Het is nu za apr 27, 2024 21:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Vierpalen brug
BerichtGeplaatst: zo sep 06, 2015 18:00 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 08, 2011 21:56
Berichten: 1100
Woonplaats: Christof, 2003 Ram uit Brugge
JurgenS schreef:
Christof, handig als je bent moet dat toch makkelijk zelf te maken zijn? Ik zou denken gewoon een gasdetector die een ventilator aanstuurt.... Starten moet die doen op een moment dat er nog geen vonk gevaar is.

Mocht je trouwens interesse hebben in KNX domotica voor je nieuwbouw.... ;-)


Ben geen domotica fan, zie er het voordeel niet van in, misschien kun jij me overtuigen :D

_________________
Christof
2003 ram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Vierpalen brug
BerichtGeplaatst: ma sep 07, 2015 8:24 
Offline
Trucker

Geregistreerd: vr mei 25, 2012 7:01
Berichten: 279
Woonplaats: Gistel, BE
Belgiquebasterd schreef:

Ben geen domotica fan, zie er het voordeel niet van in, misschien kun jij me overtuigen :D



Buiten het feit dat je er mee kan besparen, kan het ook handig zijn. Zo kan je alles bedienen als je niet thuis bent bijvoorbeeld zodat je kan simuleren dat er toch iemand aanwezig is. Je kan je verwarmng sturen als je vroeger thuis zou komen, ...

Er zijn oneindig veel mogelijkheden maar als je geen fan bent, zal dit je ook niet overtuigen :-)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Vierpalen brug
BerichtGeplaatst: do nov 19, 2015 17:49 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 08, 2011 21:56
Berichten: 1100
Woonplaats: Christof, 2003 Ram uit Brugge
Heb nog even de hulp nodig van de gezamelijke kennis en ervaring van het forum :D . De brug is gemonteerd en ga binnenkort beginnen met het 'deksel'. Bedoeling is wanneer de brug in de beneden positie staat dat het deksel dicht is en de garage erboven als normaal kan gebruikt worden.

Origineel idee was dat het 'deksel' via 4 pijpen op de brug gemonteerd werd en dan gezamelijk met de brug op en neer ging, de brug heeft echter maar 3 ton capaciteit, truck weegt algauw 2,5 ton en meer dus hou ik niks meer over om dit deksel te maken.

Plan B is om een scharnierend deksel te maken dat gemonteerd zit op de betonnen gewelven van de kelder, dus volledig los van de vierpalen brug. Nu heb ik echter wat vragen:

- Idee was om een 12v24v offroad 4x4 lier te gaan gebruiken om het deksel te openen, ziet iemand hierin problemen?

- Heb moeite om tabellen te vinden van de draagkracht van stalen kokerprofielen, zou het deksel graag maken uit kokerprofielen, met daarop dan multiplex geschroefd, heb paar tabellen gevonden zoals deze hieronder, maar dat is beetje chinees voor mij. Misschien kan iemand hier de tabel vertalen naar het nederlands? :D

Afbeelding

Link: http://www.staaltabellen.nl/images/stories/pdf/091.pdf

Alvast bedankt!

_________________
Christof
2003 ram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Vierpalen brug
BerichtGeplaatst: do nov 19, 2015 22:31 
Offline
Trucker

Geregistreerd: vr mei 25, 2012 7:01
Berichten: 279
Woonplaats: Gistel, BE
Het enige wat ik me kan bedenken bij een lier is, is dat afhankelijk hoe je het gaat maken, de kabels misschien in de weg kunnen zitten.

Waarom een koker profile en niet in IPE ofzo? Alles zal afhangen van hoe groot de overspanning zal zijn. Nu je aan het bouwen bent, heb je dan geen stabiliteits ingenieur, die zou je dat makkelijk moeten kunnen bereken wat je precise nodig hebt. Ik heb een IPE 180 in mijn garage voor een takel, ook uitgerekend door de ingenieur tijdens het bouwen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Vierpalen brug
BerichtGeplaatst: vr nov 20, 2015 9:31 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 15, 2010 22:58
Berichten: 478
Woonplaats: Zwaag
Kun je niet aan de slag met hydrauliek? Een beetje vergelijkbaar als de deksel op van die grote zandwagens. Volgens mij kun je die best mooi in de deksel zelf wegwerken zonder hinderlijke kabels in de weg.

_________________
Sander

'52 Cadillac Coupe de Ville
'56 GMC 450
'79 GMC C15


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Vierpalen brug
BerichtGeplaatst: vr nov 20, 2015 21:10 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 08, 2011 21:56
Berichten: 1100
Woonplaats: Christof, 2003 Ram uit Brugge
Ivm de lier, eventueel kan ik zoiets gaan maken als in volgend filmpje, dan heb ik geen last van de kabel.

Ivm ingenieur, berekeningen woning zijn uitgevoerd door een bevriend ingenieursbureau aan vriendenprijs, ze verzuipen momenteel echter in het werk dus kan ik hen hiermee niet lastig vallen. Om nu een nieuwe ingenieur hiervoor te zoeken gaat duur worden vrees ik.

_________________
Christof
2003 ram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Vierpalen brug
BerichtGeplaatst: do maart 10, 2016 9:59 
Offline
Trucker

Geregistreerd: vr mei 25, 2012 7:01
Berichten: 279
Woonplaats: Gistel, BE
Hoe staat het met de bouw van je lift?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Vierpalen brug
BerichtGeplaatst: vr maart 11, 2016 20:24 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 08, 2011 21:56
Berichten: 1100
Woonplaats: Christof, 2003 Ram uit Brugge
JurgenS schreef:
Hoe staat het met de bouw van je lift?



Lift is staat erin en werkt, het 'dak' van de lift moet ik nog maken, is moeilijker dan ik verwacht had, mag max 1000kg wegen maar moet wel auto van 2 ton kunnen dragen. Moet ik nog even over nadenken hoe ik het precies ga maken.

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Christof
2003 ram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 65 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling