USA Pick-up Trucks
https://www.usatrucks.nl/forum/

Truck voor dummies:wanneer 2WD, 4WD(Auto), 4WDLock, 4WD low?
https://www.usatrucks.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=16040
Pagina 1 van 1

Auteur:  depaulus [ zo dec 09, 2012 18:09 ]
Berichttitel:  Truck voor dummies:wanneer 2WD, 4WD(Auto), 4WDLock, 4WD low?

Zoal het onderwerp al aangeeft.
Heb voor het 1st in mn leven een truck, een Laramie crew cab uit 2010.
Met de sneeuw wat aan het proberen geweest maar wil graag advies welke stand ik wanneer moet gebruiken.
Kan ik met 4WD lock bijv op de snelweg rijden?
Of moet dat echt me 4WD auto of dat zelfs ook niet?

Wil er ook mee op wintersport, in wat voor stand moet ik daar rijden of moet ik dit steeds veranderen?

Hoor graag van julli,
Gr vd paulus

Auteur:  HollandBlower [ zo dec 09, 2012 18:39 ]
Berichttitel:  Re: Truck voor dummies:wanneer 2WD, 4WD(Auto), 4WDLock, 4WD

2wd: te gebruiken onder alle omstandigheden
4wd auto: te gebruiken bij gladdigheid of op onverhard terrein, Niet aan te raden bij hoge snelheid op bv autosnelweg.
4wd lock: te gebruiken bij gladde ondergronden of onverhard terrein bij snelheden niet meer dan ca 90 km/uur
Niet gebruiken bij regen en of lichte sneeuwval waarbij GEEN sprake is van een contstante gladde ondergrond .
4wd Low:te gebruiken bij glad of onverhard terrein bij een snelheid niet meer dan ca 50 km/uur

Het gebruik van de 4wd op verharde ondergrond waarbij er een constante grip is op alle 4 de wielen zal resulteren in overmatige slijtage van de aandrijflijn, een hoger brandstof verbruik, ongelijkmatige bandenslijtage. verhoogde temperaturen in versnellingsbak,tussenbak en cardans.
In extreme gevallen kan er schade onstaan aan cardan, homokineten en tussenbak en versnellingsbak. Vele van deze schade`s zijn vaak erg kostbaar en er moeten vaak meerdere onderdelen worden vernieuwd.

Ik heb al cardan`s en steekassen en homokineten gezien waarbij de volledige spiebanen van alle onderdelen zo goed als volledig waren glad gesleten.

Dit is een gevolg van de voorloop van de voorste as waardoor er in een situatie met 100% grip een wrijving onstaat in de aandrijflijn. Er onstaat een constante torsie in de aandrijflijn die met hogere snelheid steeds groter wordt.

Auteur:  depaulus [ zo dec 09, 2012 19:45 ]
Berichttitel:  Re: Truck voor dummies:wanneer 2WD, 4WD(Auto), 4WDLock, 4WD

Ok jeroen dat is een duidelijk antwoord, dank je wel.

En wat mbt de wintersport?
Wat ik wil voorkomen is dat ik in een slip raak als het wel glad is en ik gewoon in 2 Wd rijd.
Ik dacht dat ik met 4wd in de auto stand gewoon op de snelweg kan rijden en dat de truck het dan zelf regelt als de ondergrond onverwachts glad wordt.

Zoals ik in een eerdere reactie al aangaf die goodyear all season banden die eronder zitten standaard vind ik nou ook niet echt sneeuwbanden, de compound is gewoon te hard.
Wat dan wel goede sneeuwbanden zijn en welke maat ik dan nodig heb is mij ook een raadsel???
Kan jij daar wat zinnigs over zeggen?
De auto staat op originele velgen/banden 275/60/20.
Ik vermoed dat ik 255/??/19 of zelfs 18 nodig heb, iemand enig idee?
Alvast bedankt,
Gr de paulus.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/