Het is nu wo jun 25, 2025 22:35

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo okt 02, 2011 12:24 
Trucker

Sjeng, alles wat je op het internet over uitleg van verschillen en specificaties van brandstoffen is wat het ZOU moeten zijn. Wij kunnen 10 verschillende ladingen voor bijvoorbeeld BP of Shell vervoeren waarbij de analyse certificaten allen verschillende waarden aangeven. Er wordt in alle verhalen wel een veilige marge aangehouden omdat er wordt gesproken over overslag stations. Of ook wel genoemd, depots. Er kan gesproken worden over dat een complete regio wordt bevoorraadt vanuit 1 centraal punt, 1 depot. En dat klopt ook. Maar wat daar heen vervoerd wordt heeft wel degelijk kwaliteitsverschil en wordt verschillende raffinaderijen aangevoerd. Er zit bijvoorbeeld een groot verschil tussen diesel gemaakt voor Nederland en voor Duitsland. Duitse diesel is kwalitatief beter. Dat komt door de hoogwaardigere additieven.
De merkstations hebben krappere marges in de waarden waarbinnen een brandstof aan moet voldoen, maar het is absoluut geen garantie dat de brandstof die je tank 100% goed is.
Een klein voorbeeld even met Jet, de kant en klare brandstof voor vliegtuigen. Daar wordt vrij krap naar gekeken. Het schip moet kurkdroog, schoon en bijna als nieuw voor de wal verschijnen met laden. Mits dat ze haast hebben en in Schiphol bijna droogvallen.
Wij hebben deze zomer het met een lading gehad dat uit de analyse bleek dat er teveel water in zat :!: . Wij moesten van de Krammersluizen weer terug varen naar Vlissingen voor hernieuwde analyse. Ruim 5 uur later weer een controleur aan dek. Hij moest van alle tanks een sample nemen. Maar hij had weinig zin en nam maar van de helft een sample. Na 3 uur de uitslag. Geen water meer in de Jet! Water verdwijnt niet zomaar. Het water was naar beneden gezakt en de samples te hoog in de tank genomen. Wij hebben dus Jet met water gelost in Amsterdam. En dat gaat daar rechtstreeks naar de vliegtuigen toe.
Dus ook die waardes op de analyserapporten zijn niet 100% betrouwbaar.

De analyse rapporten komen van de maker, de raffinaderij vandaan. En tot in hoeverre zijn die betrouwbaar. Zo ook de propoganda in de media. Wij kunnen aan een sample zien hoeveel vervuiling, water of vlokken erin zitten, maar aan de pomp zie je dat niet.

Wat ook meespeelt. Ik zal het in een voorbeeld uitleggen. BP Amsterdam heeft een tank staan met 30.000 m3 inhoud. Hij levert dan aan elk station in de noordwest regio. Doordat het product in de tank bezinkt, krijg je in de onderste lagen meer rotzooi. En dat wordt ook verkocht. Aan wie? Juist, aan de gene die de beste prijs ervoor geeft. Maar is wel goedkoper. Wij hebben al regelmatig ergens een tank leeggemaakt. Dat zit in de onderste laag roest, water, gewoon troep in. Soms duidelijk waarneembaar zodat wij roest in onze tanks hadden liggen wat eruit geschept moest worden, maar er zit bij tanks met hoge circulatie ook niet direct waarneembare roestdeeltjes ed in. Zie het maar als een pak sinaasappelsap wat al een poosje staat.
Het klopt wel dat de analyserapporten van die tank een goede kwaliteit uitwijzen, maar dan is de vraag wanneer er analyse genomen is. Veelal al de tank net gemixt is. De tank kan tussendoor ook wel weer gemixt zijn om de kwaliteit op te krikken, maar dat neemt niet weg dat de onderste laag altijd van slechte kwaliteit is.

Ik weet het niet hoe dat met gas is, maar ik denk dat dat wel enigszins vergelijkbaar is.

Ford F-150 Harley Davidson '11

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo okt 02, 2011 12:44 
Super Trucker

Dus die tankstation met goedkoope LPg zoals de Makro of hier in de grensregio met belgie
Hebben slechtere kwaliteit Gas, en daar tank ik al vanaf 2003 :shock:

Ram 2009 Laramie CrewCab
5.7 Hemi 395 PK 4x4 """SOLD""""
BriliantBlack Crystal Pearl Coat
Mopar R/T Hood, Tonneau Cover Are.
........................_______
.........._______//__|___ {\____
......../_(O)___//___|___/_(O)_/

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo okt 02, 2011 20:02 
Trucker

T-Bob schreef:
Dus die tankstation met goedkoope LPg zoals de Makro of hier in de grensregio met belgie
Hebben slechtere kwaliteit Gas, en daar tank ik al vanaf 2003 :shock:

De kwaliteit in de basis hoeft niet slecht te zijn, de eisen nu zijn veel strenger als die van bijv. 10 jaar geleden. Dat zie je in alle brandstoffen terug. De gasolie die wij bunkeren heeft dezelde kwaliteit als de autodiesel van 10 jaar terug.
Maar het kan wel zijn dat jouw filters veel sneller vuil zijn als die van bijvoorbeeld iemand die in Rotterdam bij een grote naam tankt. Ook kan jouw verbruik hoger liggen. Het zou terug te vinden zijn in de kwaliteit in het rendement en de mate van vervuiling denk ik.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo okt 02, 2011 20:19 
Heavy Trucker

goedenavond; Ik heb zo het een en ander meegelezen..
Over de kwaliteit van benzine kan ik het volgende zeggen;
ik heb een motorfiets, een BMWR75/5 uit 1971... Die is indertijd ontwikkeld om op superbenzine (octaan98) te rijden. Als ik nu bij de diverse pompen benzine koop, merk ik , dat BP euro95 het hoogste octaanwaarde heeft; op ALLE anderen , dus ook Shell pingelt de motor boven de 110km/uur. Met BP doet ie dat bij 160km/uur. De octaanwaarde bepaalt hoe het een en ander loopt!
Nu heb ik vernomen, dat Nederland met een Aceton overschot zit en dat er doodleuk 10% door de benzine heengeslagen wordt (om er maar vanaf te komen) Aangezien benzine een véél beperktere houdbaarheid heeft als vroeger, geloof ik dat wel. Je kunt het zelfs zien; als je een fles benzine een paar maanden wegzet, onbindt het zich in een tweegelaagdheid van twee verschillende stoffen.
Ik las op een amerikaans Ford Forum (tot mijn grote verbazing), dat de amerikaans wagens zijn ontwikkeld voor octane87, wat heel laag is!! (eigenlijk rotzooi dus) Het schijnt, dat als je er hoger octaan in gooit, de ontsteking vroeger gezet moet worden, ander schijnt ie te gaan pingelen!! Vreemd verhaal, als je bedenkt ,dat als je vroeger super in je auto deed, hij ook krachtiger reed. (Als ik zo kijk naar de verbrandingskamervorm van mijn '94er Ford, is dat er een uit het jaar kruik, dus geloof ik dat best.
Maar goed, terugkomend op de benzine; er zal geen kwaliteit verschil zijn; wél octaanverschil..... en dáár zit nou nét de kneep

www.technomotion.nl
"Draaibanken, dat benne rare mensen meheer SonnebergheAfbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo okt 02, 2011 23:28 
Trucker

Bij kwaliteit van een product hoort meer als octaanverschil...het octaangehalte wordt met additieven opgekrikt. De controleurs komen bij ons met jerrycans aan boord om dit te mengen tijden het laden. Als uit analyse van de tank blijkt dat deze te laag is en ze haast hebben met het transport wordt het bij ons in de tanks gemixt.
Bij kwaliteit hoort ook de hoeveelheid bezinksel, kleur, densiteit, dampdruk en nog veel meer. Oudere benzine wordt ook nog gewoon verkocht. Vaak wordt dit opgemengt met verse benzine. (Het ethanol additief wordt pas later toegevoegd.) De oude benzine wordt dan opgepept totdat hij weer binnen de marges komt. Maar ook zo'n partij wordt voor een lagere prijs verkocht. Dat is als de euroshopper chocomelk t.o.v. De Nestlé chocolademelk. Je wordt er niet ziek van, maar Nestlé is toch net wat beter/ lekkerder.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma okt 03, 2011 21:34 
Pro Trucker

leuk om het verhaal ook eens een keer van een heel onbekende kant (voor mij tenminste) te lezen chantal 8)

dus het water in de tank van een motor (kawa gpz 1000r) komt ook vaak door rotzooi tanken :? :(

ze zeggen altijd dat je hem voor je hem weg zet in de winter vol moet doen
nou ik zet hem altijd vol weg het hele jaar door
maar toch kwam er op een geven moment de gaten in de tank :? :? :( :( :(

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma okt 03, 2011 21:38 
Heavy Trucker

Interressant verhaal Chantal. Lijkt me logisch dat oudere benzine niet verschrot wordt, maar je zou verwachten dat de afname de produktie bijhoudt.

www.technomotion.nl
"Draaibanken, dat benne rare mensen meheer SonnebergheAfbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma okt 03, 2011 22:14 
Trucker

t.dually schreef:
leuk om het verhaal ook eens een keer van een heel onbekende kant (voor mij tenminste) te lezen chantal 8)

dus het water in de tank van een motor (kawa gpz 1000r) komt ook vaak door rotzooi tanken :? :(

ze zeggen altijd dat je hem voor je hem weg zet in de winter vol moet doen
nou ik zet hem altijd vol weg het hele jaar door
maar toch kwam er op een geven moment de gaten in de tank :? :? :( :( :(

Het water in je tank zou gebonden water kunnen zijn. Maar dat hoeft niet met de "goedkope rotzooi" te maken te hebben. Er zit altijd water in brandstof. De biologische toevoeging in de brandstoffen trekt water aan. Dit heeft ook als gevolg dat de houdbaarheid van benzine achteruit gaat. De problemen met betrekking tot het water in bijv. De benzine zijn begonnen met de toevoeging van de ethanol. Had je hier vroeger ( een aantal jaar geleden) ookal last van? Als jij de motor wegzet in een verwarmde omgeving krijg je in elk geval condensvorming. Als je de motor met een volle tank benzine wegzet en hij staat bijvoorbeeld 2 maanden stil krijg je een waterlaag aan de onderkant in je tank. In theorie zou het ijzer niet mogen roesten als het niet in aanraking komt met lucht, maar in de praktijk blijkt dat niet zo te zijn. Dus als jouw motor het hele winterseizoen stilstaat met een volle tank is het heel goed verklaarbaar waarom jouw tank gaten krijgt. Hoe je dit tegen zou kunnen gaan? Geen idee. Het eerste wat bij manlief in zijn hoofd opkwam was schudden :D Eigenlijk zou je hem elke week even een blokje om uit moeten laten :D misschien is een roestvrijstalen tank een oplossing. Geen idee wat dat kost, maar om nou om de zoveel jaar een nieuwe erop te laten zetten is ook een prijzig geintje.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma okt 03, 2011 22:53 
Trucker

Ton de Draaier schreef:
Interressant verhaal Chantal. Lijkt me logisch dat oudere benzine niet verschrot wordt, maar je zou verwachten dat de afname de produktie bijhoudt.

In feite moet je het zo zien dat de benzine, de Eurobob (de basisbenzine) zelf blijft goed, maar de biologische toevoeging van Ethanol (om preciezer te zijn ETBE = bewerkte ethanol) gaan eenvoudig gezegt schimmelen. Als je benzine gaat mengen, blijft deze schimmel erin.

In europa is er een opkomende trend van het rijden op diesel. Om diesel te krijgen vanuit crude (dat vieze spul wat uit de grond komt) krijg je ook fracties van benzine vrij. Alcylate, platformate, reformate isomerate enz, zijn ook allemaal fracties. Diesel heeft weer andere fracties, alleen minder. Al deze componenten komen hoe dan ook vrij.
Dus als de vraag naar diesel stijgt dus ook de productie, stijgt ook de productie van benzine. Ongeveer 2 jaar geleden was er een enorm overschot van benzine. Dit was niet terug te zien in de pompprijzen. (Ook de vraag naar Jet is de laatste jaren gestegen.)
Bijna alle depots zaten overal tot aan de nok toe vol met benzine.
Vorig jaar was er ook een overschot van benzine in België. In België stijgt de hoeveelheid dieselauto's. Eigenlijk is er op het moment nog steeds een overschot van benzine in Europa. Niet alles kan meer naar Amerika verscheept worden omdat daar het verbruik ook teruggeschroefd is. Als je ook kijkt naar de brandstofprijzen dan zie je ook dat deze steeds dichter naar elkaar toegaan.

Nog een klein detail dat je in de krantjes nooit leest... Zeeboten worden vaak beladen met verschillende fracties, in de volksmond ook wel componenten genoemd. Daarmee varen zij de zee op. Als ze juist beladen zijn, de goede hoeveelheden, gaan ze dit zelf circuleren in hun tanks, mixen. En weet je wat het dan wordt? Benzine. Gewoon benzine, waarmee ze richting weet ik veel waar, meestal Amerika, varen. Op componenten hoeft de eigenaar geen accijnzen te betalen bij uitvoer. Pas als als het 't noemertje benzine heeft komt vadertje staat voorbij.
Maar zo doen ze het ook richting Nigeria, maar dan is het echt slechte benzine :D maar daar rijden ze volgens mij zelfs op afwaswater...

Eigenlijk wordt je als consument gewoon flink gen##it

En de toevoeging van aceton zorgt ervoor dat je zuiniger rijdt en de motor schoner blijft. ( In de juiste verhoudingen!) het is wel netals de ethanol, die is ook eerst bewerkt. Ethanol wordt ETBE, wat de aceton wordt weet ik niet precies :oops:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma okt 03, 2011 22:56 
Pro Trucker

Schippersvrouw schreef:
Het water in je tank zou gebonden water kunnen zijn. Maar dat hoeft niet met de "goedkope rotzooi" te maken te hebben. Er zit altijd water in brandstof. De biologische toevoeging in de brandstoffen trekt water aan. Dit heeft ook als gevolg dat de houdbaarheid van benzine achteruit gaat. De problemen met betrekking tot het water in bijv. De benzine zijn begonnen met de toevoeging van de ethanol. Had je hier vroeger ( een aantal jaar geleden) ookal last van? Als jij de motor wegzet in een verwarmde omgeving krijg je in elk geval condensvorming. Als je de motor met een volle tank benzine wegzet en hij staat bijvoorbeeld 2 maanden stil krijg je een waterlaag aan de onderkant in je tank. In theorie zou het ijzer niet mogen roesten als het niet in aanraking komt met lucht, maar in de praktijk blijkt dat niet zo te zijn. Dus als jouw motor het hele winterseizoen stilstaat met een volle tank is het heel goed verklaarbaar waarom jouw tank gaten krijgt. Hoe je dit tegen zou kunnen gaan? Geen idee. Het eerste wat bij manlief in zijn hoofd opkwam was schudden :D Eigenlijk zou je hem elke week even een blokje om uit moeten laten :D misschien is een roestvrijstalen tank een oplossing. Geen idee wat dat kost, maar om nou om de zoveel jaar een nieuwe erop te laten zetten is ook een prijzig geintje.

oke, thanks voor de info
en och ik heb de gaten dicht laten lassen zwarte verf erover en klaar
ik ben met mijn bike toch al een keer gevallen en heeft dus links en recht wel meer krassen deuken en bulten :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma okt 03, 2011 22:59 
Pro Trucker

Ik tank altijd goedkope zooi, 4km later is het al weer weg :drunken:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma okt 03, 2011 23:04 
Trucker

t.dually schreef:

oke, thanks voor de info
en och ik heb de gaten dicht laten lassen zwarte verf erover en klaar
ik ben met mijn bike toch al een keer gevallen en heeft dus links en recht wel meer krassen deuken en bulten :D

:laughing3: :laughing3: :laughing3:
Zonde! Maar als hij toch al zoveel beschadigingen heeft zou een Rvs tank wel een optie zijn... Als je klaar bent met de truck poetsen, kan je verder gaan aan de motor. Hij moet natuurlijk wel gepollijst zijn :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma okt 03, 2011 23:04 
Trucker

qc1500 schreef:
Ik tank altijd goedkope zooi, 4km later is het al weer weg :drunken:

Verbruik 1 m op 1 emmer? :laughing3:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di okt 04, 2011 12:16 
Super Trucker

Schippersvrouw schreef:
Ton de Draaier schreef:

In feite moet je het zo zien dat de benzine, de Eurobob (de basisbenzine) zelf blijft goed, maar de biologische toevoeging van Ethanol (om preciezer te zijn ETBE = bewerkte ethanol) gaan eenvoudig gezegt schimmelen. Als je benzine gaat mengen, blijft deze schimmel erin.

In europa is er een opkomende trend van het rijden op diesel. Om diesel te krijgen vanuit crude (dat vieze spul wat uit de grond komt) krijg je ook fracties van benzine vrij. Alcylate, platformate, reformate isomerate enz, zijn ook allemaal fracties. Diesel heeft weer andere fracties, alleen minder. Al deze componenten komen hoe dan ook vrij.
Dus als de vraag naar diesel stijgt dus ook de productie, stijgt ook de productie van benzine. Ongeveer 2 jaar geleden was er een enorm overschot van benzine. Dit was niet terug te zien in de pompprijzen. (Ook de vraag naar Jet is de laatste jaren gestegen.)
Bijna alle depots zaten overal tot aan de nok toe vol met benzine.
Vorig jaar was er ook een overschot van benzine in België. In België stijgt de hoeveelheid dieselauto's. Eigenlijk is er op het moment nog steeds een overschot van benzine in Europa. Niet alles kan meer naar Amerika verscheept worden omdat daar het verbruik ook teruggeschroefd is. Als je ook kijkt naar de brandstofprijzen dan zie je ook dat deze steeds dichter naar elkaar toegaan.

Nog een klein detail dat je in de krantjes nooit leest... Zeeboten worden vaak beladen met verschillende fracties, in de volksmond ook wel componenten genoemd. Daarmee varen zij de zee op. Als ze juist beladen zijn, de goede hoeveelheden, gaan ze dit zelf circuleren in hun tanks, mixen. En weet je wat het dan wordt? Benzine. Gewoon benzine, waarmee ze richting weet ik veel waar, meestal Amerika, varen. Op componenten hoeft de eigenaar geen accijnzen te betalen bij uitvoer. Pas als als het 't noemertje benzine heeft komt vadertje staat voorbij.
Maar zo doen ze het ook richting Nigeria, maar dan is het echt slechte benzine :D maar daar rijden ze volgens mij zelfs op afwaswater...

Eigenlijk wordt je als consument gewoon flink gen##it

En de toevoeging van aceton zorgt ervoor dat je zuiniger rijdt en de motor schoner blijft. ( In de juiste verhoudingen!) het is wel netals de ethanol, die is ook eerst bewerkt. Ethanol wordt ETBE, wat de aceton wordt weet ik niet precies :oops:

Dit is nu intersante informatie voor te weten en ook nog gepost door een vrouw :thumbleft: prima chantal :wink:

Ram 2009 Laramie CrewCab
5.7 Hemi 395 PK 4x4 """SOLD""""
BriliantBlack Crystal Pearl Coat
Mopar R/T Hood, Tonneau Cover Are.
........................_______
.........._______//__|___ {\____
......../_(O)___//___|___/_(O)_/

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di okt 04, 2011 13:06 
Heavy Trucker

@ Chantal: is zeevaart niks voor jullie ? Ook ff componenten laden (wel juist beladen en goede hoeveelheden :wink:), ff op en neer over de zee (om te mixen) en wanneer jullie terug zijn in NL, komen we met het forum benzine tanken aan een forumprijsje :D :D :D Jullie kunnen nog iets verdienen en wij op het forum zijn ook happy met de benzine :bounce: :D of zal ik verder dromen ??? :drunken: :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]