Hoi,
Ik heb net de ganse rompslomp van papierwerk en het van her naar der rondrijden achter de rug. Dit heeft in totaal een dikke 2 maand geduurd. Ik heb een dodge RAM gekocht in California. Zal even snel op een rijtje de opeenvolging van acties geven. Als hij uit Nederland komt zal deze waarschijnlijk al een chassis nummer hebben en Europees gehomologeerd zijn vermoed ik, dus waarschijnlijk wat minder werk voor jou
1. naar doune gaan voor 705 sticker en roze inschrijvingsbewijs. GRATIS
2. Chassisnr. laten zetten of zelf zetten, let wel op dat moet in chassisbalk geklopt worden, en niet met plaatje. Bij die chassis nummer moet ook een geldig document van de invoerder zitten. +/- 150 Euro TER INFO: Belgische Invoerder van Dodge trucks is Mercedes!!! Garage in Sint Pieters Leeuw.
3. Technische fishe bij invoerder verkrijgen, kan samen met chassis gedaan worden. +/- 65 Euro.
4. Al de documenten (douae, chassis, techn. fishe, ...) opsturen naar ministerie van mobiliteit.
5. Wachten op de procedure voor het starten van de homologatie (PVG) (ministerie stuurt dit op).....
6. Homologatiekeuring (dit moet met testrit platen en de eigenaar van de plaat moet in priciepe ook aanwezig zijn). Hier kijken ze of de wagen voldoet aan de Europeese wegreglementetering . Let wel op: Hier moet je twee wielen, aan dezelfde kant demonteren. zodat ze de schijfven kunnen opmeten. Na de keuring worden opnieuw alle documenten naar ministerie gestuurd voor de aanvraag van het gelijkvormigheidsattest +/- 125 Euro.
8. Wachten op gelijkvormigheidsattest..... GRATIS
9. Technische keuring, dit is de tweedehandskeuring waar je een car-pass krijgt (Ook weer met die testritplaten...). +/- 60 euro , Na de keuring krijg je de PVG sticker...
10. indien lichte vracht, terug naar de keuring om te wegen... +/- 25Euro (je krijgt dan de lichte vracht sticker)
Dit zijn zo wat in vogelvlucht de stappen, die bij mij toch een dikke twee maanden geduurd hebben...
Ik heb al mijn ritten gemaakt met de nummerplaten van mijn andere wagen, de verzekering heeft deze laten omzetten, telkens voor 1 dag. Volgens de Belgische wet mag dit echter NIET, maar verzekeringstechnisch, is dit wel in orde.
Als je nog iets wil weten vraag het gerust hoor....
groetjes,
Tim