USA Pick-up Trucks
https://www.usatrucks.nl/forum/

van benzine/gas naar diesel....
https://www.usatrucks.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=22546
Pagina 1 van 1

Auteur:  Jan Bee [ di sep 26, 2017 18:33 ]
Berichttitel:  van benzine/gas naar diesel....

Hallo,
Mijn naam is Jan en ik heb dus GEEN USA pick-up, maar een 1972 Suburban met een 350 small block op gas. Weet niet of dat erg is, maar waag het er maar even op.
Die LPG is mijn probleem. De verkrijgbaarheid van LPG is lastig in het buitenland (landen als zwitserland, maar ook scandinavische landen) en nu kan ik een dieselblok kopen uit een sloop blazer. Een ongeblazen 6.2 diesel.
Drie vraagjes:
De eerste:
Hoe goed (of slecht natuurlijk) zijn deze blokken? Ik weet dat de eerste GM dieselblokken, geleverd in Oldsmobile gewoon niet best waren, maar hoe zit dat met later geleverde blokken?

De tweede:
Ik weet dat pas vanaf 1982 - 1984 de GM trucks/blazers/Suburbans met een dieselblok werden geleverd en mijn sub is van 1972. (3 door model)
Iemand enige ervaring wat de RDW daar van vindt?
Ga ze morgen bellen, maar uit eerdere ervaring blijkt dat het vaag blijft. Met "Hoeft niet perse een probleem te zijn" , kan ik nog alle kanten op.

De derde:
Volgens mij past het gewoon netjes , zonder al te veel aanpassingen en modificaties aan chassis en ophanging. De layout van benzine -en dieselblokken zijn hetzelfde. Dat klopt toch?

Alvast bedankt voor antwoorden.
jan

Auteur:  martin117 [ di sep 26, 2017 22:11 ]
Berichttitel:  Re: van benzine/gas naar diesel....

Welkom Jan.

Ik kan je helaas niet helpen, maar klinkt als een leuk projectje.

Succes

Auteur:  JaapMopar [ di sep 26, 2017 22:23 ]
Berichttitel:  Re: van benzine/gas naar diesel....

Zal hetzelfde blok zijn als in een K30. Blokken zijn beresterk, alleen hebben ze niet veel power standaard (als in: sloom). Misschien niet prettig als je er lange afstanden mee wil maken. Van horen zeggen, zelf geen ervaring mee :wink:

Auteur:  haagje [ di sep 26, 2017 23:15 ]
Berichttitel:  Re: van benzine/gas naar diesel....

Is het het waard om over te stappen van benzine/lpg naar diesel?
Bedoel als je geen lpg hebt rij je toch gewoon benzine? En zodra ja lpg kunt tanken lach jeje weer kapot aan de pomp van de prijs.

Of je moet al zoveel km’s maken op benzine dat diesel in dit geval rendabel zou zijn.

Auteur:  Jan Bee [ wo sep 27, 2017 2:52 ]
Berichttitel:  Re: van benzine/gas naar diesel....

Tot zo ver bedankt. Ik heb nu een standaard blok, maar wel met een iets scherpere nokkenas voor een extra boost in het midden toerengebied. Trek er ook nog een caravan mee van 1600 kg. Ben nu erg tevreden over de prestaties. Trekt als een lier en Loopt met caravan 110-120 op zijn gemakkie.
Nog ter aanvulling. Ik heb 110 liter onderbouw lpg tanks en een reserve tankje benzine van 30 liter, dus alleen voor nood.
Andere keus is om een extra lpg tank achterin te leggen van 180 liter bruto, die ik zo nodig met snelkoppelingen en wat sleutelwerk eruit kan halen als ik de derde bank nodig heb. Totaal heb ik dan 290 bruto en 80 % is dan rond de 235 liter. Kom ik ook 650-700 km ver mee. Zie niet zo'n probleem in de ombouw naar diesel, maar vrees vooral goedkeuringsproblemen. Heb dat eerder gehad met een Citroën camper. (Ook van benzine naar diesel) . Veel gedoe gehad toen en extra aanpassingen.(extra geluidsdemping, uitstoot beperking e.d)
Misschien is een extra tank toch de betere oplossing.
Denk er nog even over na.

Jan.

Auteur:  T-Bob [ wo sep 27, 2017 7:09 ]
Berichttitel:  Re: van benzine/gas naar diesel....

Welkom op dit forum :wink:
En als je de 80% eruithaalt wordt 110L bruto - 110L netto :wink:

Auteur:  DodgeW200V8 [ vr okt 06, 2017 19:18 ]
Berichttitel:  Re: van benzine/gas naar diesel....

Jan Bee schreef:
Tot zo ver bedankt. Ik heb nu een standaard blok, maar wel met een iets scherpere nokkenas voor een extra boost in het midden toerengebied. Trek er ook nog een caravan mee van 1600 kg. Ben nu erg tevreden over de prestaties. Trekt als een lier en Loopt met caravan 110-120 op zijn gemakkie.
Nog ter aanvulling. Ik heb 110 liter onderbouw lpg tanks en een reserve tankje benzine van 30 liter, dus alleen voor nood.
Andere keus is om een extra lpg tank achterin te leggen van 180 liter bruto, die ik zo nodig met snelkoppelingen en wat sleutelwerk eruit kan halen als ik de derde bank nodig heb. Totaal heb ik dan 290 bruto en 80 % is dan rond de 235 liter. Kom ik ook 650-700 km ver mee. Zie niet zo'n probleem in de ombouw naar diesel, maar vrees vooral goedkeuringsproblemen. Heb dat eerder gehad met een Citroën camper. (Ook van benzine naar diesel) . Veel gedoe gehad toen en extra aanpassingen.(extra geluidsdemping, uitstoot beperking e.d)
Misschien is een extra tank toch de betere oplossing.
Denk er nog even over na.

Jan.



Ik met een 318 blok met snellere nokkenas rij met 6 ton erachter op lpg.. Loopt niet warm en loopt gewoon 85 met de vrachtwagens mee. 350 is heeft nog altijd meer vermogen als een 318.

Auteur:  arar [ zo okt 15, 2017 9:50 ]
Berichttitel:  Re: van benzine/gas naar diesel....

Je geeft het antwoord eigenlijk zelf al. Extra LPG tank lijkt me het beste en makkelijkste.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/