USA Pick-up Trucks https://www.usatrucks.nl/forum/ |
|
Slecht stationair bij koude start UPDATE is gerepareerd! https://www.usatrucks.nl/forum/viewtopic.php?f=19&t=10698 |
Pagina 1 van 3 |
Auteur: | alex2 [ do maart 17, 2011 22:17 ] |
Berichttitel: | Slecht stationair bij koude start UPDATE is gerepareerd! |
De Silverado met een 5,3 Vortec bj.2001 doet moeilijk. Bij een koude start loopt hij niet op 8 cilinders en het service engine lampje gaat branden. In D met de voet licht op de rem gaat de wagen schokkend voorruit. Na 1 a 2 minuten loopt ie weer (nagenoeg) normaal. Ik krijg een P300 – random missfire met een universele scanner. Als ik hem reset blijft het lampje uit tot de volgende koude start. De auto rijdt normaal maar stationair loopt hij toch niet 100% mooi rond. Benzine of gas maakt geen verschil. Start op benzine en bij 45gr koelwater schakeld ie over op gas maar dan is het schokken al verdwenen. Compressie warm: tussen 11,5 en 12 bar. Inmiddels vernieuwd: Bougies en bougiekabels Pakkingen van het intake manifold Kan dit een slechte lifter zijn? Kan het enkele minuten duren voordat deze weer op druk is? Ik sta op het punt om de koppen eraf te halen maar misschien kan het iets met de MAF – MAP – TPS -en weet ik al niet meer sensoren te maken hebben. Wie helpt me op de goede weg? |
Auteur: | victor [ vr maart 18, 2011 9:49 ] |
Berichttitel: | Re: Slecht stationair bij koude start |
he alex ik zou de temparatuur zenders ook eens door meten heb je het probleem alleen als de motor koud is of ook op bedrijfs temp? gr victor |
Auteur: | peerkehemi [ vr maart 18, 2011 18:38 ] |
Berichttitel: | Re: Slecht stationair bij koude start |
alex2 schreef: De Silverado met een 5,3 Vortec bj.2001 doet moeilijk. Bij een koude start loopt hij niet op 8 cilinders en het service engine lampje gaat branden. In D met de voet licht op de rem gaat de wagen schokkend voorruit. Na 1 a 2 minuten loopt ie weer (nagenoeg) normaal. Ik krijg een P300 – random missfire met een universele scanner. Als ik hem reset blijft het lampje uit tot de volgende koude start. De auto rijdt normaal maar stationair loopt hij toch niet 100% mooi rond. Benzine of gas maakt geen verschil. Start op benzine en bij 45gr koelwater schakeld ie over op gas maar dan is het schokken al verdwenen. Compressie warm: tussen 11,5 en 12 bar. Inmiddels vernieuwd: Bougies en bougiekabels Pakkingen van het intake manifold Kan dit een slechte lifter zijn? Kan het enkele minuten duren voordat deze weer op druk is? Ik sta op het punt om de koppen eraf te halen maar misschien kan het iets met de MAF – MAP – TPS -en weet ik al niet meer sensoren te maken hebben. Wie helpt me op de goede weg? hij tikte dan toch ook of nie alex ,anders lijkt het mij geen stoter ![]() ![]() ![]() |
Auteur: | anthony [ vr maart 18, 2011 20:04 ] |
Berichttitel: | Re: Slecht stationair bij koude start |
Alex,heeft het misschien iets met het vacuum van de rembekrachtiger te maken,dan loopt ie meestal ook slechter stationair. lekke vacuumslang,inwendig lekkende rembekrachtiger! |
Auteur: | alex2 [ vr maart 18, 2011 22:21 ] |
Berichttitel: | Re: Slecht stationair bij koude start |
hemiram schreef: hij tikte dan toch ook of nie alex ,anders lijkt het mij geen stoter ![]() ![]() ![]() Er zit behoorlijk dunne olie in, de voorgeschreven 5W30 en ik hoor niks tikken als hij koud is. Een lifter die net niet genoeg op druk komt zou dus kunnen ![]() anthony schreef: Alex,heeft het misschien iets met het vacuum van de rembekrachtiger te maken,dan loopt ie meestal ook slechter stationair. lekke vacuumslang,inwendig lekkende rembekrachtiger! Ik ga het morgenvroeg eens proberen met de slang naar de bekrachtiger dichtgeknepen. Ik had al wel met remmenreiniger gespoten op de aansluitthule van deze slang (op het manifold) en merkte geen verandering in toeren. Op het AAP-forum spreken ze over slechte benzinedruk. Ik heb alleen geen meter om dit na te kijken. Ik kan maar niet snappen dat hij na ca.2 minuten goed gaat lopen ![]() ![]() Ik neig heel erg naar de lifters, het vervelende bij de vortec is dat de koppen eraf moeten om de lifters te vervangen. En als de koppen eraf zijn dan natuurlijk meteen LPG zittingen erin. Ik vraag maar wat rond om te voorkomen dat ik straks de koppen eraf haal, laat reviseren en nieuwe lifters plaats en dan vervolgens nog dezelfde storing heb. |
Auteur: | peerkehemi [ vr maart 18, 2011 22:25 ] |
Berichttitel: | Re: Slecht stationair bij koude start |
