heb ik het mis.?

Dan zie je ook bij aangeschakelde dimlichten, dat deze helderder beginnen te branden.

Maar ik heb ook een schema gezien van een '67-er F150 waar deze in werd gebruikt. In mijn Fordje zitten maar 3 draden aangesloten, terwijl in het type '67 er 4 zijn aangesloten.

In ieder geval, hij ligt nu bij de vakhandel, deze gaan me maandag bellen waarschijnlijk. wat de mogelijkheden zijn.

In ieder geval bedankt voor het meedenken.

_________________
Daily Driver '69 Ford F100 360CUI
Hit the road Jack.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo maart 10, 2013 20:39 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr jul 02, 2010 17:16
Berichten: 135
Woonplaats: Elsloo-limburg
Sjaakské schreef:
Heren,

Als het een wisselstroomdynamo is, dan snap ik niet waarom de spanning bij 900rpm maar 8-9V bedraagt. En bij +/- 1200rpm naar 14.2V gaat- oplopend dan. Ik neem aan dat een wisselstroomdynamo, gelijk de 'moderne' auto's meteen 14,3V afgeeft. Of heb ik het mis.?

Dan zie je ook bij aangeschakelde dimlichten, dat deze helderder beginnen te branden.

Maar ik heb ook een schema gezien van een '67-er F150 waar deze in werd gebruikt. In mijn Fordje zitten maar 3 draden aangesloten, terwijl in het type '67 er 4 zijn aangesloten.

In ieder geval, hij ligt nu bij de vakhandel, deze gaan me maandag bellen waarschijnlijk. wat de mogelijkheden zijn.

In ieder geval bedankt voor het meedenken.



update> opgelost: gereviseerde Motorcraft dynamo op 60A én een electronische spanningsregelaar. Up to 14.3 Volts. Bedrading was ook één feest.

eind goed-al goed

_________________
Daily Driver '69 Ford F100 360CUI
Hit the road Jack.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling