Het is nu za jun 28, 2025 23:10

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr okt 22, 2010 16:43 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 09, 2010 23:46
Berichten: 489
Woonplaats: Helmond
olie verbruik..

kan iemand mij eens vertellen wat het gemiddelde olie verbruik mag zijn van een klassieker?
Momenteel hou ik rekening met ongeveer 1 liter per 1000 km.. das redelijk acceptable toch..
daarbij lekken ze altijd wel wat...

Nu heb ik het vermoeden dat die van mij iets meer verbruikt, echter ik zie geen grijze wolken achter de chevy en lekken is alleen op de achterste krukas keering het geval ( redelijk standaard)..
Nu weet ik wel dat ik 350pk heb, en dat ik daar ook mee rekening houden moet maar wat is nu normaal in dit geval??

Iemand ervaring hiermee.

hoor graag van de heren..
Ernest


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr okt 22, 2010 18:30 
Offline
Super Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo aug 23, 2009 23:03
Berichten: 5474
Woonplaats: Joop uit Goirle
Zolang er geen donkere wolken achter je truck hangen en je het olie pijl op niveau houd zal het allemaal wel mee vallen.
In mijn truck moet ik gemiddeld een liter per seizoen bijvullen, en ik denk dat het meeste in de garage op de lekplaat achter blijft. :wink:

_________________
Joop.. Ford F-1 Pick-up (verkocht)
Afbeelding
Ford F-1 Pick-up 1/2 ton 1949 - Het eerste model in de F-serie - http://www.joopfloris.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr okt 22, 2010 19:55 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 23, 2008 14:07
Berichten: 1341
Woonplaats: Sint-Oedenrode
De mijne zit op 1liter op de 1000km. Vind het goed te doen.

_________________
Patrick


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr okt 22, 2010 19:58 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 09, 2010 23:46
Berichten: 489
Woonplaats: Helmond
Dat is het nu juist, lekken doet hij die hoeveelheid niet..
Misschien verbruiken bij een hoger toerental, al zegt mijn vriend die er vaak achterrijd dat er geen donkere rook uit de uitlaten komt...
ik schat zo ongeveer een liter per 600km kwijt te zijn, nu heb ik er een speciale toevoeging in zitten
Misschien eens meten wat de compressie druk is...
Anders gaat de motor eruit en trek hem uit elkaar..Als ik tank motoren doe kan dit niet veel moeilijker zijn.

uit en in elkaar inclusief een keer nawerken moet kunnen in 2 weken


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr okt 22, 2010 20:38 
Offline
Trucker

Geregistreerd: za okt 11, 2008 22:29
Berichten: 115
Woonplaats: Tilburg
Je moet even afwegen of je het echt wildt, als alles nu goed werkt,geen walmen achter de auto, maar wel wat verbruiken oke.

Moter uit elkaar,dit wordt vermoedelijk een complete revisie, omdat als je iets van de leeftijd uit elkaar ligt het altijd tegen valt, en onder het mom van nu is ie toch uit elkaar ,maak ik het maar ineens goed, ben je meestal zomaar ineens een paar duizend euro of meer kwijt op het eind.

Heb je dan geluk verbruikt het blok nauwlijks nog olie, heb je de pech dat de bv cilnderwanden,klepgeleiders niet 100 % aan de maat zijn, zit je weer met een verbruik van 1 op 1000 of 1500, maar wel wat euro's lichter

Het is een keuze die je moet maken.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr okt 22, 2010 20:46 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 09, 2010 23:46
Berichten: 489
Woonplaats: Helmond
Kijk ja das advies...
De oudere blokken van de halftracks die ik deed zijn 7 liter 6 cilinder blokken... inderdaad lekken en verbruiken die gewoon weer olie ook al spendeerde we dik 6000 euro er aan..
de 18 liter v8 blokken uit de sherman tanks doen het wat beter met verbruik..
de 16 liter stermotoren uit de oude shermans tanks weer stukken minder... maar met een verbruik van 11 op 1 gebruikte we vaak gemengde benzine met diesel of olie...
wat zal dan wat olie verbruik nog er aan doen...
Nee misschien eens een tijdje in de gaten houden, actie ondernemen kan daarna altijd nog


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr okt 22, 2010 20:53 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do mei 01, 2008 11:23
Berichten: 3228
Woonplaats: Santa Pola, España
Ligt er misschien ook wel een beetje aan welke (dikte en merk) olie je er in kiept.
Bij 15W40 zal ie wellicht iets meer gebruiken dan bij 20W50, ook scheelt het wel eens per merk.

_________________
Alfred


# Het nadeel van niks doen is dat je nooit weet wanneer je klaar bent #


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr okt 22, 2010 21:05 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 09, 2010 23:46
Berichten: 489
Woonplaats: Helmond
Kan goed zijn, nu gebruik ik 15W40 misschien als ik weer bijvullen moet een dikkere olie proberen...
maar 20W40 is toch voor die bouwjaren meer dan normaal??


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr okt 22, 2010 22:54 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do mei 01, 2008 11:23
Berichten: 3228
Woonplaats: Santa Pola, España
15W40 is inderdaad gebruikelijk voor een amerikaan van die bouwjaren
Maar als je alleen in de zomer rijd, kan 20W50 ook goed

_________________
Alfred


# Het nadeel van niks doen is dat je nooit weet wanneer je klaar bent #


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling