Monster900 schreef:
jadatis schreef:
Zie bij posten dat je de gegevens van auto al gegeven hebt , dus verhaal hieronder is al beantwoord.
Ga er mee aan de reken en kom met antwoord in volgende post.
Zie al dat het zelfs E-load/10pr banden zijn met Pr van 80 psi/5,5 bar .
Geef dan eens de gegevens van auto en banden , dan reken ik het uit.
Van auto de GAWR of MTA ( gross axle weight ratings , maximaal toelaatbare aslast) voor en achter .
Van banden maximum load of loadindex en soort band om de druk voor die maximum load te bepalen.
Dit heet de referentiedruk( Pr ) en is niet de maximum druk ( Pmax) van de band.
Vooral Amerikaanse auto's worden nogal eens voorzien van andere banden door de gebruikers of zelfs al in de fabriek.
Kan zijn dat je zo'n D load/8Pr band hebt en daar wordt vaak algemeen Pr als advies gegeven.
All die gegevens zijn te vinden op auto en bandwangen. GAWR vaak op zelfde plaatje als de druk-adviezen en Europees is de Vin plate, een metaalachtig plaatje onder motorkap of in een van de deurstijlen, wat verplicht er op moet zitten na dacht ik 1980.
Werkelijke gewichten zou nog beter zijn maar voor de GAWR worden de drukken berekent tegenwoordig voor normaal gebruik.
Euhm, ik heb een foto van mijn gegevens gepost, dit is waarschijnlijk niet hetzelfde als die van de T.S.

Dat had ik wel door, maar omdat jij ook met volgens mij te hoge drukken reedt en dus volgens mij de zelfde problemen moest hebben als de topicstarter, wilde ik dat uitreken om het aan te tonen.
Op de gegevens van topicstarter zit ik dus nog te wachten.
Heb je banden gegoogled die op de foto staan en zijn in E-load Loadindex 120 wat staat voor maximum load 1400kg.
Dan blijkt dat jouw Amerikaan eigenlijk een vrachtwagen is volgens de Nederlandse wet en je een C of C1 rijbewijs er voor nodig hebt, of je moet hem terug hebben laten keuren naar MTM 3500kg ( uitzondering mogelijk voor personenwagenbetiteling).
Ook op de snelweg mag je dan niet harder dan 80km/u.
Hier een plaatje van mijn calculator voor campers, die hier ook te gebruiken is.
Ik heb de reserves op bijna 0% gezet omdat dit soort wagens zelden overbeladen raken, naar mijn inschatting.
Kom ik op advies van 4,6 bar voor en 5,5 bar achter, wat dus toch is wat je aangeeft als advies.
Maar dat wil niet zeggen dat de topicstarter dat ook maar moet doen.
Voor iedere auto moet je het opnieuw uitrekenen omdat de verschillen in gewicht en banden zo groot zijn.
Ben uitgegaan van 2 banden op de achteras en geen 4 ( dubbellucht).
Met die drukken kun je dan vol beladen de maximum snelheid van de band rijden ( waarsch. N =140km/u) zonder ze te beschadigen.
Dus om met Mark Rutte te spreken, gooi maar op het dak die boot en hang maar dat motorrek met 2 zware motoren op de trekhaak

. In normaal gebruik wordt de achteras niet zo zwaar belast dus is een druk van 4,5 bar rondom ook verantwoord.
Dat is tenminste als je normale banden voor op de weg hebt, heb je off-road of met de looks daarvan dan mogen die minder inveren en is de maximum load gegeven op de bandwang te hoog, kan zijn dat zelfs 20% daarvan afgetrokken moet worden om de banden een invering te geven die geen schade aan de band geeft bij hogere snelheid.
Hier het plaatje , en zo'n zelfde kan ik maken voor de topic-starter. Dan zie je hoe het uiteen kan lopen.