USA Pick-up Trucks
https://www.usatrucks.nl/forum/

Even voorstellen: 'speedline'
https://www.usatrucks.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=4321
Pagina 1 van 3

Auteur:  speedline [ zo nov 22, 2009 20:34 ]
Berichttitel:  Even voorstellen: 'speedline'

Hallo allemaal,

Mijn naam is Gerrit, 30 jaar, ondernemer (Naast andere bedrijfsactiviteiten verzorg ik Nederlandse kentekens, bpm aangiftes en taxaties voor (import)voertuigen). Ik heb een autotechnische achtergrond en in het verleden bij 2 ondernemingen de import en verkoop van aftermarket performance parts verzorgd.

Ik kom op dit forum via Jeroen a.k.a. Holland Blower.

Ik kwam voor het eerst in contact met Amerikaanse pick-ups via een familielid. Eerst een 2004 QC Hemi 4x4 Laramie SLT. En later een RC SRT/10 erbij. Mijn bemoeienis met die auto's was tuning. De Hemi bleef beperkt tot wat software ingrepen.

De SRT/10 was in het begin leuk en een ongehoord goed sturende en accelererende pick-up. Maar al snel kwam de opmerking: ik wil harder...

450pk en 640Nm op een warme dag op de dyno in Goes markeerde het begin. Daarna kwam de opbouw van een Paxton supercharger kit samen met Jeroen ('Holland Blower'). Dat bracht de tussenstand op 580pk en 750Nm op de achterwielen. Met een paar procent slip (3-6%) op de wielen en een klein verlies in de aandrijflijn toch ruim 600pk en 800Nm!

Maar de afstelling met de Paxton oplossing klopte van geen kanten. Paxton gebruikt een brandstofdruk regelaar die met oplopende turbodruk de brandstofdruk in de rail progressief verhoogt. Dit levert een veels te rijk mengsel op. Met als doel het voorkomen van motorschade.

Dus daar kwam vervolgens een VEC2 oftewel Viper Engine Controller 2 van Roe Racing. Dit kastje wordt tussen de standaard ECU (PCM) en injectoren/ ontstekingspack geplaatst. De VEC units zijn afkomstig van het Zweedse Civinco. En die kastjes (ook de nieuwste VEC3 generatie) kent een paar gebreken.

Het komt er op neer dat je niet fatsoenlijk andere injectoren aan kunt sturen. Dit komt omdat hard en software geen instelmogelijkheid kent om de reactietijd (en eigenlijk alle kenmerken) van de injectoren in te stellen. En er is geen voorziening om te compenseren voor het gedrag van de standaard PCM (Mopar taal voor ECU). Een SRT/10 kent bijvoorbeeld een vertragingstijd na volgas geven, waarna de motor gaat draaien met een verrijkt mengsel.

Auteur:  speedline [ zo nov 22, 2009 20:34 ]
Berichttitel:  Re: Even voorstellen: 'speedline'

Op verzoek kan ik meer details geven over de tekortkomingen van zowel de Paxton kit (met name de niet helemaal compleet geleverde kit, maar op zich prima te installeren, maar de gekozen oplossing om het brandstofmengsel onder boost te verrijken is echt van de 19e eeuw.) maar ook de VEC.

De VEC2 en nu 3 is imho alleen te gebruiken voor om de ontstekingstiming te programmeren. Dat kastje wat Paxton levert is niet zomaar te beinvloeden en is beter op zijn plek in de kliko. Goede oplossing is een ECU flash van Dan Craigin en/ of een plug and play AEM systeem. Maar laat de motorafstelling over aan een professional met ervaring. Geen chiptuningboer/ dozenschuiver die met door anderen gemaakte software hele dagen Golfjes en Volvo's loopt te flashen.

Vraag maar eens aan een chiptuner wat voor maatregelen de fabrikant getroffen heeft om het map sensor of warme film signaal zo te filteren dat deze een accurate waarde van de cilindervulling geeft aan de ECU. Grote kans dat je dan geen antwoord krijgt of een verzonnen verhaal. Als je hardware-in-the-loop + modellering hoort zijn ze een eind op de goede weg.

Terug naar de SRT/10. Op mijn advies vervolgens een 2x 3-duims BB Billy Boat systeem gekocht. Dus headers, cats en catback. De motor liep bijna stoichometrisch zonder gewijzigde afstelling en pompte er 620-630pk uit. Koppel was omhoog gegaan naar 880Nm!!! En er was over een breed toerengebied 650+ beschikbaar...

Auteur:  speedline [ zo nov 22, 2009 20:34 ]
Berichttitel:  Re: Even voorstellen: 'speedline'

Er waren grotere injectoren besteld en geleverd maar deze hebben niet de speciale snuit zoals SRT/10 injectoren die hebben. Dus een waardeloos inspuitbeeld. Of je 10 kleine carburateurs benzine in je spruitstuk laat druppelen.

Na veel geouwehoer kwam mijn vaste chiptuner/ software & diagnose goeroe Henk 'Fastchip' Dijkstra na onderzoek met het verlossende woord: VEC is onbruikbaar. Een oplossing in de vorm van een AEM aftermarket ECU kreeg een veto van de eigenaar omdat hij schoon genoeg had van het leveringsgedrag van (kleine) Amerikaanse tuners. Ondanks dat de toko waar ik wilde bestellen een goede reputatie had.

Dus het werd een lokale oplossing. De motor origineel laten besturen door de originele PCM, de VEC2 voor het beinvloeden van de timing met een Roe Racing - Paxton blower programma erin (later aangepast op de dyno). En dan 4x 60lbs injectoren voor de gasklep die de motor onder boost van extra brandstof voorzien. Een extra rijk mengsel is voorzien om te compenseren voor eventuele verschillen in cilindervulling. Het motorvermogen is derhalve aan de veilige kant. De laatste metingen met metaalkats waren 640pk piekvermogen uit mijn hoofd. Koppel was ergens tussen de 850 en 900Nm aan het wiel. Ik moet de uitdraai opzoeken in de berg data en foto's op mijn harddrive.

De auto had uit het oogpunt van duurzaamheid een Centerforce koppeling en een Fidanza vliegwiel gekregen. Samen met Holland Blower al in het begin ingebouwd. De standaard koppeling is niet goed genoeg.

Kort samengevat - wat een geweld... OMFG... Met 200km/h in 5 op nat wegdek met de kont kwispelen. En dan staat de laaddruk meter op 0,2Bar o.i.d.... :D

Auteur:  ErwinVdb [ zo nov 22, 2009 20:35 ]
Berichttitel:  Re: Even voorstellen: 'speedline'

welkom gerrit :wink:

Auteur:  moly [ zo nov 22, 2009 20:43 ]
Berichttitel:  Re: Even voorstellen: 'speedline'

He gerrit welkom op het forum man kick dat je je heb aan gemeld en ik denk dat we met jou kennis een hoop kennis op het forum erbij krijgen
Gr. René (ik ben degene waarbij jij ook al met mijn vec3 ben bezig geweest)

Auteur:  Floris [ zo nov 22, 2009 20:45 ]
Berichttitel:  Re: Even voorstellen: 'speedline'

Welkom Gerrit, fijn dat je hier mee komt kletsen en gezamelijk problemen aanvallen. :wink:

Auteur:  majijo [ zo nov 22, 2009 20:46 ]
Berichttitel:  Re: Even voorstellen: 'speedline'

Welkom op het leukste forum van de hele wereld :thumbright: :thumbright: :thumbright:

Auteur:  Chris46 [ zo nov 22, 2009 20:50 ]
Berichttitel:  Re: Even voorstellen: 'speedline'

Welkom :!:

Auteur:  moly [ zo nov 22, 2009 22:12 ]
Berichttitel:  Re: Even voorstellen: 'speedline'

ow je heb je teksten nog ff veder ingevuld zie ik :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Auteur:  bart [ zo nov 22, 2009 22:40 ]
Berichttitel:  Re: Even voorstellen: 'speedline'

Welkom op het forum dude ! :wave:

Auteur:  Sammy11 [ zo nov 22, 2009 22:42 ]
Berichttitel:  Re: Even voorstellen: 'speedline'

welcome :!:

wat heb jij al gesleuteld aan je Viper seg :shock:
heb je er fotos van :?:

Auteur:  alex2 [ zo nov 22, 2009 22:58 ]
Berichttitel:  Re: Even voorstellen: 'speedline'

Welkom!

Auteur:  johnhemi [ zo nov 22, 2009 23:03 ]
Berichttitel:  Re: Even voorstellen: 'speedline'

welkom

Auteur:  DutchYellowRam [ ma nov 23, 2009 0:02 ]
Berichttitel:  Re: Even voorstellen: 'speedline'

Welkom!

Is dat niet Paal13 zijn truck?

Auteur:  battie [ ma nov 23, 2009 0:15 ]
Berichttitel:  Re: Even voorstellen: 'speedline'

welkom en veel plezier opt forum

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/