Hallo, ik ben Tommy en ik woon in het Westland.
Net als zoveel kleine jongetjes keek ik vroeger altijd graag naar dikke USA cars en trucks. Vooral als we daar op vakantie waren. Daarbij natuurlijk de droom om er later ook 1 te bezitten. De andere jongensdromen waren een crossmotor en een groot huis met veel ruimte eromheen.
Natuurlijk, kleine jongetjes worden groot, maar vaak ook volwassen. Dat laatste heeft mij gelukkig overgeslagen, want zodra ik ging werken kwam eerst de dikke sedan, toen de crossmotoren, daarna het huis en sinds begin dit jaar ben ik ook eigenaar van precies zo’n USA truck als die ik vroeger zag rijden, een grote vierkante verhoogde 4X4 Dodge W200. En ik ben zo vrij geweest om hem gelijk de 1e dag volledig matzwart te rollen, alleen de velgen niet, die zijn mooi chrome. Verder natuurlijk de US ARMY versie, met de 10 cm dikke rollbar en de NATO koppeling.
Er is ook luxe aan boord, de vorige eigenaar heeft hem voorzien van leren bekleding en stuurbekrachtiging. En standaard is het al een automaat, met ook lage gearing en lock.
Naast dat hij er minstens zo stoer uitziet als die ik vroeger zag (en ook volop de aandacht trekt van mogelijke toekomstige leden), is hij ook behoorlijk goed offroad. Hij springt, kruipt, waad en kan tegen een stootje. En hij is ook praktisch, als vervoermiddel van mijn competitie crossmotoren naar trainingen en evenementen. Wat er nog mooier uitziet, zo’n bak met 1 of meer competitie crossmotoren achterin. Die zich met grommende V8 over de linkerbaan naar zijn bestemming verplaatst. En daar parkeert op het modderige plekje waar de campers en busjes van de anderen niet kunnen komen en wat wel lekker dichtbij het startveld is.
Verder valt de betrouwbaarheid op, deze V8 blokjes hebben weliswaar niet veel vermogen, maar ze zijn wel absoluut volgasvast. En gewoon altijd startklaar dankzij de simpele carb en de contactloze ontsteking. Natuurlijk is er wel wat onderhoud, maar alles is groot en simpel, dus tot dusver valt alles mee.
En natuurlijk kijk ik nog steeds naar elke andere USA truck die voorbijkomt. En als ik in de Dodge zit, steek ik ook mijn hand op. Wat de ander meestal ook doet. Echt wel mooi.
To do lijstje voor mijn W200:
- Meer pk's (hij gaat nog niet echt vlot naar de 130)
- Mooiere uitlaat (geluid is al goed)
- Cruise control (gewoon omdat het kan)
- Betere choke (nu loopt hij koud de eerste meters nog niet lekker, daarna probleemloos)
- Groot traanplaat dakluik met M8 bouten (zodat de chicks in de zomer ook kunnen gaan staan in de cabine)

Uploaded with
ImageShack.us