Het is nu wo jul 02, 2025 3:59

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: automaat 1 en 2
BerichtGeplaatst: vr feb 07, 2014 21:26 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: zo dec 30, 2012 23:56
Berichten: 20
Sinds deze week rijd ik ook in mijn dakota rond,nu in stad en dorp zit die vaak net tussen 2 versnellingen in voor mijn gevoel.
Maar je heb ook een 1 en 2 op daishbord,als ik m in ze 2 zet rijd veel rustigermerkte ik.
Maar is dit ook goed voor de auto en dun jullie dat ook?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: automaat 1 en 2
BerichtGeplaatst: vr feb 07, 2014 21:31 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 24, 2011 8:37
Berichten: 552
Woonplaats: Uithoorn
Gewoon in D houden, laat de bak maar schakelen, die is daarvoor gemaakt.
En ja in stadsverkeer schakelt ie vaak op en weer af.

_________________
'91 454SS
496ci, alu. koppen, Edelbrock injectie, remote 80mm turbo.
http://youtu.be/nF8DPwoybCo


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: automaat 1 en 2
BerichtGeplaatst: vr feb 07, 2014 21:33 
Offline
Trucker

Geregistreerd: do dec 30, 2010 13:06
Berichten: 676
Woonplaats: Apeldoorn
Berg versnelling.. zal vast wel kunnen.. maar het zorgt ervoor dat hij niet schakelt.. dus hij komt nooit in de 1..

_________________
justin....
2003 hemi


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: automaat 1 en 2
BerichtGeplaatst: vr feb 07, 2014 21:54 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 28, 2008 21:23
Berichten: 2517
Woonplaats: Alkmaar/NL
In 1 blijft hij in 1.
In 2 schakelt de bak niet naar 3 of hoger, wel terug naar 1.

_________________
Alex

1968 GMC
ex 2005 ram srt-10
ex 2004 hemi 4x4


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: automaat 1 en 2
BerichtGeplaatst: vr feb 07, 2014 22:16 
Offline
Trucker

Geregistreerd: di jan 14, 2014 11:58
Berichten: 89
zoals axxel zegt, dit is een limitering om niet OMHOOG te schakelen. als je zwaar geladen rondrijd is het beter voor de motor om een versnelling lager te blijven en meer op toeren trekken ipv op koppel (lage toeren).
hierdoor heeft de auto het makkelijker (kleinere versnelling gaat makkelijker rond), waterpomp draait ook ietsje harder mee.

als ik snel met de dodge wil zijn, zet ik die zelf in 1. ik trek door tot de motor niet hoger kan (volgens de documenten niet boven de 4000rpm terwijl ik tot 5000 doortrek). dan zet ik die manueel in 2.
en als laatste stap zet ik die op D en schakeld hij nog eens door. heb dan alle versnellingen tot 5000rpm genomen en kan u verzekerien, zo een W200 is best snel zo (drink niet meer als een koe, maar als een wei vol koeien).

dergelijke rijstijl is niet gezond voor koppelomvormer en de bak. manueel in 2rijden in stad kan in principe niet veel kwaad. wel opletten dat je bakolie niet te hoog oploopt (heb je een bak koeler?)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: automaat 1 en 2
BerichtGeplaatst: za feb 08, 2014 9:38 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: zo dec 30, 2012 23:56
Berichten: 20
ke dus eigenlijk de auto gewoon laten doen waar die voor gemaakt, ja ben nog groentje dus evenwennen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: automaat 1 en 2
BerichtGeplaatst: za feb 08, 2014 11:42 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 24, 2011 8:37
Berichten: 552
Woonplaats: Uithoorn
Een automaat is zo afgesteld om bij plankgas op een bepaald toerental over te schakelen, het is nutteloos en kan schadelijk zijn als je veelvuldig dwingt om meer (en lang) een hoger toerental te rijden totdat de klepveren gaan zweven want dat gebeurt als hij niet meer toeren wil maken.
Het lijkt alsof hij sneller is omdat ie meer toeren maakt maar dat is niet zo omdat de max koppel/pk bij een standaart V8 op een lager toerental zit.
Uiteraard met aanpassingen kun je het vermogen opkrikken bij hogere dan standaart toeren, maar dat is een combinatie van een andere nokkenas, inlaat en utlaat.
Pas dan ga je sneller als je manueel met hogere toerentallen schakelt.

_________________
'91 454SS
496ci, alu. koppen, Edelbrock injectie, remote 80mm turbo.
http://youtu.be/nF8DPwoybCo


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling