Mijn verhaal van een paar jaar geleden:
Sinds kort heb ik aan den lijve bevonden hoe het is als je auto (in dit geval mijn Mercedes Sprinter) voor je deur gestolen wordt. M'n bussie heb ik, zoals jullie in onderstaand verhaaltje kunnen lezen, gelukkig weer terug, maar hoop hierdoor mensen erop te attenderen hun kostbare bezit goed tegen diefstal te beveiligen.
Het verhaal gaat als volgt...Op
dinsdag 4 september kom ik na een paar klanten bezocht te hebben erachter dat het slot in het portier aan de passagierskant niet meer werkte; de sleutel past nog wel, maar het slot wilt niet meer open. Het slot zelf blijkt licht beschadigd te zijn, dus ging ik ervan uit dat er iemand met een schroevendraaier o.i.d. aan heeft lopen klooien. Dus meteen de garage gebeld voor het plaatsen van een nieuwe cilinder.
Op
woensdag 5 september blijkt ’s morgens vroeg dat m'n bus gestolen is. Omdat ik een GPS-tracking systeem op m'n bus heb zitten, meteen op internet gekeken waar m'n bus zich bevond en meteen hierna de politie gebeld en ze naar die plek geloodst. M'n bus bleek om 2.50 uur voor m'n huis weggehaald te zijn en bevond zich vanaf 3.06 uur aan de andere kant van Amsterdam. Samen met een maatje van me meteen daar ook maar naartoe gereden en daar bleek m'n bus netjes geparkeerd te staan, zomaar ergens op een parkeerplaats. Zowel aan de auto als aan de sloten was niks te zien; de auto was zelfs keurig afgesloten. Ik had liever dat ze m'n ruit hadden ingeslagen en het contactslot hadden geforceerd, want dit kon ik zo 1, 2, 3 niet verklaren en daar baalde ik eigenlijk enorm van! De politie wilde hem niet meegeven, want ik moest eerst aangifte doen. De politie zou m'n bus wegslepen en ik kon hem dan daarna weer ophalen op een opslagterrein van de politie ergens in Amsterdam. Na aangifte gedaan te hebben, meteen daar weer m'n bussie opgehaald, maar ik moest wel eerst €80 dokken voor het wegslepen ervan! Later die dag was ik bij een klant gearriveerd en hem uitgelegd waarom ik zo verlaat was. We bevonden ons op de 1ste verdieping, dus op m'n bus kijkend viel me meteen op dat ze het GPS-antennetje (lijkt op een halve eierschaal) van m'n dak gesloopt hadden. Op internet gekeken te hebben, bleek ook het GPS-signaal weg te zijn, want het signaal eindigde op 3.06 uur die ochtend en daarna was er geen signaal weer waarneembaar. Dus 's middags weer een uur op het politiebureau gezeten voor de aangifte van het verdwijnen van m'n antennetje (voor de verzekering). Vanaf die dag was ik zo slim m'n bus "onklaar" te maken, want ik was er van overtuigd dat er ergens iemand met een sleutel van m'n bus rondliep, al was ik naar mijn weten de enige die sleutels van m'n bus in bezit had.
Op
donderdag 6 september viel me ineens op dat m'n luidsprekertje van m'n carkit aan het snoertje op de grond lag en ik er met mijn pedalen steeds op trapte. Dus maar ff naar de garage geweest, want ook onder m'n dashboard bleek het een en ander los te hangen. Volgens de monteur hing het computerkastje die correspondeert met de chip in de contactsleutel ook los, dus heeft ie alles weer vastgeschroefd. Waarschijnlijk had de dief er zijn eigen computerkastje ingeklikt, waarbij er geen signaal meer van de chip in een contactsleutel nodig was!
Op
zondag 9 september kwam ik op de King Cruise met een maatje van me in gesprek en ik vertelde hem van de diefstal van m'n bus. Hij vertelde me dat dieven tegenwoordig zo slim zijn om een slot uit je portier te verwisselen voor een eigen exemplaar, zodat het niet opvalt dat ie weg is. Ze doen dat meestal met het slot uit het portier van de passagierskant, want dat slot gebruik je toch zelden tot nooit. Aan de hand van het orginele slot maken ze een sleutel en met een eigen computerkastje onder de arm komen ze doodleuk de volgende dag je auto ophalen. Dat verklaarde meteen waarom ik m'n passagiersportier niet meer vanaf de buitenkant kon openen!
Op
maandag 10 september (gisteren dus) wilde ik om 7.00 vanaf m'n huis wegrijden, maar bemerkte bij het open maken van m'n portier dat ie niet meer op slot zat. Na de auto weer "rijklaar" gemaakt te hebben, bleek er een sleutel in het contact te zitten. Bleken ze dus de bus weer te hebben willen stelen, maar omdat ik hem "onklaar" had gemaakt, kwamen ze niet verder dan een poging hiertoe. M'n bus wilde overigens ook met mijn eigen sleutel niet meer startte, want nu bleek dat de hufters natuurlijk uit kwaadheid het computerkastje van onder m'n dashboard te hebben weggenomen. Meteen een nieuw kastje bij de dealer besteld, maar de bewuste kastjes hebben een levertijd van ruim een week en kosten maar liefst €1100. Dus ook nu weer aangifte gedaan, wat mij wederom weer een uur kostte.
M'n bus is vandaag door de garage opgehaald en er komt, ondanks dat ie bijna 6 jaar oud is, een duur alarmsysteem in, want anders is ie van de week weer pleite.
Mijn bus heeft (had) een fabrieks-af startblokkering, maar heb je helemaal geen alarm, startblokkering o.i.d., dan is het voor die gasten natuurlijk helemaal een koud kunstje om je trotse bezit (waar je elke dag voor staat te werken) 's nachts voor je deur weg te halen...