Vandaag ben ik mijn chassis gaan bestellen bij de trailerbouwer. Hij maakt mij een chassis met de assen, oploopkoppeling en papieren voor 3.5ton MTM
Ongeveer 3 weken wachten en dan kan ik hem ophalen!
Ik ga de kipperopbouw zelf maken en nog een hoop extra spul erop bouwen dat je meestal niet op die kant en klare trailers krijgt...
Bak wordt 2.00 x 4.00m
Voordeel nu is dat het een pak goedkoper is (trailer hoe ik hem wou zou op een 9500euro incl. BTW komen!!!!

)
Chassis alleen met 2 1850kg assen en oploopkoppeling met papieren voor 3.5ton gaat mij nu 2500euro incl. kosten.
Ik ga geen 3 assen steken. Waarom? Het wringt teveel en het laadvermogen gaat alleen maar lager uitkomen. Heb vernomen dat het tegenwoordig 4euro/kg boete is voor overlading dus ben niet van plan om de trailer 4.5ton te laten wegen. Dan koop ik in de toekomst wel een vrachtwagen.
Maaaaar..... nu zit ik met een prangende vraag.
Ik ben er nog niet over uit hoe ik de vloer van de trailer ga opbouwen. Zit te twijfelen tussen traanplaat 3/5mm, staalplaat 4mm of betonplex 18mm met gegalvaniseerde plaat van 1.5 a 2mm erover.
Gewicht van traanplaat voor de hele trailervloer komt op 224kg, die van 4mm plaat op 256kg en betonplex met galvaplaat op 222kg
Mijn voorkeur gaat uit naar 4mm plaat maar dan zal ik meer dwarsliggers moeten steken dan met de betonplex, wat natuurlijk nog iets meer gaat wegen. Wil natuurlijk niet dat de vloer na een jaar als een golfplaat eruit gaat zien
Hout rot na een deel jaar toch en dan kan ik weer alles losmaken en opnieuw beginnen.
Volledige trailer wordt na afloop gegalvaniseerd voor een lange levensduur en het gemak in onderhoud.