Ik ben zo'n 8 jaar geleden gestopt als chauffeur en voor me zelf begonnen met Custom Offroad.
De laatste 6 jaar als chauffeur met een Scania 164 480 (euro 3) gereden. Behalve een losse kabelschoen verbinding op een pomp verstuiver, nooit iets aan stukken aan gehad.
Als dat stekkertje geen contact maakte uiteraard direct de EDC storingslamp op het dashboard en maar de helft van het motor vermogen. Bij de dealer aan de laptop: verstuiver cilinder 5 is kapot.
Verstuiver niet op voorraad, kost slechts 700,- ex btw.
Slimme monteur zegt ik zal hem eens even aansturen met de stekker van cilinder 6. Verstuiver nr 5 werkt op dat moment gewoon zoals het moet. Monteur bekijkt het stekkertje en valt het kabeltje eruit.
Vanwege het niet los leverbaar van het desbetreffende kabelschoentje, deze open gewrongen en de kabel er opnieuw terug in vast geknepen. Resultaat pomp verstuiver nr 5 werkte weer perfect voor 0,- plus een uur werkplaats tarief.
Maar idd de meeste monteurs volgen gewoon klakkeloos de laptop, want wat die laptop zegt is waar. velen kijken niet meer verder als hun neus lang is en vervangen gewoon ieder onderdeel wat op het scherm verschijnt. Maar vaak is het gewoon iets simpels waar je enkel achter komt door als een "ouderwetse" monteur te werk te gaan. Iets wat helaas steeds minder vaak voorkomt omdat ze op school geleerd wordt dat het eerste wat je moet doen is de laptop erbij pakken en alles vervangen wat die zegt.
_________________
Groeten Ard
'01 Ford F250 7.3 diesel
'99 JMR Gooseneck trailer