Het is nu do jun 26, 2025 23:32

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma aug 01, 2011 19:25 
Trucker

Hoi forumgangers

Ik heb een vraagie en dat is: of het normaal is dat een steekas radiaal wat spelling heeft ? :roll: Terwijl er nieuwe lagers gemonteerd zijn.

Thanks.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma aug 01, 2011 22:46 
Trucker

Nee is inderdaad niet goed en het is zo minimaal dat er eigenlijk geen raad mee weet, en het vreemde is ook dat hij het met de oude lagers ook al had :? en ze daarom ook vervangen heb. Axiaal heeft ie niks meer heb die c-clips vervangen en de spelling was weg, maar is een goede tip ik zal die gasten van progear wel eve bellen morgen.

Thanks Elwin

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di aug 02, 2011 14:04 
Trucker

het zou dan om een ingesleten steekas kunnen gaan.
hoe moeilijk/makkelijk gingen je lagers er in ?

ron

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di aug 02, 2011 16:03 
Trucker

Dat zou dan inderdaad kunnen wijzen op een ingesleten steekas. Mijn steekas had slijtagesporen op het loopvlak (eigenlijk dus een deel van het lager) en binnen 1.5 maand zag mijn splinternieuwe lager er zo uit :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di aug 02, 2011 21:31 
Trucker

Ron Bood schreef:
het zou dan om een ingesleten steekas kunnen gaan.
hoe moeilijk/makkelijk gingen je lagers er in ?

ron

Ja het zou het zo maar eens kunnen zijn een versleten steekas, dat verklaard misschien ook de spelling die hij hiervoor had die is nagenoeg nu hetzelfde :? ( en mijn lagers gingen er goed vlot in zonder zware punten ).

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di aug 02, 2011 21:37 
Trucker

mrobers schreef:
Dat zou dan inderdaad kunnen wijzen op een ingesleten steekas. Mijn steekas had slijtagesporen op het loopvlak (eigenlijk dus een deel van het lager) en binnen 1.5 maand zag mijn splinternieuwe lager er zo uit :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo die is inderdaad goed stuk :shock:, maar als mijn steekas zulke putten heeft dan had ik dat moeten zien toen ik alles monteerde. Je kon ook heel goed zien waar de keerring en de lager gelopen had zonder dat daar rare plekken op zaten. Maar wat is aan te raden 2 nieuwe steekassen +lager ? ( ik bel morgen ook nog eve met de mannen van Pro Gear kijken wat die ervan zeggen).

Bedankt voor je reactie

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo aug 03, 2011 7:30 
Trucker

Axiale speling is in elk geval niet de bedoeling, hoewel sommige Amerikaanse merken het niet zo nauw nemen. Heb je een werkplaatshandboek? Daarin staan vaak ook de toegestande toleranties voor speling.

Zoals eerder op dit forum vermeld heb ik mijn achteras laten reviseren bij Progear ivm een ge-explodeerd differentieel (G80). Eenmaal terug van Progear en onder mijn Avalanche, begon rechtsachter te lekken na een week. Ik terug naar de garage en steekas eruit gehaald. As was ingesleten (zoals op de foto te zien) en er was een reparatie-lager geplaatst door Progear. Dat is een lager- en keerring geintegreerd en bedoeld om meer naar buiten in de asbuis te zitten en daarmee op een andere plek op je steekas-vlak te draaien. De keerring was lek. Garage heeft toen een origineel lager met keerring gemonteerd en mij geadviseerd zsm een nieuwe steekas te kopen in de USA omdat ze in NL (voor de Avalanche) €700 excl. BTW kosten. Ik heb er niet meer aan gedacht en na zo'n paar weken begon ik rare geluiden te horen even later gevolgd door wederom lekkage. Lager was compleet verrot gedraaid zoals je op de foto zag. Toen heb ik bij rockauto een nieuwe met lager gekocht (€270 incl. verzenden/douane) en zelf gemonteerd.

Overigens moet het lager wel heel strak in de asbuis worden gedrukt. Als dat redelijk soepel gaat is dat zeker niet goed en heb je kans dat de buitenschaal gaat meedraaien of dat je axiale speling krijgt. Bij mij moest het lager - zoals het hoort - er netjes in worden 'geperst'.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]