USA Pick-up Trucks https://www.usatrucks.nl/forum/ |
|
Scheikundig onderzoek... https://www.usatrucks.nl/forum/viewtopic.php?f=33&t=5156 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | Sammy11 [ vr jan 22, 2010 17:50 ] |
Berichttitel: | Scheikundig onderzoek... |
leuk stukje gevonden... LPG heeft een hoog octaangehalte dat houdt in dat het gelijkmatiger en beter tot ontbranding komt. Het octaangehalte van LPG is meer dan honderd terwijl dat bij superbenzine ongeveer 99 is en bij Euroloodvrij 95. LPG is in dat opzicht dus beter dan de andere brandstoffen. Want bij een hoog octaangehalte komt het minder voor dat een motor gaat detoneren. Dat houd in: Als een brandstof niet gelijkmatig en volledig verbrand in de verbrandingskamer heb je kans dat sommige delen van het mengsel spontaan ontbranden. Dan komt er teveel druk in de motor waardoor het gas in de cilinder heftig gaat trillen met gevolg dat de motor een opvallend schel geluid geeft dit kan leiden tot motorschade. Als een brandstof dus een hoog octaangehalte heeft heb je minder kans op detonatie. De motor in een auto is vaak ook gemaakt voor een bepaalde brandstof. In werkelijk gaat het om het octaangehalte , als dat te laag is gaat de motor detoneren. Bij de meeste brandstoffen moet nog een product worden toegevoegd om beter en vollediger tot ontbranding te komen. Bij LPG is dit niet het geval. LPG verbrand uit zichzelf al volledig, en is daarmee dus beter voor het milieu. Want er komen minder vervuilende stoffen uit de auto. Dat komt door dat LPG als enige de motor bereikt als een zuivere gasvorm. Daardoor komt LPG dus veel beter tot ontbranding dan de andere brandstoffen. Bovendien is LPG loodvrij voordat benzine loodvrij is moet er een stof aan worden toegevoegd die het neutraliseerd. En LPG heeft als enige van de drie soorten brandstof (diesel, benzine, LPG) geen zwaveloxide uitstoot. Dus : Hoe hoger het octaangetal, hoe klopvaster de benzine. Er bestaan brandstoffen die klopvaster zijn dan iso-octaan en dus een hoger octaangetal hebben dan 100. LPG bijvoorbeeld heeft een klopvastheid van 108-110. |
Auteur: | T-Bob [ vr jan 22, 2010 18:00 ] |
Berichttitel: | Re: Scheikundig onderzoek... |
Stuur dit naar Den Haag en Brussel hoeven wij misschien ook geen belasting meer te betalen ![]() ![]() ![]() |
Auteur: | HanSRT-10 [ vr jan 22, 2010 18:04 ] |
Berichttitel: | Re: Scheikundig onderzoek... |
als elwin dit leest gaat hij vast ook op gas rijden ![]() |
Auteur: | Sammy11 [ vr jan 22, 2010 18:30 ] |
Berichttitel: | Re: Scheikundig onderzoek... |
dit stukje komt niet van een lpg-installateur of verkoper. maar van op een universiteit waar ze scheikundige proeven hebben gedaan. deze mensen hebben er absoluut geen baat bij om dit te verkondigen. maar ik weet natuurlijk ook dat motoren op lpg warmer worden , en dat we onze klepstoters sneller zullen krombuigen of afbreken. misschien dat mijn 170° thermostat er wat bij zal helpen dat de boel niet zo warm word... ![]() |
Auteur: | Sammy11 [ vr jan 22, 2010 18:32 ] |
Berichttitel: | Re: Scheikundig onderzoek... |
HanSRT-10 schreef: als elwin dit leest gaat hij vast ook op gas rijden ![]() in Elwin zen plaats begrijp ik waarom hij "ook" niet op lpg rijd. kost 100 euro per maand meer aan rijtax , dan zou ik het er ook niet ingooien. |
Auteur: | Solid [ vr jan 22, 2010 18:45 ] |
Berichttitel: | Re: Scheikundig onderzoek... |
Ik duik er maar even op in met wat dingen die ik me nog afvraag over rijden op gas ![]() Ik zag van de week dat het principe uitgelegd word dat zodra een gas ( welke dan ook) onderdruk vrijgelaten word het gas dus afkoelt. Ging over dat het zo werkt in een vrieskast en koelkasten. Dus in feite zodra het gas de cilinder inkomt zou dat betekenen dat de gas temparatuur kouder is dan die van bezine. Alleen zou de verbrandigs temperatuur van gas hoger zijn waardoor je motor warmer word. Maar als hij eerst afkoeld en daarna heter word is het dan niet zo per saldo dat het redelijk beperkt blijft? 2e vraag is over de timing van de motor om juist op het LPG te rijden. Wat ik tot nu toe begrepen heb is dat er een hogere timing nodig is om LPG te onsteken omdat het moeilijker brand dan bezine. Maar juist op hoge toeren zou de timing weer verminderd moeten worden omdat het moeilijker brand omdat het calorisch minder bevat dan bezine. Maar wat is nou precies wijsheid? Mischien dat jullie iets weten over mijn bevindingen? Groeten Tim |
Auteur: | Floris [ vr jan 22, 2010 19:40 ] |
Berichttitel: | Re: Scheikundig onderzoek... |
Wat ik wel weet dat het rendement lager is, de motor wordt heter, de prestatie (lees vemogen) neemt af, wegenbelasting neemt toe. ![]() Daartegen is het gas wel heel goedkoop en neemt de axiradius behoorlijk toe (gas + benzine tanks) wat in mijn geval wel handig is. ![]() Ik kan op één gas vulling net op en neer van bv. Tilburg-Amsterdam-Tilburg. |
Auteur: | Sammy11 [ vr jan 22, 2010 19:58 ] |
Berichttitel: | Re: Scheikundig onderzoek... |
Floris schreef: prestatie (lees vemogen) neemt af. nou , dat heb ik dan toch niet met de SRT... ![]() |
Auteur: | Floris [ vr jan 22, 2010 20:01 ] |
Berichttitel: | Re: Scheikundig onderzoek... |
Sammy11 schreef: Floris schreef: prestatie (lees vemogen) neemt af. nou , dat heb ik dan toch niet met de SRT... ![]() Hoe meer vemogen je ter beschikking hebt, des te minder valt het op. Ik met mijn 95 pk merk het dus wel. ![]() |
Auteur: | Solid [ za jan 23, 2010 17:11 ] |
Berichttitel: | Re: Scheikundig onderzoek... |
Floris schreef: Sammy11 schreef: Floris schreef: prestatie (lees vemogen) neemt af. nou , dat heb ik dan toch niet met de SRT... ![]() Hoe meer vemogen je ter beschikking hebt, des te minder valt het op. Ik met mijn 95 pk merk het dus wel. ![]() Maar Floris jij hebt denk ik ook geen injecti motor toch? Het nieuwe systeem heeft ( claimen ze) geen vermogens verlies ![]() Dit is tenminste wat mij is verteld ![]() |
Auteur: | Floris [ za jan 23, 2010 17:45 ] |
Berichttitel: | Re: Scheikundig onderzoek... |
Ik heb in mijn truck een enkele valstroom carburateur op het inlaatspruitstuk staan. Net onder de carb. is een gat geboord waar de slang ingaat rechtstreeks vanaf de verdamper. Dus op de meest simpele manier, dus het gas wordt met de lucht zo de cilinders ingetrokken. Onderweg wordt er dus niets meer aan gedaan of geoptimaliseerd. Er zit wel een wurg boutje in de slang wat de gas stroom in de slang kan nijpen maar die heb ik nooit versteld. Het is dan ook een oude(rwetse) gas installatie en die lag er al in toen is de truck in 2000 kocht. Zelf heb ik nooit meer aan de gasinstallatie gedaan dan wat slangen vernieuwd. ![]() |
Auteur: | alex2 [ za jan 23, 2010 18:55 ] |
Berichttitel: | Re: Scheikundig onderzoek... |
Solid schreef: Maar Floris jij hebt denk ik ook geen injecti motor toch? Het nieuwe systeem heeft ( claimen ze) geen vermogens verlies ![]() Dit is tenminste wat mij is verteld ![]() Tim, jij hebt toch Prins VSi ? Alleen het systeem van Vialle injecteert vloeibaar gas. |
Auteur: | Solid [ zo jan 24, 2010 0:12 ] |
Berichttitel: | Re: Scheikundig onderzoek... |
alex2 schreef: Solid schreef: Maar Floris jij hebt denk ik ook geen injecti motor toch? Het nieuwe systeem heeft ( claimen ze) geen vermogens verlies ![]() Dit is tenminste wat mij is verteld ![]() Tim, jij hebt toch Prins VSi ? Alleen het systeem van Vialle injecteert vloeibaar gas. Ik heb inderdaad Vialle. Op de srt-8 van mijn vader zit inderdaad ook Prins. Ik denk dat de hemi's toch iets te veel vragen voor het Vialle systeem. Want daar had de gas instalateur het ook over. Hij had eerst Vialle willen doen in de srt-8 maar dat trok ie niet. Groeten Tim |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |