Boo schreef:
Citaat:
Even in jouw geval, waarom dan geen andere oplegger? Eentje die meer mag op de assen en minder op de schotel drukt?
Of bestaat dat gewoon niet? Eventueel luchtgeremd anders?
Een andere oplegger hoeft voor mij niet, ik ben al heel blij met deze. Toen ik op zoek was naar een pickup was ik niet specifiek naar een oplegger op zoek. Uiteraard zou het hebben van een compleet span wel gaaf en welkom zijn. Maar was niet waar ik specifiek naar op zoek was. Toen hij voorbij kwam heb ik er sowieso toch nog wel even over na moeten denken, want ik het mijn budget toch ook wel even moeten oprekken.
En als je inderdaad een oplegger wil die meer laadvermogen heeft, moet je inderdaad naar lucht geremde assen. Met elektrisch geremde assen zit je gewoon altijd op max 3500kg voor de assen compleet (of het nou een tandemasser, schamelwagen of oplegger is) bij een oplegger krijg je er de schoteldruk nog als extraatje bij. Dus om meer op kenteken te krijgen moet je naar luchtgeremde assen, dat betekend dus ook een lucht installatie op de trekker bouwen met alle kosten van dien en ook het extra gewicht. Hij weegt nu al 3260kg op de weegbrug. Met een luchtrem systeem, komt er een elektrische compressor, enkele ventielen, luchtketel(s), slangen, leidingen enz bij. Dus dat voegt sowieso al minstens 100kg eigen gewicht toe. Plus de trailer zelf weegt met luchtketels, ventielen, luchtgeremde assen, zwaardere banden ook meer als mijn huidige trailer. Stel dat het gewicht van mijn trailer dan van 1500kg naar 1850kg leeg gewicht gaat (makkelijk tellen) dan mag ik dus 5850kg (max te trekken oplegger gewicht van mijn Ford) min 1850kg= 4000kg laden. Dus ik mag dan op de oplegger 1000kg meer laden als nu, maar moet daar wel X duizend euro voor uitgeven en ben met mijn Ford dan nog meer overladen op B kenteken als nu. En met 3000kg kan ik de meeste dingen die ik moet laden sowieso toch al laden. En als ik wat over mijn gewicht zit, dan moeten ze me eerst nog eens aanhouden voordat het me geld gaat kosten. Dus ik persoonlijk hoeft geen zwaardere lucht geremde oplegger.
Citaat:
In mijn geval vrees ik dat er weinig winst meer te behalen is eigenlijk.
Bestaan er dan geen (B-rijbewijs) pickups die met een vangmuil meer mogen trekken als 3,5 ton?
Die zullen er vast wel bestaan, maar ook dan weer zorg dat je er een koopt die het al op kenteken heeft staan. Er zijn ook redelijk wat Toyota landcruisers die bv 7 Ton mogen trekken met een vangmuil en luchtremmen. Dus in principe is dat voor Pickups ook mogelijk.......... geweest. Want als je het nu op kenteken wil zetten, dan geld gewoon max 7 Ton totaal combinatie gewicht (3500kg trekkend voertuig en 3500kg aanhanger). Ook Toyota's en dergelijk die vroeger nog bv 7 Ton trekgewicht op kenteken kregen, krijgen dat nu ook niet meer schijnbaar. Het houdt bij een B E rijbewijs nu gewoon op bij 7000kg totaal combi gewicht.
Heb je hem op vrachtwagen kenteken krijg je uiteraard wel weer gewoon het aanhanger gewicht dat de fabrikant als max trailer gewicht op geeft. En boven de 3500kg is dat dus met vangmuil en luchtremmen. Daaronder met 50mm kogel en oploop of elektrische remmen (schamelwagens van na november 2014 verplicht met elektrische of luchtremmen).
En het voordeel van USA pickups is dat ze doorgaans een max technisch massa hebben van boven de 3500kg en dus op vrachtwagen kenteken kunnen. En dan mag je dus wel gewoon bv 5 6 of 7 ton trekken (afhankelijk van wat de fabrikant op het type plaatje heeft gezet), met vangmuil en luchtremmen uiteraard. Nadeel is dat je dan dus een C E rijbewijs moet hebben, officieel maar 80 km/h mag,en in het buitenland altijd tachograaf plichtig bent en bv in Belgie Tol moet betalen.
_________________
Groeten Ard
'01 Ford F250 7.3 diesel
'99 JMR Gooseneck trailer