USA Pick-up Trucks
https://www.usatrucks.nl/forum/

496 blok wissel
https://www.usatrucks.nl/forum/viewtopic.php?f=25&t=13041
Pagina 1 van 5

Auteur:  pavement pounder [ zo nov 13, 2011 23:36 ]
Berichttitel:  496 blok wissel

Ik had deze motor al een tijdje geleden gekocht van een goede kennis in Alabama, het is een '
96 mark 6 454 big block met een een 496 stroker krukas met gesmeden zuigers en blillet alumiumdrijfstangen en een gemiddelde roller nokkenas.
Mijn plan is mijn oude alumium gepoorte GMPP oval poort koppen en Edelbrock torker 2 intake en supercharger over te zetten.
Hier de nieuwe onder motor:

Afbeelding

Hier komt de oude motor:

Afbeelding

Afbeelding

Leven is makkelijk als je een brug en dikke takel hebt:

Afbeelding

Mijn buurman helpt me uit:

Afbeelding

Afbeelding

De oude motor is bijna kaal:

Afbeelding

Volgende week de koppen demonteren en waarschijnlijk weg brengen om te vlakken.

Auteur:  Ton de Draaier [ zo nov 13, 2011 23:42 ]
Berichttitel:  Re: 496 blok wissel

Gaaf project; met plezier volg ik je topic!! :) :) Waarom vlakken? kom je dan nog wel uit met je spruitstuk? Ik zou ze gewoon goed schoonsteken en een beetje motorolie op de nieuwe koppakking, dan brandt ie lekker vast :mrgreen:

Auteur:  pavement pounder [ zo nov 13, 2011 23:55 ]
Berichttitel:  Re: 496 blok wissel

ja nou, vlakken in de zin van schoonvlakken, niet voor meer compressie, die zit met de flat top zuigers en deze reeds eerder gevlakte koppen op 9,5-1 compressie net de max om nog met een supercharger met milde boost op super 98 te rijden.

Auteur:  Belgiquebasterd [ ma nov 14, 2011 19:21 ]
Berichttitel:  Re: 496 blok wissel

:headbang:

Op hoeveel pk's denk je uit te komen hiermee? Is dit een carbu of een injectie motor, aan je inlaatspruitstuk te zien een carbu of vergis ik mij? Heb je het onderblok zelf opgebouwd of zo laten overkomen uit de US? Ben zelf ook met iets gelijkaardigs bezig maar dan litertje of 2 minder en geen boost :-) dus heb nog een paar honderd vragen :-)

En vergeet het niet: Afbeelding

Auteur:  Belgiquebasterd [ ma nov 14, 2011 19:22 ]
Berichttitel:  Re: 496 blok wissel

pavement pounder schreef:
ja nou, vlakken in de zin van schoonvlakken, niet voor meer compressie, die zit met de flat top zuigers en deze reeds eerder gevlakte koppen op 9,5-1 compressie net de max om nog met een supercharger met milde boost op super 98 te rijden.


Heb ik ook laten doen, was goedkoper om de koppen te laten vlakken dan om ze te laten opmeten op 'vlakheid', laten vlakken was iets van een 50 euro per kop dacht ik.

Auteur:  pavement pounder [ ma nov 14, 2011 19:47 ]
Berichttitel:  Re: 496 blok wissel

Ik had met de standaart 454 onderblok 500 pk op de krukas bij 4800 rpm.
Maar hij begint nu olie te verbruiken dus moet gereficeerd worden.
Het nieuwe blok is helemaal gedaan maar ook uitgewogen en kan gemakkelijk 6000 rpm aan.
tesamen met de supercharger op ongeveer 10 psi druk denk ik toch wel de 600 pk te halen en mischien wel meer.
Het is een carb manifold maar gebruik de originele tbi die uitgeboort is en brand zelf de chips, maar uiteindelijk wil ik naar een grotere en makkelijkere injectie systeem.

Auteur:  Belgiquebasterd [ ma nov 14, 2011 20:02 ]
Berichttitel:  Re: 496 blok wissel

pavement pounder schreef:
Ik had met de standaart 454 onderblok 500 pk op de krukas bij 4800 rpm.
Maar hij begint nu olie te verbruiken dus moet gereficeerd worden.
Het nieuwe blok is helemaal gedaan maar ook uitgewogen en kan gemakkelijk 6000 rpm aan.
tesamen met de supercharger op ongeveer 10 psi druk denk ik toch wel de 600 pk te halen en mischien wel meer.
Het is een carb manifold maar gebruik de originele tbi die uitgeboort is en brand zelf de chips, maar uiteindelijk wil ik naar een grotere en makkelijkere injectie systeem.



Wat bedoel je met uitgewogen?

Een TBI dat is dan inspuiting in de throttle body ipv 1 injector per cilinder? Bedoel je met ik brand zelf de chip dat je zelf het ganse programma van de inspuiting schrijft? Heb zelf al uren op het net zitten lezen ivm EFI en de bijhorende computers maar snap het nog niet helemaal, als je dat idd zelf kan, respect 8) !!

Auteur:  Spieker [ ma nov 14, 2011 20:09 ]
Berichttitel:  Re: 496 blok wissel

Yess, weer een serieus topic om te volgen :headbang: :headbang: :headbang:

Auteur:  pavement pounder [ ma nov 14, 2011 20:26 ]
Berichttitel:  Re: 496 blok wissel

de drijfstangen en zuigers zijn tot het zelfde gewicht gebracht zodat bij hoge toeren de balans in de motor in balance blijft.
ja een tbi is een monopoint injectie met 2 injectoren boven de gasklep.
de originele ecm is de eerste generatie ecm de zogeheten obd1 en die werkt met een chip en dat programma kun je zelf wijzigen maar je moet wel een kleine studie doen.
gelukkig zijn de brand programma en alle programmas gratis.
check deze site : http://www.moates.net/

Auteur:  Belgiquebasterd [ ma nov 14, 2011 21:29 ]
Berichttitel:  Re: 496 blok wissel

pavement pounder schreef:
de drijfstangen en zuigers zijn tot het zelfde gewicht gebracht zodat bij hoge toeren de balans in de motor in balance blijft.
ja een tbi is een monopoint injectie met 2 injectoren boven de gasklep.
de originele ecm is de eerste generatie ecm de zogeheten obd1 en die werkt met een chip en dat programma kun je zelf wijzigen maar je moet wel een kleine studie doen.
gelukkig zijn de brand programma en alle programmas gratis.
check deze site : http://www.moates.net/


Wat is hetzelfde gewicht, heb bij mijn stroker alles gewogen en dan zwaarste drijstang met lichtste piston gecombineerd, zwaarste combo scheelt max 2gr met lichtste combo, tot welke tolerantie hebben ze bij jou gewerkt?

Blijf dit zeker volgen, jammer dat er niet meer 'techniek' topics zijn hier ipv het zoveelste 'kijk ik heb een lampje aan men trukkie gehangen' draadje :-)

Auteur:  pavement pounder [ ma nov 14, 2011 23:09 ]
Berichttitel:  Re: 496 blok wissel

ze zijn allemaal ot het het zelfde gewicht gebracht, dus het zelfde gewicht als de lichtste Hier wat meer fotos van de opbouw
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Auteur:  moly [ di nov 15, 2011 13:28 ]
Berichttitel:  Re: 496 blok wissel

kick man :headbang: :headbang: :headbang:
en net wat Elwin zeg het was al een kicke truck.

Auteur:  pavement pounder [ zo nov 20, 2011 22:39 ]
Berichttitel:  Re: 496 blok wissel

Zo de intake en koppen zijn eraf, er zijn praktisch geen stootranden voelbaar mischien hier en daar dat is goed nieuws want hoef alleen de randjes weg te halen en te honen, nieuwe zuigerveren, wellicht nieuwe krukas/drijfstang lagers dan kan de oude Mark 5 454 de verkoop in.
De nokkenas en distributie had ik 3 jaar en 9000 km geleden al vervangen.

Afbeelding

Afbeelding

Een hele dag de aluminium gepoorte General Motors Performance parts koppen schoonmaken, vervelend klusje omdat je snel een kras of buts maakt in het zachte aluminium.

Afbeelding

Volgende week de motorsteunen vervangen door polyuretane bushings, de voorste keerring in de bak vervangen en de converter vervangen door een kleinere 9" 2500 rpm converter van Edge racing:

Afbeelding

Auteur:  Belgiquebasterd [ zo nov 20, 2011 22:49 ]
Berichttitel:  Re: 496 blok wissel

Hoe voelt zo'n 'high stall' converter aan in het dagdagelijks gebruik, heb zelf een edge 3000 stall liggen om in te bouwen als men motor klaar is en vroeg me af of je verschil voelt met de standaard converter bij normaal rijgedrag?

Auteur:  pavement pounder [ zo nov 20, 2011 22:58 ]
Berichttitel:  Re: 496 blok wissel

Dat weet ik nog niet :lol:
ik denk vanuit stilstaand iets minder gaat kruipen in de drive verder is het een lockup dus bij normaal rijgedrag denk ik niet veel verschil zal merken maar volgas wel ook zal hij sneller op toeren komen door de kleinere en dus lichtere converter.

Pagina 1 van 5 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/