USA Pick-up Trucks https://www.usatrucks.nl/forum/ |
|
stilvallende hemi en schomelend is toerental https://www.usatrucks.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=14751 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | wheelie [ ma jun 18, 2012 13:20 ] |
Berichttitel: | stilvallende hemi en schomelend is toerental |
Goede middag heren, Ik heb Sinds de laatste 2 weken een probleem met men hemi. Mijn toerental durft stationair soms schommelen ( tussen 400 en 1000tpm) niet altijd, afentoe doet hij dit even. Meestal na even heben te staan aanschuiven in de file. Ook durft de ram na het optrekken en dan gas terug loslaten onder de 400tpm duiken en dan valt hij meestal gewoon stil of schiet hij daarna toch ff door naar +-1000tpm en dan terug naar de normale waarden. Ook dit gebeurt niet altijd maar afentoe krijgt hij deze kuren. Stationair loopt hij ook meestal goed maar soms heb ik ook het gevoel dat de motor staat de "duwen" net of er zit afentoe zo een boenk in die zich zonder geluid te maken voordoet. Ook als ik de wagen start ( start ergens tussen koude en warme motor) durft hij soms maar op 7 poten staan draaien, geef ik dan een paar keer gas loopt hij weer op alle 8. Zijn reeds vervangen: lpg filter, bougies, filters en bougiekabels (MSD) Alle bovenvermelde euvels doen zich voor op zowel benzine als op gas. Wie o wie is mijn reddende hotline ![]() ![]() ![]() Sven |
Auteur: | elmo [ ma jun 18, 2012 13:30 ] |
Berichttitel: | Re: stilvallende hemi en schomelend is toerental |
Hier al eens naar gekeken: Symptonen: slecht stationair draaien, uitvallen sputteren Vermoedelijke oorzaak: PCV valve / Throttle Body vuil Gerelateerde OBD code: Omschrijving: PCV Valve is een goedkope sensor die nogal eens voor problemen kan zorgen. Throttle Body kan je eventueel zuiver maken met benzine. |
Auteur: | wheelie [ ma jun 18, 2012 14:04 ] |
Berichttitel: | Re: stilvallende hemi en schomelend is toerental |
TB heb ik reeds proper gemaakt! Pcv Valve dacht ik ook nog aan... |
Auteur: | peerkehemi [ ma jun 18, 2012 14:34 ] |
Berichttitel: | Re: stilvallende hemi en schomelend is toerental |
Heb je fout codes ( motor storings lampje aan ) ![]() |
Auteur: | wheelie [ ma jun 18, 2012 15:20 ] |
Berichttitel: | Re: stilvallende hemi en schomelend is toerental |
Geen foutcodes noch storingslampje die brand. |
Auteur: | peerkehemi [ ma jun 18, 2012 18:49 ] |
Berichttitel: | Re: stilvallende hemi en schomelend is toerental |
Vacuum al eens (laten) gemeten ![]() ![]() |
Auteur: | erik b [ ma jun 18, 2012 19:18 ] |
Berichttitel: | Re: stilvallende hemi en schomelend is toerental |
ik heb dat ook een paar keer gehad. maar het is nu al een poos geleden dus dat is moeilijk zoeken. ben benieuwd of er bij jouw wat uit komt. ik hoor het graag. groetjes erik |
Auteur: | ramboy [ do jun 21, 2012 18:27 ] |
Berichttitel: | stilvallende hemi en schomelend is toerental |
Kuisen van throttle body en speciaal de idle air control valve (motor) ik heb deze laatste zelfs gedemonteerd om goed te kunnen kuisen,de eerste maal had ik deze via de throttle body gereinigd maar zonder resutaat ,nu is mijn probleem opgelost . |
Auteur: | erik b [ vr jun 22, 2012 20:25 ] |
Berichttitel: | Re: stilvallende hemi en schomelend is toerental |
ramboy schreef: Kuisen van throttle body en speciaal de idle air control valve (motor) ik heb deze laatste zelfs gedemonteerd om goed te kunnen kuisen,de eerste maal had ik deze via de throttle body gereinigd maar zonder resutaat ,nu is mijn probleem opgelost . kan iemand mij ook vertellen waar ik dat kan vinden ???? groetjes erik |
Auteur: | peerkehemi [ za jun 23, 2012 9:16 ] |
Berichttitel: | Re: stilvallende hemi en schomelend is toerental |
erik b schreef: ramboy schreef: Kuisen van throttle body en speciaal de idle air control valve (motor) ik heb deze laatste zelfs gedemonteerd om goed te kunnen kuisen,de eerste maal had ik deze via de throttle body gereinigd maar zonder resutaat ,nu is mijn probleem opgelost . kan iemand mij ook vertellen waar ik dat kan vinden ???? groetjes erik ja dat vraag ik me dus ook af jan ![]() ![]() |
Auteur: | Belgiquebasterd [ za jun 23, 2012 11:01 ] |
Berichttitel: | Re: stilvallende hemi en schomelend is toerental |
De hemi heeft geen aparte idle air valve, pcm regelt het stationair lopen via de throttle body. Quote vanuit het wphb. Citaat: IDLE AIR CONTROL MOTOR
DESCRIPTION A separate IAC motor is not used with the 5.7L V-8 engine. The IAC stepper motor is mounted to the throttle body, and regulates the amount of air bypassing the control of the throttle plate. As engine loads and ambient temperatures change, engine rpm changes. A pintle on the IAC stepper motor protrudes into a passage in the throttle body, controlling air flow through the passage. The IAC is controlled by the Powertrain Control Module (PCM) to maintain the target engine idle speed. OPERATION A separate IAC motor is not used with the 5.7L V-8 engine. At idle, engine speed can be increased by retracting the IAC motor pintle and allowing more air to pass through the port, or it can be decreased by restricting the passage with the pintle and diminishing the amount of air bypassing the throttle plate. The IAC is called a stepper motor because it is moved (rotated) in steps, or increments. Opening the IAC opens an air passage around the throttle blade which increases RPM. The PCM uses the IAC motor to control idle speed (along with timing) and to reach a desired MAP during decel (keep engine from stalling). Fig. 19 PDC LOCATION 1 - BATTERY 2 - PDC (POWER DISTRIBUTION CENTER) DR FUEL INJECTION - GAS 14 - 33 FUEL INJECTOR (Continued) The IAC motor has 4 wires with 4 circuits. Two of the wires are for 12 volts and ground to supply electrical current to the motor windings to operate the stepper motor in one direction. The other 2 wires are also for 12 volts and ground to supply electrical current to operate the stepper motor in the opposite direction. To make the IAC go in the opposite direction, the PCM just reverses polarity on both windings. If only 1 wire is open, the IAC can only be moved 1 step (increment) in either direction. To keep the IAC motor in position when no movement is needed, the PCM will energize both windings at the same time. This locks the IAC motor in place. In the IAC motor system, the PCM will count every step that the motor is moved. This allows the PCM to determine the motor pintle position. If the memory is cleared, the PCM no longer knows the position of the pintle. So at the first key ON, the PCM drives the IAC motor closed, regardless of where it was before. This zeros the counter. From this point the PCM will back out the IAC motor and keep track of its position again. When engine rpm is above idle speed, the IAC is used for the following: ² Off-idle dashpot (throttle blade will close quickly but idle speed will not stop quickly) ² Deceleration air flow control ² A/C compressor load control (also opens the passage slightly before the compressor is engaged so that the engine rpm does not dip down when the compressor engages) ² Power steering load control The PCM can control polarity of the circuit to control direction of the stepper motor. IAC Stepper Motor Program: The PCM is also equipped with a memory program that records the number of steps the IAC stepper motor most recently advanced to during a certain set of parameters. For example: The PCM was attempting to maintain a 1000 rpm target during a cold start-up cycle. The last recorded number of steps for that may have been 125. That value would be recorded in the memory cell so that the next time the PCM recognizes the identical conditions, the PCM recalls that 125 steps were required to maintain the target. This program allows for greater customer satisfaction due to greater control of engine idle. Another function of the memory program, which occurs when the power steering switch (if equipped), or the A/C request circuit, requires that the IAC stepper motor control engine rpm, is the recording of the last targeted steps into the memory cell. The PCM can anticipate A/C compressor loads. This is accomplished by delaying compressor operation for approximately 0.5 seconds until the PCM moves the IAC stepper motor to the recorded steps that were loaded into the memory cell. Using this program helps eliminate idle-quality changes as loads change. Finally, the PCM incorporates a 9No-Load9 engine speed limiter of approximately 1800 - 2000 rpm, when it recognizes that the TPS is indicating an idle signal and IAC motor cannot maintain engine idle. A (factory adjusted) set screw is used to mechanically limit the position of the throttle body throttle plate. Never attempt to adjust the engine idle speed using this screw. All idle speed functions are controlled by the IAC motor through the PCM. |
Auteur: | ramboy [ zo jun 24, 2012 18:30 ] |
Berichttitel: | Re: stilvallende hemi en schomelend is toerental |
hemiram schreef: erik b schreef: ramboy schreef: Kuisen van throttle body en speciaal de idle air control valve (motor) ik heb deze laatste zelfs gedemonteerd om goed te kunnen kuisen,de eerste maal had ik deze via de throttle body gereinigd maar zonder resutaat ,nu is mijn probleem opgelost . kan iemand mij ook vertellen waar ik dat kan vinden ???? groetjes erik ja dat vraag ik me dus ook af jan ![]() ![]() idd ik heb nog een 5,9 ![]() uw problemen waren identiek aan de mijne dus wou vlug even helpen maar had over het hoofd gezien dat het hier om een Hemi ging dus Throttle body kuisen met carb cleaner maar dit zou nogal droog zijn daarna even inspuiten (gasklep)met wd40 voor smering. Ik ken zelfs iemand die reinigt en smeert met wd40 ![]() |
Auteur: | wheelie [ do jun 28, 2012 23:08 ] |
Berichttitel: | Re: stilvallende hemi en schomelend is toerental |
Probleem opgelost! Slecht werkende/blijvend druppelende gasinjector! Morgen naar de gasboer, als de prijs van injectoren meevalt ineens 8 nieuwe erin! Raar dat hij op benzine ook nog steeds zo raar deed! Maar goed ik ben al blij dat het inorde is! |
Auteur: | Sammy11 [ vr jun 29, 2012 8:12 ] |
Berichttitel: | Re: stilvallende hemi en schomelend is toerental |
kon/kan ook zijn dat de gasdruk iets verhoogd moe(s)t worden , deze kan al eens een beetje zakken. |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |