Het is nu ma mei 05, 2025 16:48

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za okt 29, 2011 12:17 
Heavy Trucker

ANEKDOTE; EEN DODELIJK BRONZEN HANDWIEL

Logboekdatum:10-8-1991 Fritz Hinke; ruwe zee,NW3-4. dieptebommen.
We waren weer es met Henk met de Brugge. toen we het gat uitvoeren, stond er al zo'n 2 meter water maar aangezien we maar 7,5mijl uit gingen in NW van uit IJmuiden konden we zo weer naar binnen vluchten als het weer om zou slaan. De Bruggen stoomde recht de golven in; hoog rees de boeg en daarmee de vraag:moeten we in godsnaam duiken met die weer? Henk vond dat geen probleem (Henk vond veel dingen geen probleem).
Achterop het schip werd het anker over de muur gezet en Henk voer een rondje om te kijken of de dreg inderdaad in het wrak lag. Hugo was ook mee en stond klaar op de reling om de sluiting te gaan bevestigen. Het schip rolde en stampte vreselijk en hij moest zich goed aan de opgeklapte duikladder vasthouden om niet voortijdig of over de muur te vallen of op dek te kletteren. De Brugge is een tobbedanser en zal dat altijd blijven. Ik vermoed, dat de karren die er van 1921 tot 1953 in hebben gestaan veel zwaarder zijn geweest, ook omdat hij zo hoog op het water ligt.
De dreg zit vast aan 60meter lijn. boven drijven twee olievaatjes; een 25 liter direct aan de lijn en een kleinere met een dun lijntje. Zo kun je altijd zien hoe de stroming staat.
Henk voer tegende stroom in de vaatjes voorbij en na 20 meter sprong Hugo over de muur. Hij dreef richting het grote vaatje en greep de lijn snel.
Ik ging me omkleden om ook naar beneden te gaan. Het schip lag redelijk met de kop in de wind maar de golven die tegen STB zij aansloegen maakte het dek nat en koud. Op zulke dagen vraag je je inderdaad op wat je op zee doet.
Ik ging over de muur; het water was groenig en er dreven ontelbare vlokjes in. Het zicht was niet meer als 3 meter scherp. Beneden aangekomen onwaardde ik een half schip. Vanaf de ketel naar de boeg was alles verdwenen. De Fritz Hinke was een duitse voorpostenboot geweest en op een mijn gelopen. De kont lag hoog op het zand; de 2 meter grote vierbladsschroef lag tot de as in het zand. Aan dek was het grote roer kwadrant er nog en een grote koekkoek zonder ramen stond nog boven de 525pk stoommachine(triple). Ik kwam Hugo tegen onder water en hij gebaarde me om met hem mee te gaan. Er liep een lijn op vier uur STB uit en die verdween in het niets...... Na 50- 70 meter te hebben gezwommen kwamen we bij de boeg van het schip. een verwrongen hoop staal maar duidelijk herkenbaar.de voorsteven wees naar de hemel alsof ie verwijtend naar "Boven" keek, zovan "ken ik er nou wat aan doen?" Een imposant gezicht. We zwommen terug.... De kont stond zwart en groot boven me. Het geeft me altijd een unheimlich gevoel als ik onderlangs zwem. Misschien komt het omdat zo'n wrak zo onheilspellend dreigend lijkt als het hoog boven je uittorent.
Ik zwom aan dek en zag een stapel "olievaten" met elk een bronzen op de kop..... Ik vroeg me af wat dat nou voor nut had. Ik trok aan een van de wielen en het gaaf mee! Dat was mazzel! Na wat wrikken met de brandbijl kwam het geheel er toch uit. Net onder het handwiel zat een driepuntige ster met aan elk been een gladde bronzen buis met gladde top. "Te gek" dacht ik, "dat zou mooi staan aan de muur"! Ik vroeg probeerde mijn technisch brien erom heen te wikkelen wat dat nou van doen had. Ik moet in ene wit om de neus hebben geleken...... ik las toen veel over de tweede wereldoorlog en ook de technische kant ervan; DIEPTEBOMMEN!!! Ik had Hugo er wel es over gehoord; dat is dus DIT wrak!!!! IK herkende het model uit de boeken en besefte dat dit de ontstekers waren van die krengen en dat die dingen op diepte werkten en dat het heel goed moglijk was, dat ze zouden ontploffen tijdens het naarboven halen. Geschrokken plaatste ik het geheel met grootste voorzichtigheid weer in het gat en ben naar boven gegaan.

groetjes Ton

www.technomotion.nl
"Draaibanken, dat benne rare mensen meheer SonnebergheAfbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za okt 29, 2011 12:49 
Heavy Trucker

: NA DE "FRANKPIJP " DE "HENKPOMP"

Dit verhaal staat niet in mijn logboek; ik weet ook niet meer exakt wanneer het gebeurd is, maar de feiten blijven leuk......

We lagen in de zomer van 1991 op de HMS Scott. Op het MK gedeelte zag ik een grote lichtmachine, zo'n "Smit Slikkerveertype" je kent dat wel....
De dynamo lag er vier meter vanaf; de koolborstels waren goed te zien op de rotor. Om de stoommachine, die zo'n 1,5 meter hoog was, zaten mooie bronzen platen ; ik had er eigenlijk een mee moeten nemen, maar helaas, ook bij de koperboer beland :cry: Je kon duidelijk zien dat het een eencilinder snellopertje was. Die Engelsen hadden alles zo mooi afgewerkt, dat er zelfs een bronzen randje aan de bovenkant van de fundatie was gemonteerd en om dat randje draait eigenlijk het verhaal.......
Henk had mij bezig gezien met die machine en was langs gezwommen ; ik had die platen toen net in de hefzak hangen. Hij zwom om die machine heen zoals een kat om een bakje hart kan sluipen.
boven aan dek vertelde hij opgewonden dat hij een "stoompomp" had gezien, waarvan de hele "kouwe kant" nog onder het zand zat.Die MOEST wel helemaal van brons zijn!! Ik zei dat het alleen een bronzen randje was, meer niet. Ik vertelde dmv een schets wat voor een machine het was geweest, maar..... Henk was niet te vermurwen; het was een pomp,van brons,die nog een meter onder het zand zat ,en daar mee uit!!!
De tweede set duiken van die dag besteedde Henk met het bevestigen van een duims dikke staalkabel,die we met veel getorn en gesjor uit het vooronder wisten te halen, wat bepaald geen sinecure is met om met een slingerend schip een rol van 90kg en een meter in het rond aan dek te krijgen. Henk nam een extra dreg met hefzak, waarmee wij de kabel over de muur lieten zakken. Henk leende mijn katrol (waar ik toch al niet happy mee was(hij heeft me al eens een duiklamp gekost en Hugo een onderwaterscooter) en ging via de staalkabel op gierende stroming naar beneden..... Met mijn katrol zou hij dan de kabel naar de stoompomp slepen en aan een van de kolommen van de stoommachine vast zetten. Het andere eind van de kabel belegden wij om de bolder op de boeg. Door de ankerlijn uit te vieren, ankerden we eigenlijk op de stoommachine. Er stond die dag een ruw zeetje en dat hebben we geweten!!
De hele nacht hoorden we die staalkabel "zingen" "toioioiongggg, toioiiongggg. Elke volgende toinggg werd steeds een iets luider. Je kon in je kooi het schip voelen rukken op de deining. Een hele harde ruk...TOIOIOINGGGGGG en dan was het een paar minuten stil. Dan begon het weer van voren af aan. De hele nacht en ochtend door.

Later in de nacht werd het stil...... :roll:
we gingen 'smorgens samen beneden kijken... Ik wist wel wat daar lag hahahaha Henk ging als de rook naar beneden; Toen we bij het objekt aan kwamen zagen we, dat hij de machine in tweeen had getrokken maar dat ie een heel eind uit het zand was gekomen...... de onderkant was duidelijk een GIETIJZEREN stoommachine!! hahahahaha Wat had hij de pest erin en heeft nog lang van de "Henkpomp" moeten horen, vooral omdat, als ieman van ons met een stuk ijzer boven kwam, hij dat grijnzend een "frankpijp"noemde :mrgreen: :mrgreen: . Ja ja , zelfs de meester maakt fouten :D :wink:

groetjes Ton

www.technomotion.nl

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do nov 03, 2011 7:49 
Heavy Trucker

In 1993 hebben we een sloep gekocht, waar wel het een en ander aan moest gebeuren. De verhelan zijn ook niet op chronologische volgorde... van de week even de nodige foto's plaatsen.

: MOTORPECH OP 21MIJL UIT

Logboekdatum: 19-7-1999 Motor uitgevallen by passes aangelegd
Het was een mooie zomerdag. Het was bloedgeslagen heet en er stond bijna geen wind. We hadden met z'n vijven op de Scott gedoken (koers258 23mijl uit) en waren na een aantal uur erop te hebben geankerd weer richting IJmuiden gestoomd. Iedereen voelde zich goed, het karretje draaide zo'n rustige 1900toeren en Hans had net lekkere koffie gezet, kortom; een dag om in te lijsten.
We hadden nog zo'n 21 mijl voor de boeg , maar wat gaf het? We hadden het naar ons zin en lieten elkaar de vondsten zien en over legden juist hoe het een en ander te restaureren was, toen de motor langzamer begon te lopen....... Het eerste wat ik deed, was op het dashboard kijken... De temperatuur was goed en de olie druk okee PFFFFFFFF..... gelukkig geen vastloper (dat hebben we met de Farymann gehad; kom ik nog op terug). Ik rukte de deksel open en hoorde aan de motor dat de verbranding erg mager was..... De motor stopte!!!! Omdat Hans en ik erg goed zijn voorbereid op dergelijke calamiteiten , doen we de dingen die we moesten doen, eigenlijk automatisch. Hans trok de waterdichte gereedschapbak en ik draaide een verstuiverleiding los...(ondertussen zaten er drie paar angstige ogen naar me te kijken, zo van "hij doet het straks toch wel??? :shock: :shock: :shock: ) Toegegeven, mijn hart zat ook in mijn strot, maar zoals ik al vaker heb gezegd, is paniek een slechte kerkvader en zei tegen onze gasten "dat het allemaal wel goed komt" (ik wist alleen nog niet hoe op dat moment :roll: )
Ik zette de kleplichters bij .zodat de motor vrij rondkon gaan en drukte op de startknop..... Niets!! Geen druppel!!! Okee, het was dus lucht, dat was duidelijk, maar nu nog kijken waar het vandaan kwam. Ik begon bij het groffilter; die was luchtvrij. Toen de waterafscheider(die verkeerd bleek te zitten :oops: , die hoorde VOOR het groffilter) Die was ook luchtvrij. Nou had ik een systeem gemaakt met twee Volkswagen Dieselfilters, die met een wisselkraan om te zetten waren en die filters zaten vol lucht. Ik ontluchtte deze en de opvoer- en de brandstof pompen.... De motor sloeg aarzelend aan; kenneliojk zat er toch nog wat lucht hier en daar...
Ik deed de klep dicht en en we gingen weer op pad. Wat een mazzel dat het bijna windstil was!!
Je wordt bij zo'n avontuur allert op elk geluidje ,elke toerenwissel m.a.w. je gaat spoken horen onde de klep.
Op 14 mijl haperde de motor weer en sloeg weer af; nu was ik minder ongerust en ontluchtte alles weer . Ik dacht eerst dat de VW filters allebei dicht zaten en besloot ze buiten te sluiten. Omdat we net een varende werkplaats waren, hadden we nippels om een bypass te maken. Dat kon goed, omdat op het blok een extra fijnfilter zat. Na 20 minuten voeren we weer en werden we allemaal een beetje baldadig.

Ik vind vlak voor het gat zitten altijd eng; uitkomende grote vaart en de stroming, die je zo opzij zet en ik was altijd bang dat we dan net een keer uitval zouden hebben, nou, mijn angst werd bewaarheid...... Zo'n 200meter voor de nieuwe kop zuid begon de motor langzamer te draaien en zelfs weer te sputteren! Ik zei "Hans!!!! Hou jij de klep open !!! Ik ging op mijn knieen zitten en begon als een gek aan de handbediening van de opvoerpomp te rukken.... de motor pakte weer!!!!! Al pompend zijn we zo de Seaport in gevaren.....
'maandags na werktijd zijn we uit gaan zoeken hoe dat te verhelpen..
'Maandags ben ik naar de Volvo Penta dealer gegaan om een nieuw groffilter te kopen en daarin zat tevens een waterafscheider. Die heb ik ertussen gezet en ... een nieuwe opvoerpomp en twee nieuwe VW filters gemonteerd. De motor liep als een zonnetje! Afijn, het weekend daarop gingen we weer naar de Scott, ditmaal met z'n tweeen.Mooi weer en 1/2 meter water. Na 6 mijl trad het euvel weer op!! Lucht in het systeem. We gooiden de boel stil( de motor liep niet meer dan 800 toeren) en gingen sleutelen. Eerst verdachten we de aluminium ringen ,die tussen de diverse banjo zaten en daar hadden we een aardig voorraadje van. De boel ontlucht en verder gevaren. Na nog zo'n 7 mijl zat er weer lucht in de VW filters, maar niet in het groffilter!! Het enige wat nu nog overbleef, was de CAV waterafscheider, die orgineel bij de sloep hoorde, die had ik wel schoongemaakt maar verders.... zucht.... We koppelden hem af (hij was toch niet meer nodig) en hebben maandenlang zonder problemen gevaren, MAAR, nou komt het!!! Hans en ik zijn ergens in het najaar bezig met gewoon onderhoud en ik besloot dat die oude waterafscheider maar es over de muur moest gaan. Ik schroef de glazen pot eronder vandaan, en tot mijn verbazing viel daar een zwart plaatje uit, wat ik niet thuis kon brengen. Toen openbaarde zich het probleem.... Dat zwarte plaatje was een gaasfilter wat heelemaaaal potdicht zat!!! Doordat dat alles afsloot zoog de opvoerpomp lucht naar binnen langs de zwakste plek in een systeem: de rubbers van de VW filters. Daarom zat er altijd lucht in die dingen.
Hans heeft met Hugo en Joop vaak stilgelegen met de Farymann en na ontluchten voeren ze verder met een luchtslang op de dagtank om zo weer binnen te lopen, zonder te weten wat het nou was; BIJ DEZE!!
De moraal van dit verhaal is, dat je soms de meest wilde theorieen ergens op los kunt laten ,terwijl het probleem zo achterlijk simpel is, dat je er niet achter komt ; ik had gewoon geluk door de laatste"evil-doeer" uit het systeem te gooien.

wordt vervolgd

www.technomotion.nl

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr nov 11, 2011 7:41 
Heavy Trucker

Logboek datum: 12-10-2001
We vertrokken vroog uit IJmuiden die ochtend; het was 23 mijl pal noord. We gingen naar achter EMDEN, een onbekend wrak voor os op dat moment.
Het begon on 7uur met de gebruikelijke routine; boot naar de steiger aan de over kant duwen, wat we vaak deden door hem een rotgier te geven om de 15 meter die ons scheidde van de inlaadsteiger . De spullen werde in de boot gezet en waren klaar voor de gewone checkup. Motorklep open. koelwater in expansievaatje (van een Citroen Visa) controleren. Oliepeilen van de keerkoppeling en de motor en zonodig optoppen.Schroefas smeren en onder tussen de dagtank vullen.(dit had ik zo gemaakt, dat het op overstroom vanuit een vat in de voorpiek gevuld werd) Visuele controle van het geheel en bedrading op de STB en BB dynamo.
De mengselverrijkingsknop indrukken en de kleplichters bijzetten.(ik had een handsmeer pomp gemaakt in mijn werkplaats en bracht de motor eerst statisch op 4kilo).
Startknop in drukken en een voor een de kleplichters uit zetten. Tijdens het warmdraaien de oliedruk stationair/koud en halfgas/koud in scheepslogboek schrijven. Na 5 minuten op halve kracht de Seaport uit en tot halverwege het gat om 1700klappies blijven varen. Dit waren de routinehandelingen die we elke trip deden. Sommige mense vonden het overdreven, maar ik ben erg secuur met motoren wat dat betreft. 8)

We hadden een lekker windje in de kont; ZZW4 en de golfhoogte was 2meter en we liepen lekker voor het zeetje uit. De weersvoorspellingen waren dat de wind zou afnemen(en anders hadden we gewoon pech).Ik had net in de haven de laatste halve liter olie in de motor gegooid maar we hadden nog een 5liter kan (dacht ik :oops: ) en bij Callantsoog begon de oliedrukmeternaald ritmisch mee te deinen op de golven!! Ik zei tegen Hans, dat we toch nog een beetje bij moesten gooien en pakte volzelfvertrouwen de andere 5liter kan..... BIJNA LEEG!!! er zat nog hoogstens een halve liter in en ik maakte gauw even een berekening in zake olieverbruik/mijl. We moesten het kunnen halen, dus bijvullen en doorvaren.
Afbeelding
We naderden de positie 52.50.93 bij 4.29.26...... een hoge opsteek vulde de dieptemeter.
Afbeelding
We hadden uiteraard beet en het anker zat mooi achter de stoommachine.(zo bleek).
Hans ging zoals altijd eerst, met de tweede lijn , om die egens aan de drijfstangen vast te zetten. Stukje bij beetje gaf ik Hans lijn..... We werkten met lijn signalen; 1 ruk is meer lijn, twee rukken betekend ben op het wrak , drie rukken is beleg maar en 5 rukken betekend: beleggen want ik kom naar boven; het zicht is te slecht. Na de drie rukken gaf Hans 4 rukken; het zicht was dus 4meter beneden. Ik ging naar beneden en zag een immense cilinderbank, die 2meter hoog was.
Ik liet me zakken langs de cilinder; in mijn beleving kwam er geen eind aan. Onder de bank zag ik grote drijfstangen en scharen; er zaten nog overal oliebankjes op, die ik meteen los begon te slopen met mijn brandbijl. Ik sloeg mijn benen om een glibberige stang(mijn pak stonk later vreselijk in de zon)
Met touwtjes knoopte ik de oliebakken aan elkaar en hing ze aan mijn loodgordel. Terwijl ik wegzwom, bleef er een vislijn achter mijn buit hangen en tot irritatie moest ik mezelf drie keer uit de lijnen knippen.Je ogen wennen snel aan het groenige licht. soms zie je meer zonder lamp dan met. Zelfs in donkere hoekjes valt nog net genoeg licht om leuke dingen te kunnen kapen :D . Naar voren toe ontwaardden zich vier grote drievuursschotseketels.
Grote scholen wijting zwommen overal omheen; ze waren zelfs irritant!!
Afbeelding
Wat mij altijd weer bezig houd is het laatste moment, dat de stokers hun laatste schop kolen erop hebben gegooit voordat het schip zonk. De roosterbaren lagen nog op hun plek, maar het vuurraam lag op het zand. Waarschijnlijk zijn de bouten doorgerot en valt zoiets gewoon uitelkaar.
Ik zwom langs de stoommachine. Het juk, wat de "armen en benenwinkel" achter de kar een heeft bediend is drie keer zo groot als vroeger op de Adelaar!!
Ik zwom langs de schroefas, die zo te voelen en te meten 500mm dik moet zijn. De lengte is meer dan 70meter, omdat mijn katrol op de kar vastzat en ik mijn volle 65 meter had uitgezwommen en NOG zag ik de schroef niet!!
Afbeelding[/quote]

Onderweg kwam ik Hans tegen, die had zijn katrol gewoom neergelegd en was WEL naar de schroef wezen kijken; een gigantische schroef, vertelde hij.
Hans nam me mee naar BBzijde; hij had de dreg op stilstaand water al uit de penarie getrokken en dan hoefden we hem alleen maar rechtom hoog te trekken.
Afbeelding
We gingen weer omhoog en eigenlijk hadden we allebei geen zin meer; soms heb je dat , dat je het gevoel hebt dat te volgelopen bent en zin hebt in lekker varen en een bakkie koffie.
Ik startte de kar en Hans sloeg de anker lijn om de lier. We hadden mazzel; hij pikte niet en kwam mooi binnen. We voeren terug en het zeetje was ingezakt tot een halve meter. Het was 22gr en het zonnetje scheen heerlijk. Ik had Bami meegenomen met sateh en eieren . Hans had zin om te bakken , dus: kombuisdeurtje opeen en er werd al gauw een pan uit dezelfde kast getoverd.
Als je gedoken hebt, dan smaakt ook een pak bami lekker. we hadden grote diepe kommen die we gretig vulden met eten. Dat eitje en de sateh waren de kroon op de kom. We aten als wolven enik weet nog datr we het over het feit ,dat je kameraadschap alleen op zee vind en dat dit de momenten waren , die je je hele leven bij blijft.(Heeft ie gelijk in gehad)
we voeren voor Wijk aan zee, toen de oliedrukwijzer weer begon te schommelen, ditmaal met weinig zee!! Dat betekende dat er nog minder in de motor zat als op de heenweg!! Nou ben ik niet iemand ,die lang bijft wikken en wegen en van rappe actie hou, zeker in zo'n geval. ik krabte in mijn weelderige haardos en greep de versnellingsbakolie uit de vooraadkast. Ik opende de vuldop van cilinder no2 en gooide een kwart liter olie in de motor; het fluctueren hield op. Ik zei tegen Hans, dat dat kleine beetje in zo'n ruigen motor geen kwaad kon in verhouding met wat er nog in zat en hebben de laatste 1,5 mijl gewoon gevaren. We voeren het gat in en ik schreef nog gauw de oliedrukken bij warme motor in het scheepslogboek (ik dat ELKE trip trouw bijgehouden en het ligt hier nu voor me).
Het was een dag om inte lijsten en beslist niet een die de druppel die de emmer deed overlopen!

www.technomotion.nl

Laatst bijgewerkt door Ton de Draaier op zo nov 13, 2011 21:06, in totaal 3 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr nov 11, 2011 21:10 
Heavy Trucker

Onderstaande foto's zijn op de Noordzee genomen; 35 mijl uit. Een viskotter de "stellendam"
Afbeelding

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

www.technomotion.nl

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo nov 13, 2011 20:58 
Heavy Trucker

In ons vorige huis hing alles vol.... hier één van de wanden..
Afbeelding

Deze hangt op de andere wand in de kamer (die ook vol hangt hahahaha)
Afbeelding

www.technomotion.nl

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo nov 13, 2011 21:14 
Heavy Trucker

Afbeelding

Deze schroef is 6 meter in diameter.

De condensor.
Afbeelding op het halen van deze condensor, die 17 ton weegt, is een aantal jaar geleden een schip met takelen omgeslagen... een duiker heeft het leven gelaten...

www.technomotion.nl

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo nov 13, 2011 21:15 
Trucker

ton den draaier.
ton den duiker :lol:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo nov 13, 2011 21:20 
Heavy Trucker

Hans en ik met onze eigen boot, een 8,5m sloep.
Afbeelding

Deze foto is gemaakt door Clen Wasserberg van de Telegraaf

www.technomotion.nl

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo nov 13, 2011 22:42 
Trucker

ton kan je op de een of andere manier die aandrijfschroeven meenemen?
dan heb je tenminste een paar kilo brons om naar de ijzerboer te brengen...................

ford f 250 harley davidson 6.4
yamaha Roadstar 1700 cruiser.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo nov 13, 2011 23:17 
Heavy Trucker

Hoi Piet :) Die dingen zitten met een zware moer op een conus... vaak zit de helft van de schroef onder het zand... Schroeven zijn gemaakt van Fosforbrons. Om het forfor uit het brons te winnen is een duur procedé nodig, waardoor schroeven per kilo te weinig opleveren. De enige manier is met een thermische onderwaterlans, en dan de as doorsnijden. Dat is zo´n dure hobby en zo gevaarlijk, dat het niet lonend is. Sommige schroefnaven zijn gevuld met olie.... Als je die thermisch doorhaalt , krijg je een explosie onderwater. Onze boot was 8,5meter.. Dan kun je een schroef alleen maar onder de boot hangen en langzaam varen.

www.technomotion.nl

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo nov 13, 2011 23:24 
Heavy Trucker

Logboekdatum 29-9-99
We vertrokken om 0400hrs uit de Seaport. gewoon weer es lekker met z'n tweeen. Het is altijd gezellig als je meevaarders hebt maar je houdt de gesprekken altijd wat oppervlakkiger en Hans en ik kunnen uren bomen over allerlei aardse zaken :roll: . De wind was NO2, dus met de koers van 258gr. een schuin in de kont wind. Ik vertrouw het nooit zo als de noord erin zit; die kan van alles worden(en zou dat ook gaan doen).
Ik had de keerkoppeling ook weer es bijgevuld; dat kreng zoop olie! Elke trip raakten we 200cc olie kwijt, maar het lag niet in de bilge. Ik vermoedde dat de keerring tussen de bak en motor verrot was en had die ook op de nominatie staan om die te trekken. Ik had op de trawlers op de haven gezien dat ze een groot deklicht hebben; nou , ik had een verstraler op de sloop gekocht en in de mast gehangen. Wat een luxe, als je je boot moet optuigen 'smorgens om 3uur en je hoeft dat niet mer met de zaklamp te doen.
We voeren de pieren uit, het zeetje was vlak, zo onder de kant, maar ervaring leert, dat met de oost erin , na 6 mijl de zaken een beetje anders kunnen worden inzake de golfhoogte. Het geeft altijd weer een apart gevoel als je het gat uitdraait en je laat de "wachters van rood en groen" ver achter je. Je bent dan helemaal aan het spel van de golven overgeleverd. Het was kwart voor 5 en het was nog pikkedonker..... De felle lichten van de Hoogovens lagen al weer een eind bij ons vandaan. We hadden het stroompje deels mee en we liepen 6,5 knoop en het bootje schommelde zachtjes. Het firmament boven ons was bekant wit van de sterren en ze fonkelden ons tegemoet als of ze wilden zeggen dat je nooit alleen bent op zee. Hans had een thermos met koffie meegenomen en we zaten ons onder het genot van een bak leut en een koek te verwonderen van al dat moois. Vrij!! Dat is wat je je voelt als je zo met je maat op zee zit, het vertouwde knorren van de Volvo onder de kist en een stuk avontuur in het vooruitzicht , wat met geen geld in de wereld te koop is. Het is een rijkdom om een boot te hebben en straks een heel wrak als de winkel van sinkel voor jezelf.
Als het zo donker is en je ziet schepen , die alleen de navigatielichten aan hebben , dat is een mystiek iets, bijna magisch. Ik vroeg me dan ook altijd af wat die mensen daar op de brug zouden denken van ons met die polyesterbak in het ruime sop.
We waren al zover de kust ui, dat de zon achter ons uit de zee opkwam... Een passagierschip , wat ons een kwartier geleden met een noodgang gepasseerd was stak zwart af tegen de koperen ploert daar aande oostelijke horizon. Wat een voorrecht om dat mee te mogen maken; het leek veel op een plaatje uit "Kapitein Rob" (wie heeft ze niet stukgelezen' het was mijn grote held als kind).
Het zeetje was nu toch aardig opgelopen tot een meter water; dat beloofde een lange ankerlijn op het wrak, dus meer lucht nodig om beneden en naar boven te komen. Het zonnetje scheen wel lekker en de temperatuur achter het zeiltje op de kont was erg aangenaam. We hadden net een stapel brood met pindakaas gesmeerd een Hans had een verse bak koffie gemaakt in het kombuis. Ik ben niet lui, maar ik zat altijd achter de navigatie; een gegroeide gewoonte. De Scott is altijd moeilijk te vinden met een zeetje omdat hij niet hoog steekt en tegen een onderzees duin aan ligt. Hij is ook alleen maar te zien op een Noord/Zuid aanvaarkoers.
Ik had een goede opsteek en Hans gooide het anker over de muur. Ik zette de kar op achteruit om het anker niet weg te slepen, wrakuit. Je vraagt je af, of je dan niet in je eigen lijn vaart. Neen, de stroming is dan nog zo sterk, dat de lijn helemaal hol staat en als een pianosnaar zo strak. Het schip draaide met een noodgang; we zaten vast. Even de oliedruk opschrijven, en de kar uit.... Stilte.... rust.... Een met de golven....

Ik werd altijd erg nerveus als we voor anker lagen; steeds weer kijken of de stroming al minder werd. Hans was er dan altijd als een soort "oudere broer" om me te remmen en hij zei vaak "dat het nog te vroeg is Ton" en "ga effe op je reet zitten,, neem een bak koffie" Dat hield ik net 5 minuten vol dan stond ik op en zei resoluut "IK ga me omkleden" Ik was omgekleedt en tja, dan zat ik nog een half uur peentjes te zweten in mijn droogpak en NATUURLIJK kijken of het water al minder gorgelde langs de duiktrap
Afbeelding
Ik ging naar beneden(Hans zat daar al; het zicht was 8 meter; op zich niet onaardig. Onderweg naar "down under" kwam ik Hans tegen , die naar boven ging. Hij maakte een zagende beweging en verdere signalen maakten duidelijk dat ie een ijzerzaag ging halen..... Dat was tof! Hans had de ankerlijn om de al reeds eerder vermelde "wiebelende afsluiter " op de voorste ketel vast gezet, lekker dicht bij de werkplek waar ik mijn project had. Ik zwom naar de achterste van de twee Thornycroftboilers. Daar zat nog wat "van mij" :twisted: :twisted: . Toen ik hier 8 jaar geleden met Henk was. vond ik op de stoomwaterhouder , net boven het zand een heus, mooi, lief GROOT peilglastoestel; er was alleen een grote MAAR..... ik kreeg hem niet los :? :? . Ik heb toen , omdat ik alleen beneden zat voor de rest uit, hier en daar visnetten los zitten snijden en erover heen gehangen, dat heb ik zo al die jaren gedaan, totdat ik het tijd vond om hem los te gaan halen. Afijn, ik zwom naar het peilglastoestel, en sneed met mijn pizzames (duikmes) de netten eromheen weg. Onder tussen hoorde ik ook, dat Hans "iets" had; Ik hoorde zagen, met regelmatige slagen.
Ik had een scherpe voegbeitel en een moker , beide aan een touwtje, meegenomen en begon de moeren een voor een los te hakken... Dat ketelstaal verschilt per ketel en per fabricaat. Van deze ketel waren de moeren wel aangetast op het zeskant, maar de schroefdraad was nog helemaal in tact. Omdat ie in een kuiltje zat was het haast onbegonnen werk om de achterste van de onderste flens los te krijgen. Nou was het toestel van het type, dat er een paar bronzen prenten op de ketel waren geschroefd, met een bus in het ketelgat. Aangegoten zat een tegenflens, en daar zat het peilglastoestel op gemonteerd, maar IK MOEST EN ZOU DAT DING HEBBEN!!! Hans kwam bij me kijken en liet met trots een groot handwiel zien met opschrift; DAT was dus wat ie door had gezaagd!! Ik nam een besluit: ik ZAAG dat ding gewoon van de ketel af! Hnas begreep het en ik aan de ene kant van de zaag en Hans aan de andere.... Met reglematige slagen zaagden we een bronzen pijp van 65 dik met een wanddikte van 12mm door, waarop ook nog in een driester ribben aanzaten gegoten. We hadden de bovenste bijna door, toen mijn compu vertelde dat het tijd was. Ik had nog 30bar in mijn set!!!! Je gebruikt veel lucht met zagen. We gingen naar boven om even tijd terug te winnen . Toen we boven kwamen lag de sloep behoorlijk te rijden op zijn ankerlijn. De wind was aardig aangetrokken , desondanks het mooie weer. We besloten om de beide ankerlijnen nog 20 meter extra uit te zetten ..... Dat gaf als effect, dat de boeg niet meer zo diep doorzwiepte.

We gingen na een goede driekwartier weer terug. We hadden een hefballon en een extra persluchtfles mee om de buit van ons beiden naar de oppervlakte te krijgen. Hans ging eerst en ik sprong er gauw achteraan. Het begon al weer een beetje te stromen, dat betekende dat we snel moesten zijn, anders werd het zo'n gedoe om binnen te komen.
We zwommen naar de plek en gingen door met zagen.... PANG!!! Hij was door.... erstond spanning op het materiaal, want de kier was plots 6mm geworden. Nu gauw de andere door halen. Na een kwartier zagen en lamme armen lag het geval eindelijk op het zand!!! :P Hans koppelde gauw een hefballon er aan en blies er wat lucht in. Hij gebaarde zoiets van "en nou gauw wegwezen!!" Het geheel was gewichtloos geworden, maar we moesten ons toch voorslepen tegen de stroming in , over de ketel, naar beneden een puinveld over en dan nog 4meter naar de ankerlijn....... Ik maakte de hefballon vast aan een groot rvs oog van 80mm rond, die los om de ankerlijn hing. Hans zette een snijtouwtje aan het wrak en aan het peilglastoestel engebaarde me opzij te gaan (om niet meegesleurd te worden omhoog) en blies lucht in de zak.... Vol en bol stond ie.... het snijtouwtje stond als een pianosnaar..... het toestel hing nu een halve meter vrij boven de bodem..... Hans knikte en sneed het touw door.... Als een raket vloog het geheel langs de lijn geleid omhoog en was al gorgelend binnen drie seconden verdwenen..... Ik hoopte dat de zak niet lek was, anders moesten nog met de lier gaan scheuren. We stegen op en hingen op 12 meter al als bladeren in een storm aan de ankerlijn te dwarrelen...... Ik maakte de kapitale fout om achterom te kijken..... mijn bril werd van mijn neus gerukt en stond nu achterstevoren op mijn kop!!! Ik liet een hand los, waarbij ik me concentreerde op de vaste hand, of ik niet te snel omhoog zou slippen langs de lijn of omdat je geen gevoel meer in je hand hebt, zou je los kunnen hebben gelaten zonder het te merken!! Ik zette mijn bril weer op mijn neus en blies leeg..... het zout prikte in mijn ogen, maar wat kon ik? We stegen door en bleven op 9 meter hangen voor 3 minuten; een veiligheidsstop zogezegd. 7 meterboven ons zag ik het peilglastoestel hangen!!! Jippio!!! Mijn hart begon sneller te kloppen... zou ik hem na al die jaren nou echt hebben??
We gingen door naar boven en zagen van onderaf dat de boeg nog steeds aan het graven was in de golven..... Het water gierde nu langs ons heen en ik had moeite om een voet op de duiktrap te zetten.... de stroming was zo sterk, dat door mijn vinnen mijn voet steeds achter de trap doorschoot en ik moest me goed vast houden, want de sloep lag ook nog te rollen.... We waren binnen..... uitgeput zaten we daar als een stel marathonlopers op dek.... Nou dat ding nog! Hans zei, dat we op moesten passen, dat ie niet dwars door de boot heensloeg met deze zee. Ik pakte de lus, die op de ballon zat en begon te trekken..... Hans deed een greep naar een oog, wat net onder de zakopenign zat en klikte er een zware lijn aan. Nu konden we hem samen aan boord trekken..... Toen de boot even in een rustfase zat ....NU TREKKEN!!!! uit allemacht trokken we hem binnenboord en net begon het schip weer te rollen en ik kletterde achterover...... Mazzel dat we de vloervij hadden gehouden maar ik had wel een pijnlijke plek op mijn rug.
Hans stelde dat we weg moest en gaan, omdat we de wind de hele 23 mijl tegen zouden hebben en dat het wel es laat kon worden....
Nu moet ik vertellen, dat Hans de dreg al stroomafwaarts met de ketting eromheen(zie vorige foto's) buiten het wrak had gebracht, de tweede duik.
Onze tweede lijn, de daallijn zit met een speciale sluiting, met een rvs onderlijn, die we met een tweede dunne lijn (een van onze katrollen) van bovenaf open kunnen trekken en binnenhalen. (Het is maar een paar keer gebeurd, dat we weer naar beneden moesten omdat ie toch ergens achter bleef hangen)
Ik startte de kar en zette hem in z'n vooruit.... Hans gebaarde "schroefvrij" en ik zette hem uit z'n werk.... Hans trok de sluiting op en en ik rende naar voren om te assisteren. Samen haalden we de dunne en de daallijn binnen..... Er ontstond een berg , een kluwen van touw.... Ik ging weer in de kuip zitten... Hans gebaarde vooruit en gaf een dot gas..... de ankerlijn kon nu meters ingehaald worden. "schroefvrij" En Hans belegde de lijn op de verhaalkop van de electrische lier (dat was een oude vertragingskast met een Caterpillar startmotor, had Hugo toen nog gebouwd :D ). Meter na meter touw kwam binnen... Ik bediende de lier altijd vanuit de kuip en op commando van Hans stopte ik.... het anker (of de pluu, zoals wij hem noemden) hing tegen de boeg aan te klappen.... Meteen zette ik de vooruit in en zette het schip met de wind en de golven mee en de stuurautomaat op 258gr. Dat deed ik, om het schip rustig te krijgen, nu kon ik Hans helpen om de pluu binnen te halen..... binnen.... we lieten vlug de voordeksel zakken en ik bracht de boot rond en ging op tegen koers 79gr.... en nam wat gas terug. We voeren recht tegen de golven in... die waren nu opgelopen tot 1,5meter en we hadden al een paar paaltjes gepikt..... Ik besloot om te gaan zigzaggen, om wat rust te krijgen, dan maar later thuis.... Ik gaf de boot een koers van 95gr.... je merkte ,omdat de golf dan "afrolt" langs de boot, dat ie niet meer stampte en we voeren met een goede 4 knopen door... zo konden we rustig opruimen en ons omkleden.... Na alles opgeruimd te hebben ging ik erwtensoep maken; twee blikken!!! :twisted: wel. We hadden onze regenpakken aangedaan, omdat ik er na de soep wel een paar klappies meer uit zou gaan halen....
Toch scheen het zonnetje nog lekker.... de zee ziet er dan op haar mooist uit; donkerblauw water met witte schuimkammetjes; onstuimig en woest...
We voeren met 6,9knopen terug; kunst; het was volle maan geweest! We voeren nu 60 graden, elk kwartier gooide ik hem om. Zo konden we redelijk goed doorvaren en okee, erkwam wel spatwater binnen, maarre... who cares? Met een pens vol met hete soep en de humor van Hans EN.... het peilglas binnen kon je de hele wereld aan!! Het was al donker dat we "de rood en groene wachters" naderden en zo dicht onder de kant waren de golven gedecimeerd tot niks. Als je het gat indraait heb je altijd last van "raar water".Het zoete water wat uitgepompt wordt schuift zich onder het zoute en de boot draaikontte altijd en moest altijd met 2000klappies naar binnen gebracht worden.... Moe maar voldaan kwamen we de Seaport binnendraaien..... En het peilglastoestel?.... Dat staat nu al 7 jaar in de tuin te wachten om opgeknapt te worden.... Over hebberigheid gesproken.........

www.technomotion.nl

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]