Als je een BE combi truck wil aanschaffen, dan kan ik maar 1 ding zeggen. Koop er een die al enkele jaren geleden op kenteken is gezet. Die mogen nog het meest trekken op kenteken, en je weet zeker wat er mag, want de getallen staan op je papiertje. Nieuw op kenteken krijg je niks meer voor elkaar.
De nieuwe regel is dat een BE oplegger niet zwaarder mag zijn dan 5x de schoteldruk. En de schoteldruk is in principe 3500kg (of minder als het max. toegestane gewicht minder is) min het leeg gewicht vd trekker. Bijvoorbeeld mijn 2001 F250 7.3 diesel weegt leeg 3260kg (is met gooseneck kogel in de bak). 3500-3260= 240kg laadvermogen x 5= 1210kg trailer gewicht. Mijn trailer zelf weegt leeg al 1500kg dus met de nieuwe regels tegenwoordig is er gewoon niks meer mogelijk met een zware pickup die het meest geschikt is voor te sleuren.
Met een lichte pickup zoals bv een Toyota Hilux of een Isuzu DMax van bv 2200kg mag je dus in principe 3500-2200=1300x5=6500kg trekken..............
)waarschijnlijk iets minder omdat ze volgens mij geen 3500kg totaal voertuig gewicht mogen wegen.
Sowieso is het zo dat je met een BE combi met de trekker in feite de 3500kg niet mag overschrijden. Dus met geladen trailer op de kogel/schotel mag de trekker niet boven de 3500kg uitkomen officieel. Maar met een pickup van (even de mijne als voorbeeld) 3260kg (nog 100kg voor de bestuurder erbij) zit je dus met een lege trailer (mijne heeft leeg al 420kg kogeldruk) al ruim over de 3500kg trekker gewicht heen. Dus hoe je het ook wend of keert, volgens de EU regeltjes gaat het op BE kenteken gewoon nooit lukken binnen de wet. Een ander verhaal is een aanhanger achter de wagen. Als je een vangmuil en luchtremmen installeert, dan kun je soms wel een hogere trekgewicht krijgen. Maar ook hier geldt volgens mij weer, koop er een waar het al op kenteken staat. Want volgens mij zijn ze daar ook mee aan het klooien. Ze willen gewoon geen zware BE combi's meer op de weg. In principe houdt het tegenwoordig bij 7000kg totaal gewicht (3500kg voorwagen en 3500kg trailer) gewoon op. Iedereen die nu (sinds 1 of 2 jaar of zoiets terug) zijn E achter B rijbewijs haalt, mag sowieso niet meer als totaal 7000kg rijden. Diegene die het E rijbewijs jaren eerder gehaald hebben vallen nog gewoon in de oude regeling en mogen met iedere BE combi rijden. Deze strengere regels zijn grotendeels in het leven geroepen om een halt toe te roepen aan de ingenieuze combi's die (vooral door Veldhuizen) op de weg zijn gezet die t/m 12000kg op de weg kregen. Veldhuizen is heel erg goed in de mazen van de wet opzoeken en kreeg hierdoor de gekst mogelijke combi's op de weg. Heel erg inventief uiteraard en voor veel bedrijven een uitkomst, maar een doorn in het oog van de overheid. Maar zolang het binnen de regels van de RDW paste moesten ze het goedkeuren. Dus nu hebben ze verzonnen dat een trailer gewoon 5x de schoteldruk mag wegen en nieuwe E achter B rijbewijzen gewoon goed zijn voor max. 7000kg totaal gewicht.
Dus met een dikke dually en fatsoenlijke sterke motor, assen, bak en remmen mag je minder trekken dan met een bami pickup.
(niks ten nadele van de Bami pickups).
Op C rijbewijs is het uiteraard weer gewoon het gewicht waar de wagen voor geschikt is vanuit de fabrikant. Dus zullen ze in theorie op het type plaatje kijken naar het GCW (Gross combination weight) en daar trekken ze het GVW (Gross Vehicle Weight) vanaf en dat is je trailer gewicht. Maar uiteraard wel met schotel/vangmuil en luchtremsysteem. Want in de EU krijg je met elektrische remmen nou eenmaal niet meer als 3500kg op het asstel. Hierbij komt het gewicht nog van de koppeling inrichting (schotel/kingpen, kogel en koppeling) in het geval van een oplegger. of in het geval van een midden as aanhanger ook de kogel en koppeling. Met een schamelwagen denk ik dat het ook gewoon max 3500kg is op elektrisch geremde assen.
Maar ik kan me ook vergissen, dus voor iedereen die het beter kan verwoorden of betere info heeft. Houdt je vooral niet in om me te verbeteren. Daar kan ik ook alleen maar mijn info mee verbeteren.
_________________
Groeten Ard
'01 Ford F250 7.3 diesel
'99 JMR Gooseneck trailer