Het is nu wo mei 07, 2025 19:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 74 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Oververhitte motor
BerichtGeplaatst: zo jul 05, 2009 4:37 
Vorige week vrijdag was ik wat aan het rondcruisen, op een gegeven moment gaat het lampje check gages branden dus ik zie al men metertjes na.
Wat zie ik, dat men temperatuurmeter helemaal in het rood staat. Ik stop zo snel mogelijk en zie rook van onder men motorkap komen. Doe ze voorzichtig open in geval van brand.
En wat zie ik, ik zie dat al men koelwater er langs men expansievat word uitgeblazen onder hoge druk met stoom en al...
Ik bel ff iemand op om water te brengen, we vullen maar liefst 7 liter water bij... met draaiende motor.
Dan heel voorzichtig terug doorgereden, eerst bleef de temperatuur weer goed, had men chauffage ook op Max gezet voor extra koeling. Al men ramen open wan't het was al behoorlijk warm buiten :? . Maar na een kilometer was het weer hetzelfde check gages, meter in het rood en al men water er uit. FF in een cafe terug water gaan halen en terug gevuld. Dan heb ik helemaal tot mij men nicht thuis gereden zonder problemen ????
Dan nog ff bij men nicht gezeten om men auto te laten afkoelen. Daar terug vertrokken stond ik na 500 meter al terug stil met hetzelfde probleem... Ik heb heel de weg naar huis mensen moeten wakker bellen voor water (met nog ruzie als gevolg...). Alé na 5 uur sukkelen was ik eindelijk thuis geraakt om 6u s'morgens. De dag daarna na een uurtje of 3 geslapen te hebben, mezelf lid gemaakt van de VAB en hem laten takelen naar de garage. Garagist dacht eerst aan een cilinderkoppakking die kapot was. Ik zeg ja maar doe eerst eens een diagnose van waar die druk komt in men koelsysteem. ( Ik heb geen water bij men olie, geen olie bij men water en geen blauwe of witte rook uit de uitlaat ) Dus twijfelde ik aan zen directe besluit dat de motor open moest. Ok heb dan een autoke van ne kameraad mogen lenen om op men werk te geraken en zo. 2 Dagen daarna belt de garagist en zegt " Guy, ik heb goed nieuws het was de thermostaat die kapot was" Ik zo blij als een klein kind naar de garage om men auto terug te halen. Ik betaal maar liefst 225 euro (voor een thermostaat te vervangen) ??? Ok had dat er wel voor over omdat hij zei dat hij gemaakt was. Ik rijd door in Boom en ik denk na een 10 minuutjes stond ik alweer stil in schel met hetzelfde probleem... Ik bel naar die garagist en die zegt ja breng hem dan maar terug hé. Hij zei dat hij hem 1.5 uur op relenti had laten draaien en er een toer mee door het lokale industriepark heeft gereden zonder problemen. En hij leek een beetje te schrikken van men boze reactie...
Nu gaan ze de druk testen van elke cilinder en zo proberen te vinden waar het probleem zit.
Ik persoonlijk denk dat ik ergens een barst heb in één van men cilinderkoppen en die een connectie geeft tussen een plaats waar compressiedruk zit en het koelsysteem. Maar dat klopt denk ik niet want dan zou ik het ook andersom moeten hebben, dus van het koelsysteem naar die compressieruimte ???? Ik stel er mij vele vragen bij, de wagen had wel een redelijk olieverbruik reeds bij aankoop. Moest er regelmatig een 3 liter olie bijkieperen wat toch een aanzienlijke hoeveelheid is. En de wagen heeft maar 75.000 miles op de teller...
Nu is mijn vraag of er ooit al iemand van dit probleem heeft gehoord bij een hemi motor, en hoe of wat de oorzaken kunnen zijn.
Ik ben een rustige rijder, af en toe duw ik de kick down wel eens maar dat gebeurt niet zo veel. En normaal moet die motor daar toch tegen kunnen.

Groetjes

Guy

Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Oververhitte motor
BerichtGeplaatst: zo jul 05, 2009 8:00 
Heavy Trucker

Geen olie bij het water en geen water bij de olie lijkt me niet zo zeer een koppakking of een cilinder.
Volgens mij toch eerst eens verder zoeken richting thermostaat,want voor hetzelfde geld is deze "nieuwe" ook defect....

Hoe check je die.
1 Onzekere manier,je laat em draaien tot het water warm is en je voelt aan bovenste leiding => Warm , voel nu aan de onderste leiding,heeft deze koud,dan is het mogelijk dat a) de thermostaat niet open gaat of b) je waterpomp het water niet doet circuleren.Indien beide warm dan is thermostaat ok en waterpomp normaal ook en is het idd verder te zoeken dan in de motor.

2 Gooi je thermostaat eruit ,breng water aan de kook en leg je thermostaat erin,je moet hem zien opengaan,blijft hij gesloten weet je genoeg.

225 € voor een thermostaat ?????? Kijk maar eens naar de prijs hier van een aftermarket http://3rdstrike.biz/cart/index.php?mai ... _1644_2057

Wat ik echter verontrustend vind is het hoge olieverbruik,dus het zou idd wel eens goed kunnen zijn dat er daar toch iets gaande is in de motor waardoor hij heet aanloopt en hij het niet meer gekoeld krijgt.
Je radiator koelschroef sloeg toch aan hé ?
Ik hoef nooit olie bij te kappen in die van mij,dus is zeker niet normaal dat je er regelmatig 3 liter moet bijkappen.
De hemi motoren zijn sterke beestjes en moeten normaal héééél lang meegaan zonder grote problemen.Blijkbaar heb je er eentje waar ze goed mee gerotzooid hebben :?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jul 05, 2009 8:48 
Trucker

heb ook dat probleem gehad dat hij warm werd

maar dat was wel degelijk de termostaat

en denk dat het iets van 45 euro was gemaakt

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jul 05, 2009 9:11 
Trucker

Hello
ik heb dit voorhad met mijn 4.7
kwam wel niet te warm maar stak de koelvloeistof naar buiten.
ik dacht onmiddelijk aan een cilinderkoppakking
om zeker te zijn heb ik de motor laten draaien tot het koelsysteem goed op druk stond en dan de boegies uitgedraaid
intussen stond de motor 1/2 u op druk en heb dan door de boegieopenigen een dun strookje papier laten zakken
bij 1 cilinder was het uiteinde nat ,er kwam water in de cilinder.
motor opengegooid er was een koppakking gebroken en op dezelfde plaats was de cilinderkop gebarsten.

Nissan 370Z 2011
Lancia Gamma Coupé 2500 ie 81

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jul 05, 2009 10:47 
Heavy Trucker

bijna alle motors van tegenwoordig kunnen veel hebben maar als de motor koud is moet je niet
gelijk met vol gas er van door gaan maar zodra de motor goed op tempratuur is kun je hem best
wel eens zwaar belasten en moet dat geen probleem zijn.
het nadeel van een tweedehans auto is dat je nooit weet hoe de vorige eigenaar met zijn auto
is omgegaan en heb je het risico een ander zijn ellende tekopen.
ik rij gemiddeld tussen de 12000 en 16000 km per jaar en kiep er dan meestal na 10000km 1liter olie bij.

om te testen of je koppaking kapot is moet je je expantie vat vullen tot de max,
dan moet je de dop er af laten en de motor starten als er dan luchtbellen naar boven komen is hij bijna altijd lek.
als de motor koud is kun je ook de dop van de radiateur zelf er af draaien om te kijken of daar luchtbellen door komen.
op deze manier test ik het ook altijd bij de trekkers hier doen wij zelf het onderhoud aan
ik ben geen monteur of zo hoor maar ik heb nog nooit grote schades gehad door zelf simpele testjes tedoen.
in geval van twijfel toch maar naar de monteur gaan anders is er meer kapot en zit je met nog meer
probleemen. dus dan liever het zekere voor het onzekere.
ik hoop dat het probleem snel opgelost is

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jul 05, 2009 12:02 
Trucker

De simpelste manier om een thermostaat te testen,haal hem er gewoon uit.
Blijft de motor nadien op z'n normale themperatuur (duurd nu natuurlijk langer) of zelfs minder,dan mankeert er niks aan de thermostaat.
Hoe is het met de waterpomp gesteld?

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jul 05, 2009 12:17 
Truck forum Junky

Rodder schreef:
De simpelste manier om een thermostaat te testen,haal hem er gewoon uit.
Blijft de motor nadien op z'n normale themperatuur (duurd nu natuurlijk langer) of zelfs minder,dan mankeert er niks aan de thermostaat.
Hoe is het met de waterpomp gesteld?

dat is dus wat ik net wilden zeggen ,gewoon er uit die termostaat .ook al is hij nieuw dat is geen garantie dat hij ook goed is .ik heb het mee gemaakt met een nieuwe termostaat ,ik had de radiateur en heel de flikerse boel vervangen maar dus gewoon de nieuwe termstaat die scheef in elkaar zat geperst de eene keer ging hij wel wat open en de anderen keer niet :!:

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jul 05, 2009 12:44 
Ik heb men oude thermostaat getest en zelfs die werkt perfect, gaat mooi open in kokend water.
De motor komt verschrikkelijk snel op druk, beide darmen staan haast op springen ze zijn zo hard en warm dat je ze bijna niet meer kan indrukken of samenknijpen.
Op het expansievat staat een klein darmpje dat dient voor eventuele overdruk los te laten via het klepje in de dop die er op staat. Langs daar verlies ik men water.
Ik heb zelf automechanica gestudeerd en heb er ook een diploma van. Als ik zelf een garage zou hebben waar ik aan men auto kan werken zou ik alles zelf kunnen uitzoeken.
Maar dat heb ik niet en om alles op straat de doen zie ik niet zo goed zitten. Dus daarom heb ik hem naar een garage gedaan. Maar heb het gevoel dat die garagist er serieus munt wil uitslaan, ik bedoel 30$ voor een aftermarket thermostaat en misschien nog een nieuwe pakking voor het thermostaathuis en dan 225€ vragen ??? Dat zou betekenen dat hij er meer dan 5uur over gedaan heeft om een thermostaat te vervangen aan 37€ per uur ??? Ik denk niet dat dat zo lang duurt...

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jul 05, 2009 13:00 
Heavy Trucker

Dat er niks mis is met uw thermostaat die 'kapot' bleek te zijn is wel erg vindt ik,als garagist moest hij die toch gecontroleerd hebben :roll: Zomaar even vervangen en dan het geluk hebben dat hij net op dat moment perfect draait is geen zekerheid dat het probleem opgelost was :roll:

Beide darmen staan warm en onder druk,wat er dus ook op duid dat de waterpomp in orde zal zijn.

Vrees dus dat er ergens iets serieus IN de motor aan het verkeerd lopen is,ook door het reeds eerder vermelde olieverbruik.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jul 05, 2009 13:07 
Trucker

Beide darmen staan warm en onder druk,wat er dus ook op duid dat de waterpomp in orde zal zijn.

Een waterpomp kan nooit zoveel druk opbouwen,die geeft enkel een debiet.
Ik denk ook dat het probleem toch iets ergers zal zijn. :cry:

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jul 05, 2009 13:11 
Pro Trucker

ben ook geen automonteur,maar met logische rederen kom je ook ver :D dus als je thermostaat open gaat en hij bouwt druk op,lijkt mij dat je koppakking of je kop kapot is ,de compressie druk zorgt dat je slangen op springen staan
Waar moet anders die druk vanaf komen

Weet nog een testje,haal je oliepijlstok eruit en hou er een aanstekker bij ,als je geknetter hoort zit er water bij je olie

Als je motor al een paar keer flink in t rood heeft gestaan ,ga er maar vanuit dat je je kop aan t vlakken komt :?

succes en hou ons op de hoogte

Driving a Dodge Ram 1500 Sport 2019 blue streak pearl

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jul 05, 2009 13:15 
Ja :cry: wat zou een volledige nieuwe motor kosten ? Moet geen crate engine zijn ofzo maar de gewone oem 5.7 hemi ?
Dan ben ik zeker dat ik nog vele jaren verder kan...
Heb er al eens achter gegoogeld en kan het dat een nieuwe motor rond de 3000 euro kost ? iets minder dan 3000 dollar ?

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jul 05, 2009 13:19 
Heavy Trucker

Rodder schreef:

Een waterpomp kan nooit zoveel druk opbouwen,die geeft enkel een debiet.
Ik denk ook dat het probleem toch iets ergers zal zijn. :cry:

Heb me eigenlijk beetje verkeerd uitgedrukt hier.
Bedoelde dat waterpomp ok zal zijn doordat ook de onderste darm warm krijgt en zodoende het water circuleert.Drukopbouw is idd niet door een waterpomp maar door een motorprobleem.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jul 05, 2009 13:21 
Heavy Trucker

DodgeGuy schreef:
Ja :cry: wat zou een volledige nieuwe motor kosten ? Moet geen crate engine zijn ofzo maar de gewone oem 5.7 hemi ?
Dan ben ik zeker dat ik nog vele jaren verder kan...
Heb er al eens achter gegoogeld en kan het dat een nieuwe motor rond de 3000 euro kost ? iets minder dan 3000 dollar ?

Dan is deze nog niet geplaatst.....

Moest ik van u zijn kijk ik uit achter een garage met kennis van V8 motoren die kan vervangen wat kapot is en de kop eventueel kan laten vlakken bij defecte koppakking.De garage waar je nu zit lijkt mij een zwanzer,vooral met die hoge factuur voor een thermostaat te vervangen. :roll:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jul 05, 2009 13:24 
Trucker

Ik zit hier aan iets te denken.
Een paar jaar geledenhad er hier iemand een aut gekocht die na een tijdje ook telkens kookte.
Bij kontrole bleek dat de radiator volledig dichtgeslipt zat.
Wat had de vorige eigenaar nu gedaan?
Er was een steentje in de radiator gevlogen,en zo en lek veroorzaakt.
Geen probleem dacht de man,ik kieper daar gewoon een paar pulletjes RAD LEAK-STOP in.
De radiator lekte inderdaad niet meer,maar het goedje had na een tijdje van stilstaan alles verstopt.Ook de waterpomp was aan vervanging toe.De waterkanalen in de motor zelf zullen ook wel een stuk kleiner geworden zijn,maar de nieuwe eigenaar heeft nadien geen te hoge themperaturen meer gehad.
Denk niet te gauw aan een nieuwe motor.
Koppakkingen zijn perfekt te vernieuwen.

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 74 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]