Het is nu di jul 01, 2025 22:50

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: auto van de zaak
BerichtGeplaatst: do apr 04, 2013 17:08 
Nieuw

hoi allemaal,

ik ben bezig met een eigen bedrijf en uiteraard hoort daar een bedrijfswagen bij.
en zoals verwacht moet dit een usa truck worden maar nu zit ik een beetje te kijken naar de kosten en wat er mogelijk is.
dat zo'n truck niet goedkoop is om te rijden spreek voor zich, maar als ik zie wat de bijtelling is op zo'n truck is is het nog goedkoper
om hem prive te rijden en niet als bedrijfswagen.

nu vraag ik mij af hoe jullie dit doen, vele van jullie hebben de truck als bedrijfswagen maar rijden er ook prive mee neem ik aan, hoe hebben jullie dit geregeld?

gr Rickert

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: auto van de zaak
BerichtGeplaatst: do apr 04, 2013 17:48 
Super Trucker

even de zoek functie gebruiken die vraag is al vaker langs gekomen :roll:

of hier even kijken.
viewtopic.php?f=4&t=16837

Ram 2009 Laramie CrewCab
5.7 Hemi 395 PK 4x4 """SOLD""""
BriliantBlack Crystal Pearl Coat
Mopar R/T Hood, Tonneau Cover Are.
........................_______
.........._______//__|___ {\____
......../_(O)___//___|___/_(O)_/

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do apr 04, 2013 18:00 
Nieuw

dat had ik nog niet gevonden, maar bedankt zeer handige post :lol:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr apr 05, 2013 7:10 
Trucker

Hallo,

Ik zit met hezelfde probleem. Er zijn zoveel wetgevingen en regels dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
Zelfs mijn boekhouder weet niet helemaal hoe het ziet. En als ik bij de belastingdienst langs ga krabben ze achter hun oren.

Om deze reden heb ik voor nu nog even de droom aan de kant geschoven. Mocht er iemend zijn de mij alles goed kan uitleggen / uitrekenen. Heeeel graag.

groeten
Leon

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr apr 05, 2013 21:20 
Nieuw

gewoon een c1500/k1500 van 15 jr of ouder kopen en je betaald alleen 35% bijtelling over de economische waarde wat een paar duizend euro is. Wel op LPG rijden want dat maakt bij grijskenteken in belasting niet uit.

Dan is het allemaal best te betalen en hoef je geen km bij te houden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jan 27, 2014 21:14 
Nieuw

emile schreef:
gewoon een c1500/k1500 van 15 jr of ouder kopen en je betaald alleen 35% bijtelling over de economische waarde wat een paar duizend euro is. Wel op LPG rijden want dat maakt bij grijskenteken in belasting niet uit.

Dan is het allemaal best te betalen en hoef je geen km bij te houden.

ff terugkomen op een oud bericht. het bijtellingsverhaal snap ik wel maar een ding waar ik nooit iemand over hoor is de btw afdragen over prive gebruik.

tekst van de belastingsdienst:

Hebt u een personenauto of een bestelauto tot uw bedrijfsvermogen gerekend? En wordt deze auto door u of uw personeel ook privé gebruikt? U kunt dan de btw op de aanschaf, onderhoud en gebruik aftrekken, voor zover de auto wordt gebruikt voor belaste omzet. Dit geldt ook voor leaseauto’s. Omdat de auto ook privé wordt gebruikt, moet u voor het privégebruik btw betalen.

Kilometeradministratie

U betaalt btw over het werkelijke privégebruik. Om dit privégebruik te bepalen moet u een sluitende kilometeradministratie bijhouden. Met behulp van deze kilometeradministratie kunt u dan berekenen wat de verhouding is tussen zakelijk gebruik en privégebruik. Hoe u met die gegevens de te betalen btw berekent, leest u bij Voorbeeld privégebruik auto van de zaak met kilometeradministratie. Hieronder leest u hoe u het privégebruik uitrekent als u geen kilometeradministratie kunt of wilt bijhouden.

Geen kilometeradministratie

Hebt u geen kilometeradministratie? Dan stelt u de btw die u moet betalen voor het privégebruik vast op 2,7% van de catalogusprijs van de auto, inclusief btw en bpm.

als ik dit goed begrijp moet je dit dus nog naast de bijtelling betalen, of is dit om de een of andere reden niet van toepassing op zzp-ers?

lees graag jullie reacties/ervaringen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jan 27, 2014 21:44 
Nieuw

Rickert schreef:
Hebt u een personenauto of een bestelauto tot uw bedrijfsvermogen gerekend? En wordt deze auto door u of uw personeel ook privé gebruikt? U kunt dan de btw op de aanschaf, onderhoud en gebruik aftrekken, voor zover de auto wordt gebruikt voor belaste omzet. Dit geldt ook voor leaseauto’s. Omdat de auto ook privé wordt gebruikt, moet u voor het privégebruik btw betalen

Van wanneer is die tekst.....volgens mij heb ik vorig jaar ergens een teruggave voorbij zien komen van de BTW over privégebruik door een collectief bezwaar? Volgens mij loopt daar nog een hoger beroep over.......

