FOR FUN schreef:
dus toch weer gedonder met die turken
Eerlijke vinder weigert 10.000 euro en wil er 30.000
Gepost op 23 dec 2010, 19u08 De man die 300.000 euro vond in een nachtkluis, wil meer krijgen dan de 10.000 euro die Dexia voorstelt. "De bank moet spoedig op de proppen komen met een heel mooi kerstcadeau in de vorm van een meer riante beloning", zegt zijn advocaat Kristiaan Vandenbussche."Jammer genoeg kreeg ik als eerlijke vinder nog geen riante beloning", reageert vinder Kaya Ferhat. "Voorlopig wacht ik af." Volgens zijn advocaat is "een vindersloon normaal en tien procent van het gevonden bedrag gebruikelijk”, wat dus neerkomt op 30.000 euro.
"Men zou trouwens kunnen argumenteren dat mijn cliënt een schat heeft gevonden. Een schat behoort toe aan de vinder. Door het geld daar achter te laten heeft de vermoedelijke eigenaar er vrijwillig en definitief afstand van gedaan", aldus Vandenbussche. "Normalerwijze zal mijn cliënt geen juridische stappen ondernemen. Voorwaarde lijkt toch wel dat Dexia spoedig op de proppen komt met een heel mooi kerstcadeau in de vorm van een meer riante beloning, zodat mijn cliënt ook een stuk kan afstaan aan zijn twee vrienden”, aldus de advocaat.