alex2 schreef: hemiram schreef: hij tikte dan toch ook of nie alex ,anders lijkt het mij geen stoter ![]() ![]() ![]() Er zit behoorlijk dunne olie in, de voorgeschreven 5W30 en ik hoor niks tikken als hij koud is. Een lifter die net niet genoeg op druk komt zou dus kunnen ![]() [ ik zit daar toch wel aan te denken alex ![]() |
Auteur: | ford1955 [ ma maart 21, 2011 21:49 ] |
Berichttitel: | Re: Slecht stationair bij koude start |
Bobine of bobines,verdeelkap(indien aanwezig),lijkt op een probleem in de hoogspanning van de ontsteking |
Auteur: | alex2 [ wo maart 30, 2011 22:43 ] |
Berichttitel: | Re: Slecht stationair bij koude start |
Begonnen met het demonteren van de koppen. ![]() cilinderwand ziet er wel oke uit. ![]() Geen overbodige luxe dus, inlaatkleppen zijn bijna verdwenen ![]() ![]() En van Ton van der Sluijs geleerd: sleutelverslagje bijhouden zodat ik het straks nog allemaal weet ![]() ![]() Elke keer als ik in de Haynes manual lees moet ik aan de uitspraak van Dick denken: qc1500 schreef: Haynes is altijd makkelijk en reparaties zijn vaak nooit meer als een halve pagina, reken op 6 uur sleutelen per pagina ![]() alleen is die 6 uur nog licht ingeschat ![]() Morgen weer verder aan de andere kop, ik ben benieuwd wat ik daar tegen kom want daar had ik nog maar 5 bar op cilnder 7 it's a dirty job, but someone got to do it PS Peer, het viel inderdaad mee met de koelvloeistof en de waterstofzuiger in de aanslag, ik ben blij dat ik de drainpluggen heb laten zitten. |
Auteur: | Big Alf [ do maart 31, 2011 19:45 ] |
Berichttitel: | Re: Slecht stationair bij koude start UPDATE 30-3 |
Die kleppen zitten inderdaad wel erg diep, wordt dus een koprevisie. Hopelijk blijft het daarbij, en is een lekke klep ook de oorzaak van de lage compressie. Overigens wel vreemd dat de auto met een koude motor slecht stationair liep. Meestal lopen ze bij ingezakte kleppen, slecht stationair als de auto op bedrijfs temperatuur is |
Auteur: | peerkehemi [ do maart 31, 2011 20:09 ] |
Berichttitel: | Re: Slecht stationair bij koude start UPDATE 30-3 |
goed bezig alex ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Auteur: | alex2 [ do maart 31, 2011 23:13 ] |
Berichttitel: | Re: Slecht stationair bij koude start UPDATE 30-3 |
Het complete slagveld ![]() cilinder 7 ![]() ![]() ![]() Dit vind ik wel vreemd, de meeste lifters komen er zo uit, dus de plunjer zit niet helemaal tegen de borgclip aan. Zit in deze lifters misschien geen veertje? Ik vertrouw het niet helemaal. ![]() De nokkenas ziet er oke uit, het blok is ook mooi schoon. ![]() Morgen neem ik de endoscoop van het werk mee dan kan ik de nokkenas verder naar achter ook inspecteren. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik ook alle lifters moet vervangen, ik zal ook eens naar de prijs informeren, valt misschien goed mee. Bij sommige stoterstangen liep er vrij dikke donkere olie uit terwijl bij andere stoterstangen vrijwel geen olie uit liep. Ik zou denken dat die dikke olie erop wijst dat de lifter een beetje verstopt zit waardoor er minder doorstroomt ![]() (er zit 5W30 op) Tips / advies welkom ![]() @Peer: ik ga morgen met de endoscoop kijken hoe het zit met die draadgaten, ik kan het zo niet zien. Wordt vervolgd. |
Auteur: | ford1955 [ do maart 31, 2011 23:34 ] |
Berichttitel: | Re: Slecht stationair bij koude start UPDATE 30-3 |
Gewoon nieuwe lifters en stoterstangen steken,je hebt het toch open liggen ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Auteur: | peerkehemi [ vr apr 01, 2011 9:20 ] |
Berichttitel: | Re: Slecht stationair bij koude start UPDATE 30-3 |
in de lifters zitten geen veertjes alex ,dus die zou ik gewoon vervangen . wat marco al zegt stoterstangen en lifters vervangen ,nu heb je het open ![]() ![]() |
Auteur: | alex2 [ vr apr 01, 2011 22:54 ] |
Berichttitel: | Re: Slecht stationair bij koude start UPDATE 30-3 |
geinformeerd naar lifters en de kosten vallen erg mee, 10 euro/st. Toch even een lifter uit elkaar gehaald ![]() toch een veertje Peer, dus ik vraag me af als er geen spanning op staat, het veertje er voor moet zorgen dat hij naar z'n uiterste stand gaat. Als dit zo is dan werkt bij een aantal lifters het klepje onderin de plunjer niet goed. Er kwam geen vuiligheid uit en ze zijn niet beschadigd. Maandag de koppen wegbrengen, lifters, stoterstangen, kopbouten en pakkingen regelen en dan over een weekje kijken of het weer in elkaar te krijgen is ![]() ![]() |
Auteur: | Caprice89 [ di apr 12, 2011 14:19 ] |
Berichttitel: | Re: Slecht stationair bij koude start UPDATE 30-3 |
En? Hoe staat het nu met deze (voor mij ![]() |
Pagina 1 van 3 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |