Hallo allemaal,
Heb mij afgelopen week ff voorgesteld en zal jullie in dit onderwerp op de hoogte houden over de rest van het project.
Toen ik de Dodge kocht stond het blok zo vast als een huis. De dodge had 2 jaar geleden een vastloper gehad en is toen in de schuur gezet en niks meer aan gedaan. Dus hebben we hem op een dieplader geduwd en mee naar huis genomen. Eenmaal thuis aangekomen eerst maar is ff het meeste vuil en bagger er af gespoten. Toen hebben we hem een mooi plekje in de schuur gegeven waar hij mooi kan blijven staan.
De dag er op toch eerst de 'olie'(zo'n 10L koelwater + klein beetje olie)der uit laten lopen en de carter pan er onder uit geschroefd. Toen bleek dat een drijfstang was gebroken en even flink door het blok heen is gegaan waardoor er een groot gat in de cilinder is gekomen.
Toen kon het echte werk gaan beginnen. De grille, het front paneel, de radiateur en nog het een en ander weg gehaald om makkelijk bij de motor te komen. Aan het dak van de schuur een mooi takeltje gehangen en door de auto heen en weer te rollen kon ik zo het blok er uit tillen. Ondertussen had ik een motorsteun besteld dus daar kon ik hem mooi gelijk aan hangen.
Toen dit blok compleet gedemonteerd was kon ik het 2e blok achter uit de bak takelen. Ook deze weer op de motorsteun geschroefd en gedemonteerd. Alle onderdelen heb ik daarna bij me werk in een grote afwasmachine gedaan waardoor het meeste vuil en zooi er uit was.
Het 'goede blok achter uit de bak getakeld.
Alles netjes gesorteerd op een rijtje.
Alles lekker in de spoelmachine geweest.
Op dit moment licht het blok bij een revisie bedrijf om hem te laten honen. Ook zijn de hoofdtappen van de krukas lelijk gesleten, dus deze worden geslepen en word gelijk de hele krukas gepolijst. Verder moet ik nog een nieuwe nokkenas bestellen met klepstoters en nieuwe kleppen.
Er zitten trouwens koppen van een 360 op dit blok. Dus is wel de bedoeling om die koppen te gaan gebruiken, geen idee of het veel winst opleverde tov de standaard 318 koppen?
Mijn vader doet zo op ze tijd een beetje poetswerk want jaa die chrome velgen moeten wel shinen.
Verder is de auto ook redelijk hard, de bak is helemaal hard en de cabine heeft een paar plekjes: rechter door is de onderkant er uit gerot, de vloer vooral rechts is redelijk rot, rechts voor is de rand van het dak een beetje rot.
Dan hebben we nog de voorpanelen/spatschermen die zijn helemaal verrot. Hiervoor ben ik op zoek naar een ander net setje binnen en buiten schermen.
Links missen van het raammechaniek een aantal tanden waardoor die alleen vanaf de helft naar beneden gedraaid kan worden. Hier moet dus ook nog een ander voor komen. De rechter kant heb ik met een heleboel wd40 weer gangbaar gekregen.
Tot zo ver alvast een beeld van mijn project. Ik zal jullie op de hoogte houden.
Verder heb ik dan nog een paar vragen waar jullie vast wel een antwoord op hebben.
-Mijn cilinders zijn 8honderdste (0,08mm) versleten, als ik deze laat honen en nieuwe zuigerveren er in stop zou het wel goed moeten komen toch? De auto hoeft ook geen 100000 km meer te rijden.
-Merk je veel verschil tussen de 318 en de 360 koppen?
-Omdat ik toch een andere nokkenas moet kopen zat ik te denken om voor een wat snellere nokkenas te gaan maar wat is dan weisheid? Icm de 360 koppen, later wil ik nog wel een keer een groot inlaatspruitstuk kopen met een 4bbl carb en misschien een keer een setje nette herders er op. Wat zal de winst dan wezen en wat voor nokkenas raden jullie aan? Hij loopt alleen op benzine.
-Hebben mensen hier ervaring met de merken lagerschalen en revisie delen die je in Amerika kan bestellen bij bijv. Rockauto?
De meeste zijn enginetech(heel goedkoop, is de kwaliteit daar ook naar?) Sealed power (wat duurder, scheelt het veel in kwaliteit?) En Mahle zie je ook wel is. Hebben jullie hier ervaring mee en welk merk kan ik het beste bestellen?
Zou fijn zijn als jullie mij hier mee kunnen helpen!!
Als iemand nog voor panelen en of een raammechaniek links hoor ik het graag.
Dit was het voor vandaag foto's volgen nog moet die eerst even uploaden.