Het is nu za jun 28, 2025 17:28

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di jun 25, 2013 1:03 
Nieuw

Hoi allen, ik stelde me net even voor in het daarvoor aangelegde draadje.

Bon, hier gaan we;

Een vervelend probleem doet zich voor met de chevy; Als ik voldoende remdruk kan uitoefenen, begint de hele kas van de Sub te trillen, redelijk hevig. Ik wil daarmee zeggen, als ik traag rijd, en zachtjes rem, géén probleem, maar als ik sneller rijd, en eerder plotseling moet remmen, heb ik van Jan.

M'n eerste gedacht was uiteraard een (hele) kromme remschijf. Wat blijkt, de schijven zijn vrijwel nieuw (hoewel dat niet direct een garantie moet zijn).
Echter, mijn garagist reed ook al met de wagen, en voelt géén enkele trilling door het stuur, noch aan het rempedaal, dus remschijven kunnen we eigenlijk elimineren.

Eerder deze dag ging ik zelf terug een kijkje nemen. Blijkbaar werd er naast een nieuw setje schijven, ook al een nieuwe "idler arm" geplaatst. Ik gebruik even de engelse termen van het werkplaatshandboek, bij gebrek aan een correcte vertaling.
Aan de stuurdoos zelf, waar de "pitman arm" zit werd blijkbaar nog niets gewijzigd.

Aan de andere ophangings en -stuurdelen ziet noch mijn garagist, noch ikzelf iets vreemds, of in ieder geval iets dat het hevige schokken kan verklaren.

Dus ben ik deze avond maar beginnen grasduiden in het werkplaatshandboek. Via het chassisnummer kwam ik tot de hopelijk juiste conclusie dat mijn stuurinrichting er eentje van het C-serie is.

Als ik goed kijk naar het diagram, dan zie ik dat aan de idler-arm een metalen beugel zit, die het vrij-draaiende gedeelte van die idler-arm blijkbaar moet behoeden voor op-en-neerwaartse beweging.

En nu is de cirkel rond, daarstraks, toen ik met m'n garagist enkele testen deed, meldde deze mij dat het vrij-draaiende gedeelte van de "idler-arm" spelingsvrij was, maar dat het geheel nogal veel op en neer kon bewegen.

En nu dan de eigenlijke vraag; Kan het zijn dat men bij het eerder vervangen van de "idler arm" deze beugel niet meer gemonteerd heeft, en dat dat het boven beschreven probleem veroorzaakt? Immers, als je online zoekt naar de "idler-arm" dan zie je ze steevast staan zonder de extra beugel.
Ten tweede, is deze beugel apart te bestellen of te maken?

Alvast bedankt voor welke input dan ook!

Gunter

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jun 25, 2013 8:37 
Trucker

Ik heb ooit zo'n zelfde soort probleem gehad. Bij mij zat er een scheurtje in het frame tussen de 2 gaten waar de stuurbox aan vast zit. Hierdoor was één bout net iets los. Op het eerste gezicht leek alles prima in orde, had het scheurtje nooit gezien en de "losse" bout ook niet. Ik kreeg toen de tip van een amerikaans forum om daar naar te kijken. Scheurtje dicht gelast en bouten goed vastgezet en het probleem was verholpen.

Mijn pitmanarm heeft geen beugel om hem op z'n plek te houden.

'52 Cadillac Coupe de Ville
'56 GMC 450
'79 GMC C15

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jun 25, 2013 10:00 
Nieuw

Sander,

bedankt voor je antwoord.

Neen, dat er aan de pitman arm géén extra versteviging zit, dacht ik wel, deze wordt in principe op z'n plaats gehouden door de stuurdoos.

Maar aan de andeze zijde, aan de idler-arm zou er volgens het schema dat ik nakeek wél een moeten zitten.

groeten,

Gunter

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jun 25, 2013 10:11 
Trucker

Bij mij zit de hele stuurinrichting ook aan de passagierszijde vast aan het frame. Ik heb even een plaatje van LMC Trucks gehaald en daar gaat het om nummertje 5 op de bovenste tekening.

http://www.lmctruck.com/icatalog/cc/full.aspx?Page=137

Is dat wat je bedoelt?

'56 GMC 450
'79 GMC C15

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jun 25, 2013 11:02 
Truck forum Junky

Fusee kogels al gecontroleerd :?:

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jun 25, 2013 11:26 
Nieuw

Sander,

inderdaad, nummer 5 ontbreekt momenteel. Ik denk dat het ermee te maken heeft dat je vrijwel nergens de idler arm als onderdeel aangeboden ziet MET deze verstevigingsbeugel. Een niet zo wakkere garagist bestelt dan een nieuwe idler arm, en vergeet ofwel de bestaande beugel opnieuw te monteren, of laat hem gewoon achterwege.

-> Is LMC de enige leverancier van dit onderdeel?

De fuseekogels zouden ook géén overmatige tekenen van slijtage vertonen

groeten,

Gunter

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jun 25, 2013 13:07 
Trucker

LMC zal vast niet de enige leverancier zijn die deze dingen verkoopt. Ik denk dat bijv. Rockauto ze ook wel verkoopt. In Numansdorp (NL) zit blazerparts, hij besteld vaak slijtageonderdelen bij Chevrolet in Antwerpen (althans dat hoor ik altijd als ik hem bel; even bellen met Chevrolet in Antwerpen of zij het hebben liggen), misschien dat je iemand kunt vinden met een connectie daar.

Kan me overigens wel voorstellen dat het allemaal gaat trillen als je deze steun mist. Zonder deze steun kan de hele boel vrij omhoog en omlaag bewegen en dus ruimte creëren om de banden te laten trillen.

'56 GMC 450
'79 GMC C15

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jun 25, 2013 14:00 
Trucker

Haal er eentje bij Willem Usa cars in Lopik. Heeft er vast wel eentje liggen voor weinig.

Waar had je je idler arm dan aan vast zitten als je de steun niet heb? :lol:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jun 25, 2013 18:35 
Nieuw

Op de technische tekeningen was het niet helemaal goed te zien, maar de steun zat dus wel degelijk op de idler arm :oops: Ik ging deze middag even kijken.

Maar zelfs mét een correcte bevestiging van de idler arm, vind ik dat bij torsen aan de remschijven, het geheel toch nog heel wat horizontale beweging vertoont.

Enerzijds, goed dat de beugel gewoon aanwezig was, langs de andere kant zijn we nu niet veel wijzer geworden wat betreft het trillen bij gemiddelde tot hoge remdruk.

Een volgende verdachte zijn de totaal uitgeloterde (een belgisch woord vrees ik) rubber bussen rond de torsie-staaf, zowel links als rechts.

De dingen zijn betrekkelijk goedkoop, dus bestel ik maar meteen een set.

Nogmaals, alle input is meer dan welkom, daarstraks dacht (of hoopte) ik een stap dichter bij de oplossing te zijn, maar niets is minder waar...... :(

groeten,

gunter

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jun 25, 2013 21:05 
Trucker

Hoe is het met je draagarmrubbers gesteld? Als de rubbers van je torsiestang versleten zijn dan ben ik benieuwd hoe het met de rest van de rubbers in de voorwielophanging is.

'56 GMC 450
'79 GMC C15

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jun 25, 2013 22:48 
Nieuw

Door het jarenlange opbouwen van smeernippelvet vermengd met stof en zand is het eigenlijk behoorlijk moeilijk om eea goed te bekijken, doch torsen met een lange koevoet bracht geen al te opvallende bewegingen met zich mee, ook niet aan de onderste en bovenste fusees.
Ik heb bij LMC een bestelling geplaatst van nieuwe torsie-staaf-bussen, en nieuwe scholbreker (lijken me nog de eerste die eronder zitten). We gaan deze bij ontvangst plaatsen, en pikken de draad dan weer op.

Het zal waarschijnlijk een beetje vanalles wat zijn, de voorophanging is blijkbaar nooit echt gereviseerd, en voor rubbers is uiteraard voornamelijk tijd en niet zozeer gebruik de vijand.

Ik probeer me visueel in te beelden wat er juist gebeurt als het trillen zich voordoet, maar kan me niet meteen iets inbeelden,... :?: :?: :?:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jun 26, 2013 8:21 
Trucker

Voor als de koop van de sway-bar rubbers nog niet rond is: koop poly's bij energy suspension. De rubberen lubberen zo weer uit. Maar je zegt dat je je stuurstang horizontaal kan bewegen? Dan zit er toch iets niet goed in je stuurinrichting. Plaats anders is een zooitje foto's, want zo is het gissen in het donker.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jun 26, 2013 9:50 
Nieuw

Deze namiddag ga ik de suburban terug ophalen bij de garagist.

Ik zal dan een aantal foto's nemen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jul 17, 2013 15:11 
Nieuw

Afbeelding

gelukt?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jul 17, 2013 15:16 
Nieuw

Hierboven een foto van de Suburban.

Ondertussen plaatste ik er nieuwe schokbrekers onder (vooraan, vanachter moet nog gebeuren), niet zonder problemen overigens, want ik plaatste de achterste vooraan, waardoor de truck bijna niet rijdbaar was.

Echter, het trillen onder remdruk is niet verbeterd of opgelost. :?: :?: :?:

Volgende plan is dan toch maar de remmen onderhanden nemen.

Ik vrees dat we eerder bij geluk de oplossing gaan, vinden, of zouden het toch gewoon de rem-schijven zijn?

groeten!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]