RickyV8 schreef:
battie schreef:
dus effe heel simpel gezien,
stel dat ik een eigen zaakje zou opstarten kan ik de auto grijs gaan rijden.
en dan ben je niet verplicht om de kilomterstand bij te houden?
weet niet of het uithaald dat ik gewoon 40 uur voor een baas werk.
maar zaterdags vrij ben
ben wel is benieuwd
Belastingdienst is niet achterlijk. Op basis van je aangifte omzetbelasting (elk kwartaal) zien ze vanzelf hoe "hard" jij je zakelijke auto nodig hebt. Je krijgt dan vanzelf schrijven dat je niet (meer) in aanmerking komt voor het grijskenteken tarief.
[/quote]
Hoi Christiaan,
Je kan naar de KvK gaan en je aanmelden bij de belastingdienst voor een btw nummer.
Je bedrijfactiviteit worden het verhuren van sta tafels en party tenten, en handel in goederen.
Dit doe je naast je werk in het weekend om beetje bij te verdienen. Als je zorgt dat je minimaal 10 verschillende klanten per jaar hebt, dan kun jij gewoon je auto op de zaak rijden.
Let wel op dat je bijtelling krijgt over de daadwerkelijke kosten.
En ja het komt vaker voor dat je aan het opstarten bent en je meer uitgeeft dan binnen krijgt.
Het is wel verstandig om regelmatig een advertentie te plaatsen, om zo aan te tonen dat je ook klanten probeert te werven.
Het idee is natuurlijk om uiteindelijk alleen maar met verhuur bezig te zijn en je huidige baan houd je aan voor de zekerheid.
De belastingdienst kan hier niks op aanmerken, ze mogen zich immers niet met je bedrijfvoering bemoeien.
grtz,
Elmo[/quote]
Zal ik het maar weer verpesten dan? Volgens mij val je dan onder de kleineondernemingsregeling en dan val je in de categorie die geen recht heeft op grijskenteken en btw teruggaaf.
Tevens moet je als je de auto prive hebt wel kunnen aantonen dat je hem 10% zakelijk gebruikt, dus moet je km registratiebijhouden....
En hoe zit het met de ureneis van 1225 uur die een ondernemer minimaal moet werken???
REGELS REGELS REGELS, BIJNA NIEMAND DIE ECHT KAN WETEN HOE HET WERKT, ZOVEEL REGELS EN EISEN