Gisteren had ik 2009 model ram binnen staan van een goede bekende voor preventief onderhoud.
Zijn compagnon heeft een 2011 model die van de week is geweest voor een kleine beurt en de achteras update.
Het detail van deze trucks is dat beide niet vallen onder de Vinnr recall van chrysler voor de achteras problemen.
Toen van de week de 2011 truck op de brug stond bleek dat de moer van de pignonas nog maar net slagvastzat.
Na 1 tik van de luchttol lag deze eraf. Praktisch geen loctite eraan en zeker niet meer zo vast als hij behoort te zitten.
Verder nog geen probleem, na dezelfde aanpassing die ik ook bij sjeng heb gedaan ging het geheel weer netjes in elkaar en is het probleem permanent opgelost.
Maar afgelopen vrijdag was een ander verhaal. Ik had hem al een keer gewaarschuwd voor het probleem met de achterassen maar er was geen klacht of reden dat er iet mis was. Maar toch uit voorzorg het geheel maar nagekeken.
Toen hij op de brug stond was er al snel duidelijk dat er toch wat aan de hand was.
Bij de flens van het cardan was duidelijke lekkage te zien, ook aan de zijkant van de tank was duidelijk te zien dat er flink cardan olie in de rondte was geslingerd.
Ik heb dit bij meerdere trucks gezien die uiteindelijk problemen hebben gekregen of kapot zijn gegaan.
Lekkage is vaak een duidelijke aanwijzing dat er iets mis iets in gevorderd stadium. Dit ontstaat eigenlijk alleen maar door speling op de lagers waardoor de oliekeerring wordt uitgelubberd en niet meer afdicht.
Speling op de lagers kan onstaan door een aantal oorzaken, slijtage door ouderdom of door lagerschade, of in dit geval door dat ze gewoon los komen te zitten.


Dit is een truck die ik al bijna 3 jaar in onderhoud heb en die netjes volgens de boekjes is onderhouden nu ca 80.000km.
De eigenaar is een rustige rijder en heeft de trekhaak nog nooit gebruikt. Er is nooit geen indicatie geweest van problemen.
Toen het geheel uitelkaar lag bleek er toch meer aan de hand. De moer lag gewoon LOS niet eens een sleutel nodig om los te draaien.
Gewoon met de hand er zo af te draaien. Dus precies op tijd om het geheel beet te pakken.
Maar helaas bleek er toch weldegelijk schade ontstaan door dat de pignonas had los gelegen in de lagers.
De lagerschalen waren ingelopen en moesten worden vervangen.
Toen het differentieel er uit lag kwam ik met schoonmaken ook een vreemd stukje ijzer tegen.
Uit ervaring wist ik gelijk dat dit een deel van een clipje was dat de sperplaatjes bij elkaar houdt.
Bij nadere inspectie bleek dat er 1 clipje was beschadigd en dat er zelfs een veerplaat was gebroken door dat de sperplaatjes ruimte hadden gekregen.


Uiteindelijk draaide het uit op een gedeeltelijke revisie.
Alle lagers vernieuwd en de plaatjes en clips van het sperdifferentieel vernieuwd.
Maar het had veel erger kunnen zijn op het moment dat de as volledig was los gekomen.....
