USA Pick-up Trucks
https://www.usatrucks.nl/forum/

5.4L V8 Lekkend uitlaat spruitstuk
https://www.usatrucks.nl/forum/viewtopic.php?f=12&t=22584
Pagina 1 van 1

Auteur:  SvenW [ vr okt 27, 2017 15:43 ]
Berichttitel:  5.4L V8 Lekkend uitlaat spruitstuk

Hallo,

Het betreft volgende wagen:
2009 F150 5.4L V8 3V
Deze motor staat bekend om zijn lekkend uitlaat spruitstuk.
Wat gebeurd er: de bouten waarmee het spruitstuk op het blok zit beginnen te roesten
waardoor ze afbreken. Door de warmte gaat het spruitstuk dan bol staan en dicht de pakking
niet goed meer af.
Gevolg: lekkende uitlaat, tikkend geluid bij koude motor,...

Uiteraard heeft mijn wagen hier ook last van :sad10: en er zijn verschillende oplossingen mogelijk:
1. De hill-billie oplossing
De boel afdichten met kachelkit en hopen zo de boel lekdicht te krijgen.
Aangezien ik geen hill-billie ben en toch op zoek ben naar een meer definitieve oplossing
ga ik hier niet voor kiezen.
2. Plaatsen van een nieuw spruitstuk
Dit is een relatief goedkope oplossing. Voor nog geen €60,00 hebt ge via Rockauto een nieuw
spruitstuk van Dorman. Voeg hierbij een nieuwe pakking en een paar bouten om de afgebroken
exemplaren te vervangen en klaar is kees.
Nadeel is echter dat dit opnieuw gaat roesten en ik heb niet veel zin om over een jaar of vijf
hetzelfde werk opnieuw uit te voeren.
3. Dus blijft de derde optie over: RVS headers
Voordeel is dat het van RVS is en dus niet gaat roesten. Ook kunt ge er voor kiezen om alle
bouten in één keer mee te vervangen door RVS exemplaren en de kans dat hetzelfde probleem
zich opnieuw gaat voordoen is vrij klein.
Dit is dus de oplossing waarvoor ik wil kiezen.
Omdat vermogenswinst mij niet veel uit maakt en ik nu niet de hele uitlaat wil gaan aanpassen
wil ik gaan voor shorty-headers. Deze kunnen gewoon op de plaats van het huidige spruitstuk
en verdere aanpassing is niet nodig. Dit in tegenstelling tot de zogenaamde long-tubes, waarbij
er veel meer vermogenswinst is, maar men ook een tuner moet aanschaffen, de catalysatoren
moet verplaatsen,...

Vraag is dus, heeft iemand van jullie ervaring met bepaalde merken/types van headers.
Ik ben al veel verschillende tegen gekomen: JBA, Gibson, Flowmaster,...
Kies ik best voor een exemplaar met of zonder keramische coating en zo voorts.

Dan blijft nog de installatie over.
Ik ben zelf wel redelijk handig, maar ik ben nog maar een beginnende mechanieker :oops:
Ik heb vorig jaar rond deze tijd voor de eerste keer zelf een oliewissel gedaan
en mijn gereedschapskoffer is dus nog niet heel uitgebreid. :sign2:
Om zelf in mijn oprit aan dit werk te beginnen ben ik een beetje huiverachtig voor, vooral het verwijderen van de
vastgeroeste en afgebroken bouten (ik heb nog geen extractorset, geen lasapparaat, geen slagmoersleutel,...)

Zijn er hier op het forum mensen die dit wel al eens zelf gedaan hebben en mij eventueel willen helpen (tegen vergoeding uiteraard)?
Of weten jullie een garage waar men ervaring heeft met het werken aan de 5.4l V8?
Wil namelijk niet zomaar iedereen aan mijn wagen laten prutsen, het moet wel deftig gebeuren.

Groeten,
Sven

Auteur:  haagje [ vr okt 27, 2017 16:52 ]
Berichttitel:  Re: 5.4L V8 Lekkend uitlaat spruitstuk

Ik heb zelf hetzelfde probleem. Maar ben eerst nog met plaatwerk bezig.
Inmiddels een gebruikt maar zgan setje headers gevonden. Ik heb de 4.6 3v hier zijn nieuwe headers een stuk moeilijker te vinden.

Ik zou ze gewoon bij rockauto bestellen met nieuwe studs en ook nieuwe studs voor de verbinding naar je cat.
En pakkingen mochten ze er niet bijzitten.

Je hebt echt een extraxtor nodig mochten er bouten overbreken. Ook een lasapparaat zal zeer handig zijn.
Als je pech hebt moet je het blok zelfs nog los maken en opkrikken om overal goed bij te kunnen.

In canada zou het mij 800$ per kant kosten om het te laten doen.
Ik denk dat je zoiets hier ook moet rekenen door een goede garage.

Auteur:  Belgiquebasterd [ vr okt 27, 2017 20:19 ]
Berichttitel:  Re: 5.4L V8 Lekkend uitlaat spruitstuk

Zou zeggen gewoon doen :-) je leert er alleen maar van bij, ik ben ook zo begonnen en heb sinds de aanschaf van men ram enorm veel bijgeleerd op gebeid van techniek! Wel zorgen dat je vervangingsvoertuig hebt mocht het fout gaan en je hebt wat meer tijd nodig! :D

Is kut als het foutloopt en je weet dat je de volgende ochtend je truck nodig hebt om te gaan werken, been there.... :-).

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/