Je moet gewoon een accountant of belastingadviseur vragen of ze collectief bezwaar aantekenen tegen een correctie BTW over privégebruik van de auto.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jan 27, 2014 22:07 
Nieuw

die tekst staat op dit moment zo op de site van de belastingsdienst. vraag me af of er hier anderen zijn die dit betalen naast hun bijtelling. zo word prive gebruik van de truck wel erg prijzig

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jan 27, 2014 22:21 
Nieuw

Die tekst zal er wel opstaan omdat er nog een hoger beroep loopt. Je zou ook kunnen overwegen een truck te zoeken met vrachtwagen kenteken (mits je rbw. C hebt) Er hangen wat nadelen aan maar als je geen haast hebt dan scheelt het aanzienlijk in de motorrijtuigenbelasting en een vrachtwagen is wat anders dan een personenauto....dus bijtelling wordt dan wel lastig voor de belastingdienst lijkt me :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jan 27, 2014 23:09 
Nieuw

heb helaas geen c-rijbewijs. voor een vrachtwagen betaal je zo ver ik weet idd geen bijtelling.

misschien dat anderen hier nog ervaring mee hebben. het hele idee van bijtelling betalen is voor mij dat ik geen kilometer registratie hoef bij te houden, dat zou dan nu alsnog moeten om geen vermogen aan btw kwijt te zijn. met die 1,5% regel ben ik zo 600 euro of nog meer kwijt, geld tank ik liever van.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jan 27, 2014 23:18 
Trucker

Jazekerrrrr, 25% bijtelling PLUS 2,7% over het privegebruik van je werknemer (of van jezelf).
(werkgeversgedeelte)
Welkom in NL!
Leuker kunnen we het niet maken!!!!! :D

Ratten zijn het....

Magna Flow Exhaust System.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jan 28, 2014 0:00 
Nieuw

tja, dan heeft het ook niet veel meerwaarde om de auto op de zaak te zetten.
moet ik hoe dan ook een kilometer registratie bijhouden of me blauw betalen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jan 28, 2014 9:25 
Super Trucker

Ik heb vorige week met een makelaar gesproken die een ford Raptor wilt hebben,
En hij wou geen bijtelling betalen en geen rittenadministratie doen en privé ook gebruiken.

En kwam met het volgen wat hij had gehoord bij een autohandelaar(dickerschutz) en uitgezocht of het klopte.

Als er meer als 3 pers. van de bedrijfswagen afwisselend gebruik maken kan je het privé gebruik afkopen voor €300,- per jaar je hoeft ook geen rittenregistratie bij tehouden.
Hij vertelde wel dat de belastingdienst dat kontroleerd.
Dan werd het in zijn geval hemzelf, zijn vrouw op kantoor, en zijn vader wat de borden dan moest wegbrengen.

Ik ben ook gaan zoeken of dat klopte en het klopt, zie hieronder de link.

http://www.mkbservicedesk.nl/3196/afkop ... nemers.htm

Ram 2009 Laramie CrewCab
5.7 Hemi 395 PK 4x4 """SOLD""""
BriliantBlack Crystal Pearl Coat
Mopar R/T Hood, Tonneau Cover Are.
........................_______
.........._______//__|___ {\____
......../_(O)___//___|___/_(O)_/

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jan 28, 2014 10:03 
Trucker

Als je geen bijtelling wilt, zoals ik ook niet heb, zou ik het anders doen. Auto prive kopen en niet op de zaak zetten. Je krijgt dan wel goedkope MRB omdat belastingdienst ziet dat jij als persoon ondernemer bent. Dit gaat automatisch.

De eis is wel dat je er dan 10% zakelijk mee rijdt, dit krijg je altijd wel bij elkaar verzameld...

Voordelen:
- geen bijtelling
- iedere km die je zakelijk rijdt, declareer je wel zakelijk door 0,19 per km op te voeren als kosten

Vooral een marge-auto kopen is dan interessant, dan komt er ook geen btw bij de aanschaf bij. Ik heb dit gedaan met mijn Avalanche en zal dit ook als tip meegeven aan de koper van mijn Avalanche...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jan 28, 2014 10:44 
Nieuw

dan moet je dus een goede kilometer registratie bijhouden neem ik aan. daar heb ik ook al eens heen gekeken maar kan niet echt een goed voorbeeld vinden. wellicht heb jij dan een goed voorbeeld voor me?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]