Met de Zwarte doos (wat een woord

) in mijn Dodge heb ik geen problemen. Ik ben wel happy met een extra getuigen die mijn verhaal kan doen als er iets gebeurt. Het is geen volledige monitoring zoals ze hier in Nederland zouden willen zien in elke auto. GPS locatie worden niet opgeslagen (en zijn fysiek ook niet beschikbaar op de motormanagement Canbus).
Het is puur een extra functie van het airbag systeem, zolang je airbag niet geactiveerd is wordt er niets opgeslagen (de gegevens worden continu overschreven). Bij een airbag activatie worden de laatste 30 seconden opgeslagen met gegevens van alle sensoren en foutcodes.
De fabrikant kan het gebruiken om zijn onschuld te bewijzen (geeft een goede indruk van de staat van de auto en de input die is gegeven door de bestuurder), maar de bestuurder dus ook. In Amerika is het verplicht dat deze informatie met alle betrokken partijen gedeeld wordt. In praktijk kan met deze data een hoop gaten worden ingevuld bij het reconstrueren van een ongeluk. Snelheid, stuurhoek, G krachten, posities Gas/Rem pedaal, ESP, ABS etc etc. echt alles is 30 seconden lang te zien in een hoge tijds resolutie.
Natuurlijk kan het ook tegen je worden gebruikt, maar dan heb je het normaal gezien toch ook wel verdient. Begrijp me niet fout, ik ben echt geen engeltje in het verkeer, maar als ik door mijn rijgedrag iets veroorzaak dan neem ik ook de verantwoording en kom ik niet met een smoes van mijn remmen deden het niet of ik heb op het foute pedaal getrapt.
Wat me in deze zaak trouwens wel verwondert is dat deze informatie door de politie in Nederland kan worden uitgelezen. Wist niet dat ze op dat gebied zo up-to-date waren. Ben benieuwd wanneer de eerste proefzaak komt om te toetsen in hoever het allemaal rechtsgeldig is. Is trouwens ook een van de redenen waarom ik dat gedoe in Rotterdam nog steeds aan het volgen ben.