Ik dacht dat de computer dan misschien de motor uit zou schakelen, om dat je dan niet meer aan de euro 5 norm voldoet, en dan dus met een auto die dan weer meer vervuild gewoon door zou kunnen rijden.
Indien je dus wel gewoon door kan rijden heeft die euro 5 norm eigenlijk geen extra waarde.
Ik kwam wel de volgende gegevens nog tegen:
de blue tec diesel geeft 350pk en een torque van 650 Lb-ft / inhoud 6.7 ltr. - 6 cil.
tegenover de oude diesel 325pk en een torque van 600Lb-ft / inhoud 5.9 ltr. - 6 cil.
maar over het brandstof gebruik geen gegevens.
Dus ik twijfel wat mijn volgende moet worden, een blue tec of gewone diesel.
--------------------
Nog even een update:
Op een Amerikaans diesel forum las ik nogal wat negatieve reacties over de bluetec, zoals een ongunstiger brandstof gebruik vergeleken met de oude 5.9 motor, en nog gevoelig voor storingen.
Dus ik rijd nog maar even door met mijn oude GMC tot de kinderziektes verholpen zijn.
(tenzij iemand een goed bod wil doen)
Bovendien lees ik nergens iets over het toevoegen van Adblue bij deze motoren, zoals bij Mercedes met Bluetec wel het geval is, dus misschien werken deze Bluetec's wel volgens een ander principe.?
Inmiddels heb ik de 1e Dodge 2500 met Bluetec motor in Amsterdam zien rijden, dus eerdaags zal zich misschien wel iemand melden die er meer over weet te vertellen.
1977 Mehari 29pk