Het is nu ma mei 13, 2024 7:49

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: stralen
BerichtGeplaatst: zo mei 04, 2014 1:28 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 10, 2010 22:19
Berichten: 1337
Woonplaats: B.brug
Ben een beetje aan het oriƫnteren naar het stralen voor hobby matige doeleinden.
Compressor heb ik wel 400/200 maar zal waarschijnlijk slang en koppeling/nippel moeten vergroten.
Na wat op internet rond gesnuffeld te hebben kom ik stralen met soda tegen, zijn er onder jullie die dit hebben of ervaring van iemand die hier mee werkt. Lijkt me spat zuiver werken met mooie resultaten.

http://www.amt.nl/Werkplaats-Onderhoud/ ... -1411628W/

Ze doen het ook met Baking-soda


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: stralen
BerichtGeplaatst: zo mei 04, 2014 15:05 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 08, 2011 16:20
Berichten: 875
Ik werk regelmatig met gritmachines op m'n werk. Ik heb geen ervaring met soda, wel met staal korrels.
Het eind resultaat is afhankelijk van de grote van de korrel en van de snelheid waarmee het grit het te bewerken materiaal raakt :!:
Dus: Is de de (pers)lucht druk hoog, krijg je een ruwe finish, Is de druk laag krijg je een fijne finish.
Wat voor sommigen een nadeel is is dat de fijne finish meer tijd vraagt.

Wat ik zelf nog is wil proberen is stralen met strand zand. :D

_________________
"The quickest way to double your money is to fold it and put it back into your pocket"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: stralen
BerichtGeplaatst: zo mei 04, 2014 15:37 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 28, 2014 20:22
Berichten: 467
Ik straal gewoon met straalgrit.
Soda wil ik ook nog eens doen maar hiermee krijg je zware roest niet weg.

Ps:
Nooit maar dan ook echt nooit met gewoon zand stralen.
Hier komt zeer veel fijnstof bij vrij dat bij slechte afzuigen op je longen gaat slaan.
Zoals de mijnwekkers vroeger hadden met stoflongen.
Zeer zeker een afrader.

_________________
Ford F250 2004 6.0 Powerstroke


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: stralen
BerichtGeplaatst: zo mei 04, 2014 16:18 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 08, 2011 16:20
Berichten: 875
Daar heb ik een ventilator voor :!:
Trouwens ook ideaal tijdens een las klusje (als je met elektrodes last)

Afbeelding

_________________
"The quickest way to double your money is to fold it and put it back into your pocket"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: stralen
BerichtGeplaatst: zo mei 04, 2014 17:59 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za feb 13, 2010 20:31
Berichten: 2468
Woonplaats: Limburg
haagje schreef:
Ps:
Nooit maar dan ook echt nooit met gewoon zand stralen.
Hier komt zeer veel fijnstof bij vrij dat bij slechte afzuigen op je longen gaat slaan.
Zoals de mijnwekkers vroeger hadden met stoflongen.
Zeer zeker een afrader.

hou in gedachte dat stralen met staal korrel ook fijn stof afgeeft wat Op je longen
kan slaan. Het is niet zozeer het straalmiddel maar hetgeen je verwijderd met stralen
die het meeste stof geeft. Jarenlang ervaring met glasparelstralen, is nog fijner
dan zand. Een goeie straalhelm(volledig gezicht bedekt met kunstofslabben eraan) met continu luchtstroom scheelt ook al de helft

_________________
Jan


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: stralen
BerichtGeplaatst: zo mei 04, 2014 21:29 
Offline
Trucker

Geregistreerd: za feb 19, 2011 0:19
Berichten: 64
Ik straal regelmatig met soda, ook met smelt slak, walnoot, glasparels, enz...

Stralen met natriumbicarbonaat ( soda) heb je wel andere kraantjes enzo nodig, ook moet je lucht echt rete droog zijn, want soda neemt veel sneller vocht op dan alle andere straalmiddelen.

Je kan ook kiezen om met kalk te stralen ( calcium carbonaat) doet net het zelfde als soda, alleen stoft het wel meer.

Nu laat je niet misleiden, mijn allereerste installatie om te stralen was zelf samen gesteld, 2cilinder compressor met vat van 200l met een output van 520l/min, een straal ketel van 28l met demonteerbare soda kit, zodat ik ook snel kon overschakelen op andere straalmiddelen.
Met deze installatie lukte het wel, maar niet efficient genoeg, compressor houd het gewoon niet bij, zelfs met de kleinste straal nozzel die ik heb (2mm) stond deze continu te draaien en dat is echt niet vol te houden voor een electrische compressor ( van een zeer goed merk) na enkele maanden intensief gebruik compressor compleet op...

Nu heb ik een benzine compressor met 2 kleine tankjes en is ideaal voor kleine objecten en als het niet te lang duurt, voor grotere werken dieselcompressor die ik zelf durf gebruiken op het 28l keteltje of wel op de grote ketel.

Nu van mijn begin periode ( toen ik dacht oh leuk, snel ffe dit en dat en zo), tot nu zit ik met een investering van ettelijke duizenden euro's, en je schrikt je de tifus wat een degelijke extra nakoeler kost die ik op beide compressors kan gebruiken...

Vooral zorgen dat je genoeg volume hebt, koele lucht en veel extra slijtage delen :)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: stralen
BerichtGeplaatst: zo mei 04, 2014 23:58 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 10, 2010 22:19
Berichten: 1337
Woonplaats: B.brug
Mannen bedankt voor jullie reactie, vooral dat verhaal van corrado is uit de praktijk waar ik een conclusie uit kan trekken en zoals zovaak ..... verkoop wordt mooier voor gespiegeld dan dat de praktijk is.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling