Het is nu do jun 26, 2025 23:32

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma aug 01, 2011 19:25 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 02, 2010 21:16
Berichten: 502
Woonplaats: Wieringen
Hoi forumgangers

Ik heb een vraagie en dat is: of het normaal is dat een steekas radiaal wat spelling heeft ? :roll: Terwijl er nieuwe lagers gemonteerd zijn.

Thanks.

_________________
Joost.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma aug 01, 2011 22:46 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 02, 2010 21:16
Berichten: 502
Woonplaats: Wieringen
Nee is inderdaad niet goed en het is zo minimaal dat er eigenlijk geen raad mee weet, en het vreemde is ook dat hij het met de oude lagers ook al had :? en ze daarom ook vervangen heb. Axiaal heeft ie niks meer heb die c-clips vervangen en de spelling was weg, maar is een goede tip ik zal die gasten van progear wel eve bellen morgen.

Thanks Elwin

_________________
Joost.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di aug 02, 2011 14:04 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za apr 17, 2010 17:37
Berichten: 361
het zou dan om een ingesleten steekas kunnen gaan.
hoe moeilijk/makkelijk gingen je lagers er in ?

ron


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di aug 02, 2011 16:03 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jun 29, 2010 16:00
Berichten: 385
Woonplaats: Pijnacker
Dat zou dan inderdaad kunnen wijzen op een ingesleten steekas. Mijn steekas had slijtagesporen op het loopvlak (eigenlijk dus een deel van het lager) en binnen 1.5 maand zag mijn splinternieuwe lager er zo uit :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
'76 Dodge W200, '91 & '01 Jeep Cherokee, '02 Chevy Avalanche
www.facebook.com/chaosboyz4x4rally


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di aug 02, 2011 21:31 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 02, 2010 21:16
Berichten: 502
Woonplaats: Wieringen
Ron Bood schreef:
het zou dan om een ingesleten steekas kunnen gaan.
hoe moeilijk/makkelijk gingen je lagers er in ?

ron


Ja het zou het zo maar eens kunnen zijn een versleten steekas, dat verklaard misschien ook de spelling die hij hiervoor had die is nagenoeg nu hetzelfde :? ( en mijn lagers gingen er goed vlot in zonder zware punten ).

_________________
Joost.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di aug 02, 2011 21:37 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 02, 2010 21:16
Berichten: 502
Woonplaats: Wieringen
mrobers schreef:
Dat zou dan inderdaad kunnen wijzen op een ingesleten steekas. Mijn steekas had slijtagesporen op het loopvlak (eigenlijk dus een deel van het lager) en binnen 1.5 maand zag mijn splinternieuwe lager er zo uit :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Zo die is inderdaad goed stuk :shock:, maar als mijn steekas zulke putten heeft dan had ik dat moeten zien toen ik alles monteerde. Je kon ook heel goed zien waar de keerring en de lager gelopen had zonder dat daar rare plekken op zaten. Maar wat is aan te raden 2 nieuwe steekassen +lager ? ( ik bel morgen ook nog eve met de mannen van Pro Gear kijken wat die ervan zeggen).

Bedankt voor je reactie

_________________
Joost.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo aug 03, 2011 7:30 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jun 29, 2010 16:00
Berichten: 385
Woonplaats: Pijnacker
Axiale speling is in elk geval niet de bedoeling, hoewel sommige Amerikaanse merken het niet zo nauw nemen. Heb je een werkplaatshandboek? Daarin staan vaak ook de toegestande toleranties voor speling.

Zoals eerder op dit forum vermeld heb ik mijn achteras laten reviseren bij Progear ivm een ge-explodeerd differentieel (G80). Eenmaal terug van Progear en onder mijn Avalanche, begon rechtsachter te lekken na een week. Ik terug naar de garage en steekas eruit gehaald. As was ingesleten (zoals op de foto te zien) en er was een reparatie-lager geplaatst door Progear. Dat is een lager- en keerring geintegreerd en bedoeld om meer naar buiten in de asbuis te zitten en daarmee op een andere plek op je steekas-vlak te draaien. De keerring was lek. Garage heeft toen een origineel lager met keerring gemonteerd en mij geadviseerd zsm een nieuwe steekas te kopen in de USA omdat ze in NL (voor de Avalanche) €700 excl. BTW kosten. Ik heb er niet meer aan gedacht en na zo'n paar weken begon ik rare geluiden te horen even later gevolgd door wederom lekkage. Lager was compleet verrot gedraaid zoals je op de foto zag. Toen heb ik bij rockauto een nieuwe met lager gekocht (€270 incl. verzenden/douane) en zelf gemonteerd.

Overigens moet het lager wel heel strak in de asbuis worden gedrukt. Als dat redelijk soepel gaat is dat zeker niet goed en heb je kans dat de buitenschaal gaat meedraaien of dat je axiale speling krijgt. Bij mij moest het lager - zoals het hoort - er netjes in worden 'geperst'.

_________________
'76 Dodge W200, '91 & '01 Jeep Cherokee, '02 Chevy Avalanche
www.facebook.com/chaosboyz4x4rally


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling