USA Pick-up Trucks
https://www.usatrucks.nl/forum/

Lpg vraagje
https://www.usatrucks.nl/forum/viewtopic.php?f=33&t=14146
Pagina 1 van 2

Auteur:  Belgiquebasterd [ za maart 17, 2012 18:26 ]
Berichttitel:  Lpg vraagje

Lees af en toe dat lpg op zich als brandstof een betere keuze is dan benzine, vroeg me af waarom men nooit de benzinetank verwijderd en de auto volledig op lpg laat rijden? Als je de lpg installatie aansluit op de standaard fuel rails en injectoren, daarna de originele computer laat aanpassen om een optimale lpg afstelling te verkrijgen zou het toch moeten werken?

Zo spaar je gewicht uit, je hoeft geen lpg computer en injectoren te kopen en volgens mij het belangrijkste je kan de computer aanpassen om optimale lpg afstelling te verkrijgen ipv zo'n piggyback computer zoals nu?

Misschien weet iemand hier het antwoord waarom dit niet praktisch haalbaar is?

Auteur:  T-Bob [ za maart 17, 2012 18:44 ]
Berichttitel:  Re: Lpg vraagje

Er is wel Direct LiquiMax systeem als je dit bedoelt :?:
http://www.prinsautogas.com/nl/producte ... uimax.html

Auteur:  watersportreus [ za maart 17, 2012 19:08 ]
Berichttitel:  Re: Lpg vraagje

Volvo heeft dit wel af fabriek. Onze pick up"s zijn Amerikaans en daar kost benzine toch niet zoveel, waardoor de voordelen van LPG minder zijn. Je motor slijt er ook harder van.

Auteur:  RiverSide [ za maart 17, 2012 20:30 ]
Berichttitel:  Re: Lpg vraagje

watersportreus schreef:
Volvo heeft dit wel af fabriek. Onze pick up"s zijn Amerikaans en daar kost benzine toch niet zoveel, waardoor de voordelen van LPG minder zijn. Je motor slijt er ook harder van.


je bedoelt vast de klepzetels,....helaas worden de amerikanen zonder geharde klepzetels uitgerust,...op de bi-fuel types na.
Maar na de koprevisie met geharde klepzetels dan loopt het motortje nog heeeeeeelll lang door hoor.

Ik vaar zelf op lpg en vergeleken met benzine motoren is mijn olie gewoon nog geel i.p.v zwart.

wat betreft de vraag van de Original poster,misschien is het maar beter zo,....ben bang dat als de hele wereld op lpg gaat rijden,...de prijs ook omhoog gaat...en die is nu al absurd(voor lpg dan)

Auteur:  watersportreus [ za maart 17, 2012 21:08 ]
Berichttitel:  Re: Lpg vraagje

Klopt helemaal Ben. LPG heeft een schonere verbranding. Dus olie blijft netjes. Ik vaar de Baja helaas op benzine;)

Auteur:  homer [ za maart 17, 2012 21:54 ]
Berichttitel:  Re: Lpg vraagje

Er zijn is het verleden wel een merk geweest die alleen maar LPG had, volgens mij een Hyundai, maar om de een of andere reden wil men toch nog op benzine kunnen rijden, en is dit nooit een succes geworden, dit zit nu eenmaal tussen onze ooren in.

Volvo heeft af fabriek ook auto's op lpg, maar dit is ook naast het bezine gedeelte gemonteerd, wel helemaal met het benzine gedeelte verweven,en met een ECM en ik weet uit ervaring dat deze systemen zeer goed werken en bijna geen uitval hebben, Chevrolet heeft ze nu ook al , en Citröen begint er nu mee af fabriek, maar dit zij allemaal volgens mij allemaal Bi-Feul systemen.

Auteur:  pavement pounder [ za maart 17, 2012 22:24 ]
Berichttitel:  Re: Lpg vraagje

RiverSide schreef:
watersportreus schreef:
Volvo heeft dit wel af fabriek. Onze pick up"s zijn Amerikaans en daar kost benzine toch niet zoveel, waardoor de voordelen van LPG minder zijn. Je motor slijt er ook harder van.


je bedoelt vast de klepzetels,....helaas worden de amerikanen zonder geharde klepzetels uitgerust,...op de bi-fuel types na.
Maar na de koprevisie met geharde klepzetels dan loopt het motortje nog heeeeeeelll lang door hoor.

Alle amerikanen na midden jaren 70 zijn juist wel uitgerust met geharde klepzetels. dit ivm ongelode benzine..

Auteur:  bhpaddict [ zo maart 18, 2012 11:33 ]
Berichttitel:  Re: Lpg vraagje

Belgiquebasterd schreef:
Lees af en toe dat lpg op zich als brandstof een betere keuze is dan benzine, vroeg me af waarom men nooit de benzinetank verwijderd en de auto volledig op lpg laat rijden? Als je de lpg installatie aansluit op de standaard fuel rails en injectoren, daarna de originele computer laat aanpassen om een optimale lpg afstelling te verkrijgen zou het toch moeten werken?

Zo spaar je gewicht uit, je hoeft geen lpg computer en injectoren te kopen en volgens mij het belangrijkste je kan de computer aanpassen om optimale lpg afstelling te verkrijgen ipv zo'n piggyback computer zoals nu?

Misschien weet iemand hier het antwoord waarom dit niet praktisch haalbaar is?


De drukken liggen anders bij een LPI installatie evenals de te verwerken hoveelheden per inspuiting enz...
Dus zou er hoedanook weinig van de originele benzine installatie overblijven.
Bovendien is het inspuiten van vloeibaar gas een echte koudeschrik voor de metalen delen direct in de buurt van de injector.
Om gewicht te sparen bestaat wel de mogelijkheid om de originele tank te vervangen door een tank welke slechts half zo groot is en op de vrijgekomen ruimte een lpg tank te hangen. Zo wordt het meergewicht van de gasinstallatie enigzins gecompenseerd.
Ergens heb ik daar een link van. Maar die vind ik even niet.

http://www.usatrucks.nl/forum/viewtopic.php?f=33&t=13076

Gevonden !

Auteur:  alex2 [ zo maart 18, 2012 12:06 ]
Berichttitel:  Re: Lpg vraagje

T-Bob schreef:
Er is wel Direct LiquiMax systeem als je dit bedoelt :?:
http://www.prinsautogas.com/nl/producte ... uimax.html

Auteur:  bhpaddict [ zo maart 18, 2012 13:00 ]
Berichttitel:  Re: Lpg vraagje

alex2 schreef:
T-Bob schreef:
Er is wel Direct LiquiMax systeem als je dit bedoelt :?:
http://www.prinsautogas.com/nl/producte ... uimax.html


Het direct liquimax systeem is enkel bruikbaar voor motoren die al beschikken over een directinjectiesysteem. De vroegere mitsubishi galaxi gdi was er zo eentje en onlangs is er weer eentje op de markt gekomen. Hierbij zit de injector direct in de cilinders.
Voor een gewoon injectiesysteem is het geen oplossing.
Bovendien zal het ook niet simpel zijn om een gewone injectiemotor om te bouwen naar directe injectie...

Auteur:  Belgiquebasterd [ zo maart 18, 2012 21:49 ]
Berichttitel:  Re: Lpg vraagje

bhpaddict schreef:
Belgiquebasterd schreef:
Lees af en toe dat lpg op zich als brandstof een betere keuze is dan benzine, vroeg me af waarom men nooit de benzinetank verwijderd en de auto volledig op lpg laat rijden? Als je de lpg installatie aansluit op de standaard fuel rails en injectoren, daarna de originele computer laat aanpassen om een optimale lpg afstelling te verkrijgen zou het toch moeten werken?

Zo spaar je gewicht uit, je hoeft geen lpg computer en injectoren te kopen en volgens mij het belangrijkste je kan de computer aanpassen om optimale lpg afstelling te verkrijgen ipv zo'n piggyback computer zoals nu?

Misschien weet iemand hier het antwoord waarom dit niet praktisch haalbaar is?


De drukken liggen anders bij een LPI installatie evenals de te verwerken hoveelheden per inspuiting enz...
Dus zou er hoedanook weinig van de originele benzine installatie overblijven.
Bovendien is het inspuiten van vloeibaar gas een echte koudeschrik voor de metalen delen direct in de buurt van de injector.
Om gewicht te sparen bestaat wel de mogelijkheid om de originele tank te vervangen door een tank welke slechts half zo groot is en op de vrijgekomen ruimte een lpg tank te hangen. Zo wordt het meergewicht van de gasinstallatie enigzins gecompenseerd.
Ergens heb ik daar een link van. Maar die vind ik even niet.

http://www.usatrucks.nl/forum/viewtopic.php?f=33&t=13076

Gevonden !


Wat zijn forums toch prachtig, uitgebreid en volledige antwoorden op al je vragen :-)

Puur uit intresse, wat is het druk verschil tussen een benzine injectiesysteem en een lpg systeem? Het inlaatspruitstuk van een dodge ram (zoals ik dus heb) is wel uit plastic dus 'koudeschrik' zou toch moeten meevallen? Of heb je het over eventuele metalen onderdelen in de injector zelf?

Auteur:  RiverSide [ zo maart 18, 2012 22:47 ]
Berichttitel:  Re: Lpg vraagje

pavement pounder schreef:
RiverSide schreef:
watersportreus schreef:
Volvo heeft dit wel af fabriek. Onze pick up"s zijn Amerikaans en daar kost benzine toch niet zoveel, waardoor de voordelen van LPG minder zijn. Je motor slijt er ook harder van.


je bedoelt vast de klepzetels,....helaas worden de amerikanen zonder geharde klepzetels uitgerust,...op de bi-fuel types na.
Maar na de koprevisie met geharde klepzetels dan loopt het motortje nog heeeeeeelll lang door hoor.

Alle amerikanen na midden jaren 70 zijn juist wel uitgerust met geharde klepzetels. dit ivm ongelode benzine..


?...dat is +/- 40 jaar geleden-
Ik vermoedt dat we inmiddels over andere waardes praaten.
In de boot motoren in ieder geval niet........maar een onderblok is gewoon van GM dus standaard.

benzine heeft een smerende en koelende werking op de klep en klepzetels.LPG niet omdat het voor verwarmd wordt en in damp vorm geinjecteerd wordt,..dus hogere temperaturen en meer slijtage.
Kun je weer flashlube voor gebruiken,...maar is ook maar een fabel tenzij het direct op de kleppen geinjecteerd wordt.

Throttlebody injection van flashlube werkt op vacuum,......maar als je vol gas rijdt/vaart hoeveel vacuum heb je dan nog?
(schijnbaar wel genoeg...anders zou een vacuum afsluiter dicht slaan)...maar de bedoeling is meer koeling bij hogere rpm.
Bovendien loopt het oliespoor direct naar de eerste 2 spoelpoorten cyl 1 & 2,...de achterste 7&8 krijgen beduidend minder.

ach ja,
hoe je het ook went of keert vroeg of laat zijn ze versleten.nieuwe erin en klaar is kees.

Auteur:  watersportreus [ zo maart 18, 2012 23:17 ]
Berichttitel:  Re: Lpg vraagje

Zo is dat Kees ik bedoel Ben :D zijn er geen flash lube systemen die per cilinder olie injecteren. ? Volgens mij doet die van mij dat wel namelijk

Auteur:  RiverSide [ ma maart 19, 2012 8:40 ]
Berichttitel:  Re: Lpg vraagje

ja prins heeft een systeem maar dat past alleen op prins materiaal.

Zelf werk ik met BRC top spul.Op een enkele injector na,geen problemen gehad alles loopt perfect.
En het zijn veel sets die rond varen.
Baja kan toch ook gewoon op lpg,...als je maar plek hebt voor 2 heftruck lpg tankjes...moe je nie al te lang vol gas varen want dan zijn ze zo leeg.

(off-topic)
P.s dat wordt nog wat deze zomer,..ik hoop dat de boten niet stil blijven liggen,met 2,= euro aan het water per liter benzine,en een gemiddeld verbruik van 20 -50 ltr per uur is de lol er voor velen al snel af.

dan gaat er minder kapot,..minder werk....dan maar hopen dat er weer een leuke schade voorbij komt.

Auteur:  T-Bob [ ma maart 19, 2012 9:24 ]
Berichttitel:  Re: Lpg vraagje

watersportreus schreef:
Zo is dat Kees ik bedoel Ben :D zijn er geen flash lube systemen die per cilinder olie injecteren. ? Volgens mij doet die van mij dat wel namelijk

Dat zit ook op de mijne Prins met valveCare dat verdeelblokje waar elke Cilinder apart wordt gesmeerd.
http://www.prinsautogas.com/nl/producte ... ecare.html

En zij geven ook nog cilindergarantie zie hieronder :wink:


ValveCare Cilinderkop Garantie

Het inbouwen van een LPG of CNG systeem wordt door een aantal auto-importeurs ondersteund. Voor die automerken die geen ombouw ondersteunen wordt de garantie t.a.v. de cilinderkop door de “ValveCare Cilinderkop Garantie” overgenomen.

“ValveCare Cilinderkop Garantie” kan een verlenging zijn van de standaard Prins garantie (3e jaar) en geeft een waarborg op de cilinderkop van het voertuig. Deze optie is alleen mogelijk indien u naast een Prins LPG of CNG systeem een ValveCare systeem laat monteren. ValveCare zorgt ervoor dat een additief toegevoegd wordt aan het LPG of CNG waardoor de kleppen en klepzittingen beschermd worden. Voor meer informatie over het product ValveCare, klik hier.


Welke voertuigen komen hiervoor in aanmerking?

Deze aanvullende garantie wordt optioneel aangeboden gedurende de looptijd van de fabrieksgarantie van een motorvoertuig en start altijd op de datum van eerste inschrijving (afgifte kenteken). Deze garantie uitbreiding is maximaal begrensd op 3 jaar en 100.000 km of de fabrieksgarantie van het voertuig. Auto’s waarop geen fabrieksgarantie meer van toepassing is zijn uitgesloten van deelname.

Indien het voertuig al in gebruik is bij plaatsing van het gassysteem is het afsluiten van deze aanvullende garantie mogelijk. De looptijd blijft gekoppeld aan de fabrieksgarantie tot maximaal 3 jaar (leeftijd voertuig) en 100.000 km totaal gereden kilometers. Hierbij worden de onvolkomenheden welke reeds aanwezig waren op het moment van de inbouw van het Prins systeem niet meegenomen in de dekking. De kosten van deze aanvullende garantie blijven gelijk ook al is de looptijd korter.

Het garantietermijn van het Prins systeem zal in alle gevallen 2 jaar zijn met onbeperkte kilometers (standaard garantie). Indien een voertuig een fabrieksgarantie heeft van minimaal 3 jaar, dan zal bij inbouw van een nieuwe auto het garantietermijn van het Prins systeem in het 3e jaar beperkt worden tot een kilometerstand van 100.000.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/