Het is nu wo jul 02, 2025 6:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: auto van de zaak
BerichtGeplaatst: di jan 28, 2014 10:49 
Trucker

Zeer zeker, maar wat is een goede kilometer registratie? Want dat is het makkelijkste wat er is.

Heb wel een geautomatiseerd Excel-sheet voor je als je wilt, pb me maar even... maar op papier kan het ook. Prive ga je niet bijhouden, enkel het zakelijke. Alles tussen het zakelijke in was prive en hoeft niet gespecificeerd...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jan 28, 2014 11:03 
Nieuw

wist niet dat je prive dan niet hoefde bij te houden, maar klinkt wel aannemelijk dat je enkel de 10% wat je zakelijk rijdt hoeft te kunnen verantwoorden.

bedankt voor de info.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jan 28, 2014 11:16 
Trucker

Alles wat tussen de zakelijke ritten inzit is natuurlijk prive... ze hoeven niet te weten waar je in die prive-tijd heenging, als je kilometers maar sluitend zijn.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jan 28, 2014 13:44 
Nieuw

MellyVan schreef:
Als je geen bijtelling wilt, zoals ik ook niet heb, zou ik het anders doen. Auto prive kopen en niet op de zaak zetten. Je krijgt dan wel goedkope MRB omdat belastingdienst ziet dat jij als persoon ondernemer bent. Dit gaat automatisch.De eis is wel dat je er dan 10% zakelijk mee rijdt, dit krijg je altijd wel bij elkaar verzameld...Voordelen:- geen bijtelling- iedere km die je zakelijk rijdt, declareer je wel zakelijk door 0,19 per km op te voeren als kosten

Dit hangt helemaal van de rechtsvorm af van je onderneming.....voor een eenmanszaak kan het soms wel zo maar voor vennootschap waarbij de ondernemer op de loonlijst staat gaat dit niet werken.

Daarnaast loopt je het risico dat de inspecteur in bepaalde gevallen je de auto alsnog zakelijk aanrekent. Voor mensen die bijvoorbeeld actief zij in de autobranche is er een uitspraak van de hoge raad die bepaalt dat autohandelaren privé-auto's ook zakelijk aangerekend krijgen, al betalen ze netjes de mrb, WAM en brandstof van hun privérekening.

Hou er maar rekening mee dat de controle op de naleving hiervan steeds groter wordt omdat er hier een hoop geld te halen valt voor de overheid.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jan 28, 2014 13:46 
Trucker

Je hebt gelijk, zaak om je daarom goed aan de regels te houden. Ik doe dat ook... ben een eenmanszaak, niks auto-gerelateerd, volg netjes de aanwijzingen van de belastingdienst op. Als ik ergens vriendjes mee wil blijven, dan zijn zij het wel :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jan 28, 2014 16:40 
Nieuw

ik ben zzp-er maar wel met een auto gerelateerd bedrijf. ik heb een kleinschalig autodemontage bedrijf/verkoop gebruikte onderdelen.

die uitspraak van de rechter vind ik dan wel ietwat vreemd. wat kan daar dan een reden voor zijn?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jan 28, 2014 16:41 
Trucker

Gewoon de belastingdienst even bellen, staan je altijd prima te woord is mijn ervaring...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jan 28, 2014 17:34 
Nieuw

Rickert schreef:
die uitspraak van de rechter vind ik dan wel ietwat vreemd. wat kan daar dan een reden voor zijn

Ik heb uit het verleden een "autohandelaren nummer" bij de belastingdienst. Ook ik heb ooit een auto die ik privé reed als zakelijk aangerekend gekregen. De uitleg van de inspecteur was dat er ooit een autodealer is geweest die zijn hele familie liet rijden in auto's die in de handelsvoorraad stonden. Om in de toekomst te voorkomen dat iedereen op kosten van het bedrijf reed heeft de inspecteur uiteindelijk de Hoge Raad zover gekregen om een uitspraak te doen hierover wat heeft geresulteerd dat de eigenaar van het autobedrijf voor alle auto's die hij bezit km-registratie moet toepassen of bijtelling over de gemiddelde catalogusprijs van de duurste en goedkoopste auto uit de handelsvoorraad. Voor medewerkers van het bedrijf bestaat er inmiddels een afkoop van de km-registratie. In mijn tijd was dat nog niet aan de orde.

Hoe men hiermee omgaat in de auto-demontage wereld zou ik niet weten. Ik zou het inderdaad even navragen en op papier laten bevestigen voordat je bij een controle voor een vervelende verrassing komt te staan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jan 28, 2014 18:09 
Nieuw

oke, dat is dan fijn dat iedereen een oor aan genaait krijgt door zo'n geval.
maar ik zal dan maar eens informeren bij de belastingdienst wat zij van mij verwachten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]