U vraagt wij draaien, wat extra foto's!

Het begin:

Geschenkje van één van de vorige eigenaren, borgringetje van een oliebusje gevonden in de inlaattuit voor de olie

Blokje eruit, wel lekker handig zo'n grote pickup neus.

Blokje op de bok 'made in china', bok kostte 50 euro, voor die prijs kan ik het zelf niet lassen!

Kop eraf, de reden waarom ik dit blok reviseer is een slechte drijfstanglager bij cilinder 8 , op de foto kun je zien dat de koolaanslag op de piston van cilinder 8 los zit, ik vermoed dat dit komt door de trillingen die de slechte lager hebben veroorzaakt! Wonderbaarlijk dat ik nog 1000km gereden heb met die slechte lager!

Slechte 'journal' (ken het nederlandse woord niet) van de krukas, drijfstang 8 was slecht, en voelbaar ingesleten, opmeten met micrometer was moeilijk omdat de kruk daar ovaal was, maar is toch ong 0.8mm weggesleten.

Bijhorende lager, is volgens mijn mening nog in 'goede' staat aangezien de schade aan de krukas, vandaar het vermoeden dat de vorige eigenaar (had de truck pas 1000km) deze schade al opgelopen had, en er een nieuw lager in geplaatst heeft om de wagen te kunnen verkopen.

Door het vele boeken en forums lezen ben ik beginnen beseffen dat een groot deel van motoren opbouwen afhangt van goeie opmetingen waardoor je de correcte toleranties hebt tussen krukas, nokkenas, pistons, pinstonpen,... en het blok. Te weinig toleranties dan loopt ie vast, te veel toleranties, dan verlies je oliedruk. Zit ondertussen al aan een eurootje of 600 meetmateriaal, maar is een investering voor het leven zeg ik maar

Penkalibertje in de klepgeleider en open gedraaid tot hij lichtjes de kant van de klepgeleider raakt.

Daarna penkalibertje opmeten met micrometer.

Uitlaatklep, zwarte vlekjes zijn niet voelbaar dus geen putjes ofzo.

Nieuwe 'forged' pistons en een torque plate die ik mag gebruiken van men leverancier. Wanneer een cilinderkop gemonteerd wordt op een blok dan vervormd het blok door de spanning van de kopbouten, door deze torque plate op het blok te monteren en dan door de gaten te boren/honen wordt gepoogd de vervorming van de cilinderkop na te bootsen tijdens het boren/honen om zo een rondere cilinder te krijgen. Of het effectief werkt betwijfel ik, heb na het boren/honen een cilinderkop gemonteerd en dan met de cilinder vanaf onderen opgemeten en krijg een verschil van 0.02mm op rondheid en tapsheid? Tjah, zal onder de categorie baat het niet dan schaadt het niet vallen zeker

Kleppedeskeltjes gespoten:

Blokje gespoten:

Blokje opgekuist:
voor

na, dit bevorderd de olieretour van de bovenkant van de motor naar de oliepan, overkill voor een simpel blokje als dit, maar terug baat het niet, dan schaad het niet!

Oliefilterbevestiging uitgefreesd, opnieuw baat het niet dan schaad het neit, zat echt een obstructieve bocht in, die nu uitgefreesd naar vloeiende overgang
voor

na, oppervlak ziet er ruw uit op de foto maar komt door de flits, is mooi glad.

Zoals ik al zei dit is men eerste maal dat ik zo'n revisie onderneem, alle tips, kritiek, advies is meer dan welkom! Voorlopig zullen geen updates komen, is wachten wachten wachten op men onderdelen