emile schreef:
gewoon een c1500/k1500 van 15 jr of ouder kopen en je betaald alleen 35% bijtelling over de economische waarde wat een paar duizend euro is. Wel op LPG rijden want dat maakt bij grijskenteken in belasting niet uit.
Dan is het allemaal best te betalen en hoef je geen km bij te houden.
ff terugkomen op een oud bericht. het bijtellingsverhaal snap ik wel maar een ding waar ik nooit iemand over hoor is de btw afdragen over prive gebruik.
tekst van de belastingsdienst:
Hebt u een personenauto of een bestelauto tot uw bedrijfsvermogen gerekend? En wordt deze auto door u of uw personeel ook privé gebruikt? U kunt dan de btw op de aanschaf, onderhoud en gebruik aftrekken, voor zover de auto wordt gebruikt voor belaste omzet. Dit geldt ook voor leaseauto’s. Omdat de auto ook privé wordt gebruikt, moet u voor het privégebruik btw betalen.
Kilometeradministratie
U betaalt btw over het werkelijke privégebruik. Om dit privégebruik te bepalen moet u een sluitende kilometeradministratie bijhouden. Met behulp van deze kilometeradministratie kunt u dan berekenen wat de verhouding is tussen zakelijk gebruik en privégebruik. Hoe u met die gegevens de te betalen btw berekent, leest u bij Voorbeeld privégebruik auto van de zaak met kilometeradministratie. Hieronder leest u hoe u het privégebruik uitrekent als u geen kilometeradministratie kunt of wilt bijhouden.
Geen kilometeradministratie
Hebt u geen kilometeradministratie? Dan stelt u de btw die u moet betalen voor het privégebruik vast op 2,7% van de catalogusprijs van de auto, inclusief btw en bpm.
als ik dit goed begrijp moet je dit dus nog naast de bijtelling betalen, of is dit om de een of andere reden niet van toepassing op zzp-ers?
lees graag jullie reacties/ervaringen.