Vorige week vrijdag was ik wat aan het rondcruisen, op een gegeven moment gaat het lampje check gages branden dus ik zie al men metertjes na.
Wat zie ik, dat men temperatuurmeter helemaal in het rood staat. Ik stop zo snel mogelijk en zie rook van onder men motorkap komen. Doe ze voorzichtig open in geval van brand.
En wat zie ik, ik zie dat al men koelwater er langs men expansievat word uitgeblazen onder hoge druk met stoom en al...
Ik bel ff iemand op om water te brengen, we vullen maar liefst 7 liter water bij... met draaiende motor.
Dan heel voorzichtig terug doorgereden, eerst bleef de temperatuur weer goed, had men chauffage ook op Max gezet voor extra koeling. Al men ramen open wan't het was al behoorlijk warm buiten

. Maar na een kilometer was het weer hetzelfde check gages, meter in het rood en al men water er uit. FF in een cafe terug water gaan halen en terug gevuld. Dan heb ik helemaal tot mij men nicht thuis gereden zonder problemen ????
Dan nog ff bij men nicht gezeten om men auto te laten afkoelen. Daar terug vertrokken stond ik na 500 meter al terug stil met hetzelfde probleem... Ik heb heel de weg naar huis mensen moeten wakker bellen voor water (met nog ruzie als gevolg...). Alé na 5 uur sukkelen was ik eindelijk thuis geraakt om 6u s'morgens. De dag daarna na een uurtje of 3 geslapen te hebben, mezelf lid gemaakt van de VAB en hem laten takelen naar de garage. Garagist dacht eerst aan een cilinderkoppakking die kapot was. Ik zeg ja maar doe eerst eens een diagnose van waar die druk komt in men koelsysteem. ( Ik heb geen water bij men olie, geen olie bij men water en geen blauwe of witte rook uit de uitlaat ) Dus twijfelde ik aan zen directe besluit dat de motor open moest. Ok heb dan een autoke van ne kameraad mogen lenen om op men werk te geraken en zo. 2 Dagen daarna belt de garagist en zegt " Guy, ik heb goed nieuws het was de thermostaat die kapot was" Ik zo blij als een klein kind naar de garage om men auto terug te halen. Ik betaal maar liefst 225 euro (voor een thermostaat te vervangen) ??? Ok had dat er wel voor over omdat hij zei dat hij gemaakt was. Ik rijd door in Boom en ik denk na een 10 minuutjes stond ik alweer stil in schel met hetzelfde probleem... Ik bel naar die garagist en die zegt ja breng hem dan maar terug hé. Hij zei dat hij hem 1.5 uur op relenti had laten draaien en er een toer mee door het lokale industriepark heeft gereden zonder problemen. En hij leek een beetje te schrikken van men boze reactie...
Nu gaan ze de druk testen van elke cilinder en zo proberen te vinden waar het probleem zit.
Ik persoonlijk denk dat ik ergens een barst heb in één van men cilinderkoppen en die een connectie geeft tussen een plaats waar compressiedruk zit en het koelsysteem. Maar dat klopt denk ik niet want dan zou ik het ook andersom moeten hebben, dus van het koelsysteem naar die compressieruimte ???? Ik stel er mij vele vragen bij, de wagen had wel een redelijk olieverbruik reeds bij aankoop. Moest er regelmatig een 3 liter olie bijkieperen wat toch een aanzienlijke hoeveelheid is. En de wagen heeft maar 75.000 miles op de teller...
Nu is mijn vraag of er ooit al iemand van dit probleem heeft gehoord bij een hemi motor, en hoe of wat de oorzaken kunnen zijn.
Ik ben een rustige rijder, af en toe duw ik de kick down wel eens maar dat gebeurt niet zo veel. En normaal moet die motor daar toch tegen kunnen.
Groetjes
Guy