De Ram 1500 modellen vanaf 2011 met de "ZF" achteras hebben een andere update nodig dan de voor gaande modellen.
Voor deze modellen is er update van de behuizing en het deksel.
Er is met de fabricage van de eerste modellen met het "nieuwe" type achteras een fout gemaakt met de locatie van de vulopening.
Deze zit nu aan de zijkant, maar deze zit te laag waardoor er 0.8 liter te weinig olie in kan.
Af fabriek zijn deze assen nu extra gevuld door de ventilatie opening, maar bij de 1e service beurt moet het deksel worden vervangen anders kan er niet genoeg olie in!!
Een 2e probleem met deze 1e "ZF" serie achterassen is de terug stroom-opening in de behuizing tussen het voorste en achterste pinion-lager.
In de praktijk is gebleken dat de olie niet voldoende bij de lagers van het pinion kan komen en te snel terug stroomt in het cardan.
Samen met de aangepaste deksel wordt er een staal plaatje meegeleverd wat onderin het cardan-behuizing moet worden aangebracht.
Deze dicht bijna volledig de opening af, waardoor er ruim voldoende olie voor in het cardan blijft staan tussen de pinion-lagers.
Wanneer is deze update noodzakelijk? Dit kan heel gemakkelijk zelf worden gecontroleerd.
Als je onder de truck kijkt naar de achterzijde van het cardan (2011>up) zie je het deksel van de achteras.
Als het deksel NIET is voorzien van een vul-dop dan MOET de update worden uitgevoerd.
Er is zelfs nog een klein aantal van de eerste 2011 modellen die ook nog is voorzien van het "oude" type pinion-moer die dus ALTIJD los-lopen. Het is niet de vraag OF het gebeurd maar WANNEER het gebeurd.
Pas vanaf 2013 is deze achteras pas vanuit de fabriek aangepast en is de vul-opening aan de zijkant komen te vervallen en heeft hij standaard het aangepaste deksel. Ook is de giet-mal aangepast en is de terug stroom-opening niet meer aanwezig en het plaatje niet meer noodzakelijk.
Voorbeelden:

