USA Pick-up Trucks
https://www.usatrucks.nl/forum/

NET OP TIJD GEREPAREERD!!!
https://www.usatrucks.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=15716
Pagina 1 van 2

Auteur:  HollandBlower [ zo okt 28, 2012 19:49 ]
Berichttitel:  NET OP TIJD GEREPAREERD!!!

In een ander topic werd de vraag gesteld door erik over het vast zetten van zijn pignionmoer van zijn achteras.
Hij had ook kleine delen gevonden in de as.... :? Ik heb hem toen attend gemaakt op eventuele grotere problemen en dat hij even verder moest kijken voor de boel dicht te schroeven.
Niet veel later kreeg ik een bericht van erik dat hij er geen vertrouwen in had en graag wilde dat ik de achteras nakeek. Omdat hij dit weekend op vakantie wilde werd het een laat avond klusje... :D Gelukkig heb ik nog een maatje gebelt die tijd had om te helpen en erik zelf heeft ook 2 rechterhanden dus het is allemaal goed gekomen.
Ik wilde het toch even met iedereen delen en heb er daarom een klein foto verslag van gemaakt.
Hier uit wordt snel duidelijk dat erik geen moment te laat is geweest en precies op tijd grotere schade heeft voorkomen!!! :shock:

Op de brug en de achteras open gemaakt:

Afbeelding

Toen de achteras open lag werd al snel duidelijk dat het sperdifferentieel was overleden en de onderdelen los lagen...

Afbeelding

Erik hielt alles nauwlettend in de gaten.. :D

Afbeelding

Toen het differentieel uit de as was kon je duidelijk zien dat de losse onderdelen al flink in de behuizing hadden ingevreten... :(

Afbeelding
Afbeelding

Toen we het sperdifferentieel zelf open maakten vonden we tussen de plaatjes ook restanten van onderdelen

Afbeelding
Afbeelding

Hier de boosdoeners... Na dik 100.000 km was het sperdiff moe en versleten en hebben de clips de geest gegeven..
In de midden ligt een nieuwe clip, de restanten van de oude zijn fijn gemalen.
Vaak als je lang genoeg door rijdt komen deze clips ook uit het diff zetten en komen vaak dan tussen de tandwielen terecht.
Met alle schade van dien... :roll:

Afbeelding

Uiteindelijk hadden de lagers ook schade door de vele harde delen die door de olie gemalen zaten.
De keerring was ook ingelopen op de flens en kon daarom niet meer goed afdichten.
Het sperdifferentieel hebben we gereviseerd met nieuwe platen en clips.

De nieuwe Onderdelen:

Afbeelding

Uiteindelijk waren we om 23.30 klaar en kon erik weer naar huis.
Hij is nu lekker met zijn eigen truckie op vakantie en kan voorlopig weer met een goed gevoel in zen truck op pad.

Erik bedankt voor de gezelligheid! Veel plezier op je vakantie :wink:

Auteur:  RickyV8 [ zo okt 28, 2012 19:55 ]
Berichttitel:  Re: NET OP TIJD GEREPAREERD!!!

Top geregeld weer Jeroen! :thumbleft:

Is dit nou echt een Dodge kwaal, of moet die van mijn ook preventief nagekeken worden?

Auteur:  peerkehemi [ zo okt 28, 2012 20:01 ]
Berichttitel:  Re: NET OP TIJD GEREPAREERD!!!

ik had een paar jaar terug precies het zelfde bij mij truck , ook net op tijd :!: goede service weer Jeroen :thumbup: :thumbup:

Auteur:  Steele [ zo okt 28, 2012 20:15 ]
Berichttitel:  Re: NET OP TIJD GEREPAREERD!!!

Das dan mazzel dat je er op tijd bij bent, voordat alles in de soep draait. Aardig ook om even te waarschuwen! :thumbup:

Auteur:  HollandBlower [ zo okt 28, 2012 22:02 ]
Berichttitel:  Re: NET OP TIJD GEREPAREERD!!!

RickyV8 schreef:


Is dit nou echt een Dodge kwaal, of moet die van mijn ook preventief nagekeken worden?



Het wordt meer gezegd dat het een "kwaal" is. En ik moet ook zeggen dat 75% van de "oudere" type achterassen vaak met schade komen door een kapot sperdifferentieel.
Bijna altijd zijn dit trucks met 100.000+km op het originele sperdiff en nog vaker hebben ze weinig of helemaal geen onderhoud gehad.
En de paar die vroeg tijdig kapot gelopen zijn hebben vaak de verkeerde olie gehad.
Mijn persoonlijke ervaring heeft geleerd dat als je het voorgeschreven onderhoud pleegt aan dit type achteras en zodra je merkt dat het sper diff begint door te slippen en dus doet reviseren (nieuwe plaatjes en clips)
Dan heb je weinig problemen te verwachten.
Een leuk voorbeeld is de truck van Martin van TransM, hij dragraced al een aantal seizoenen met zijn Ram Indy truck met dik 400pk op de originele achteras met origineel sperdiff. Enkel 1x per seizoen olie verversen en pas na duitsland dit jaar toen de stroker motor zijn laatste adem uit blies gaf ook de achteras een teken van slijtage.
Dus niet eens kapot of iets dergelijks maar 1 streep ipv 2 bij de burnout.

Voor aankomend seizoen mag ik voor Martin een as bouwen voor zijn Indy truck met een Detroit locker en een paar mooie gears.
Kan ik er ook nog een beetje reclame op plakken.. :wink:

Voor wat betreft jouw achteras zou ik me niet veel zorgen maken.
De zware DANA assen achter deze diesels kunnen wel tegen een stootje en vinden alleen een beetje verse olie op ze tijd voldoende. :D

Auteur:  freddy [ zo okt 28, 2012 22:12 ]
Berichttitel:  Re: NET OP TIJD GEREPAREERD!!!

En van mijn megacab dan?
Als ik het goed heb ligt er een as van een 2500 onder inplaats van een 1500.

Auteur:  HollandBlower [ zo okt 28, 2012 22:39 ]
Berichttitel:  Re: NET OP TIJD GEREPAREERD!!!

freddy schreef:
En van mijn megacab dan?
Als ik het goed heb ligt er een as van een 2500 onder inplaats van een 1500.


Als het goed is heb jij ook 8 gaats wielen?
Dan is het een AAM 10.5" achteras. En heb je een ander type sper of een open Diff. :D
Wil niet zeggen dat een beetje verse olie op ze tijd geen kwaad kan... :wink:

Auteur:  erik b [ zo okt 28, 2012 22:57 ]
Berichttitel:  Re: NET OP TIJD GEREPAREERD!!!

hierbij wil ik jeroen nogmaals bedanken voor de service.
hij heeft met het geduld en precisie van een horlogemaker mijn dodge weer op het goede pad gebracht.
en het geduld opgebracht om mij ook nog wat te leren.
ik kan iedereen aanraden bij twijfel laat het nakijken (DOOR JEROEN !!)

GROETJES ERIK

Auteur:  theododge [ ma okt 29, 2012 0:05 ]
Berichttitel:  Re: NET OP TIJD GEREPAREERD!!!

Nou gelukkig dan maar dat het goed afloopt,heb het vorige week ook
al gelezen, was vrijdag bij Martin transm heb die klote bout
Vast laten pikken dmv lassen.
Moet er later is wat aan gebeuren slijp ik het wel los.

Lijkt echt een kwaal, snap niet dat het origineel niet geborgt is met een splitpen, gewoon vast bakken.

Auteur:  T-Bob [ ma okt 29, 2012 19:50 ]
Berichttitel:  Re: NET OP TIJD GEREPAREERD!!!

Als ik al die verhalen lees dan wil ik meteen mijn achteras uit elkaar laten halen,
Voor te kijken als er niets aan mankeerd :?

Auteur:  theododge [ ma okt 29, 2012 20:47 ]
Berichttitel:  Re: NET OP TIJD GEREPAREERD!!!

Ja Sjeng dacht hetzelfde als jou, word er angstig van,moet er
niet aan denken op de snelweg met de kids in de truck.
Martin heeft hem mooi effe vastgelast die loopt niet meer los.
Moet er later iets aan gebeuren dan bestel ik wel een nieuw onderdeel.
Maar heb al gelezen dat Jeroen zeer deskundig is gaan we daar maar naar toe.

Auteur:  HollandBlower [ ma okt 29, 2012 21:14 ]
Berichttitel:  Re: NET OP TIJD GEREPAREERD!!!

Vanwege de steeds meer gehoorde klachten en ongeruste eigenaars heb ik een grote voorraad mini installkits aangeschaft.
Aangezien het probleem in de pinionmoer zit en de wijze waarop deze is gemonteerd.
Met de mini installkits kan ik icm met het verversen van de olie de pinionmoer vervangen en het geheel weer monteren met een nieuwe keerring en crushsleeve en op de juiste wijze borgen met goede loctite en het geheel op de juiste lagerspanning afstellen.

Inmiddels heb ik al een tiental 2009 tot 2011 trucks gehad die ik op deze wijze heb gerepareerd,
Kosten voor het geheel €275 euro exc btw inc onderdelen olie enz.

Afbeelding

Auteur:  majijo [ ma okt 29, 2012 21:31 ]
Berichttitel:  Re: NET OP TIJD GEREPAREERD!!!

Nou voor 275 eurie zou ik niet met het zweet tussen me bilnaad willen rijden
Lekker zon setje erin
Goed bezig hier heb je wat aan :thumbup:

Auteur:  T-Bob [ ma okt 29, 2012 21:48 ]
Berichttitel:  Re: NET OP TIJD GEREPAREERD!!!

HollandBlower schreef:
Vanwege de steeds meer gehoorde klachten en ongeruste eigenaars heb ik een grote voorraad mini installkits aangeschaft.
Aangezien het probleem in de pinionmoer zit en de wijze waarop deze is gemonteerd.
Met de mini installkits kan ik icm met het verversen van de olie de pinionmoer vervangen en het geheel weer monteren met een nieuwe keerring en crushsleeve en op de juiste wijze borgen met goede loctite en het geheel op de juiste lagerspanning afstellen.

Inmiddels heb ik al een tiental 2009 tot 2011 trucks gehad die ik op deze wijze heb gerepareerd,
Kosten voor het geheel €275 euro exc btw inc onderdelen olie enz.

Dan denk ik dat ik voor het voorjaar even bij je langskom Jeroen.
niet dat ik veel rij (dit jaar nog geen 2000km) maar toch het zekere voor het onzekere
wil hem nog lang niet kwijt :wink:

Auteur:  HollandBlower [ ma okt 29, 2012 21:54 ]
Berichttitel:  Re: NET OP TIJD GEREPAREERD!!!

T-Bob schreef:
Dan denk ik dat ik voor het voorjaar even bij je langskom Jeroen.
niet dat ik veel rij (dit jaar nog geen 2000km) maar toch het zekere voor het onzekere
wil hem nog lang niet kwijt :wink:


Je bent met die gedachte niet de enige.
De deur is altijd open en de koffie staat klaar sjeng :wink:
Je kan me altijd bellen als je een afspraak wilt maken.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/