Het is nu do mei 01, 2025 19:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di jun 22, 2010 19:31 
Trucker

kan de truck op benzine rijden?
sluit de gastoevoer af en doe een proefrit
ik ben bijna zeker dat de verdamper gas doorlaat naar het koelcircuit.

Nissan 370Z 2011
Lancia Gamma Coupé 2500 ie 81

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jun 24, 2010 17:29 
Trucker

RamJan schreef:

Sinds dat ik hem heb, heb ik nooit op benzine gereden.
Ik weet ook niet of al leidingen en dergelijke goed zijn dus denk niet dat dit een optie is.

Nog een week tot twee weken wachten, dan kan ik eindelijk naar de oplossing zoeken.
Ik zal het hier op de hoogte houden van de progressie. :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jul 03, 2010 10:25 
Trucker

RamJan schreef:

Ik moet ramjan hier bijtreden.
Ik vermoede bij mijn wagen ook een slechte koppakking wegens een te hoge druk in het koelsysteem.
Water werd langs overloop weggespoten + harde waterdarmen
Alles nu opgelost met nieuwe (LPG) verdamper te plaatsen.
voor de handige harry's onder ons zou er ook een revisiekitje bestaan. :thumbleft:
grtjs

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jul 03, 2010 12:57 
Pro Trucker

Zou kunnen dat het met de gas te maken heeft.
Mijn broer heeft bij zijn Silverado hetzelfde probleem.

Als ie op benzine rijdt alles in orde en geen problemen met de radiator.
Eens hij op gas rijdt en legt hem stil, staat de radiator gewoon over te broebelen en de waterdarmen zijn gewoon leeg :!: :?:

Probleem zal hem waarschijnlijk ergens situeren wanneer de gas erin komt met zo'n 10 bar dacht ik, deze gewoon het water (2 bar) wegduwt van de koeling doordat er ergens een klep niet goed afsluit. Welke of hoe deze juist noemt, weet ik niet meer :oops:

Had dit is gevraagd aan de lpg dokter en die zei dat het bijna met 100 % zekerheid was, dat die klep het probleem was bij zijn truck. Kost iets van een 385 euro z btw :!:

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jul 06, 2010 17:28 
Trucker

Update :!: (Hehe, eindelijk..)

Toetsweek voorbij, vakantie begint, en de dodge krijgt weer aandacht :D

Vandaag de eerste 'test' gedaan.
Dodge gestart en naar achteren gereden om eens stationar warm te laten draaien en tegelijkertijd de slangen + radiateur te voelen.
Slang van radiateur naar blok wordt netjes warm.
Radiateur wordt netjes warm bij het begin van de slang die naar het blok toeloopt, en zo doende wordt de warmte netjes verdeeld over de hele radiateur.
Slang die van het blok onderin de radiateur binnen komt wordt na verloop van tijd ook netjes warm.
Metertje op het dashboard slaat uit, en de elektrische fans springen netjes aan.

Na een tijdje te laten draaien ben ik maar een test ritje gaan maken hier door de buurt heen (30mph max.)
Alles lijkt goed, alleen het metertje op de dashboard staat constant in het midden. (Wat voor het overhittings probleem maar uitsloeg tot 1/4'de)
Hele tijd weest te testrijden, buurt (30mph), bosroute ingedoken (stukjes van 40/50mph), na een stuk rijden weer stationar laten pruttelen, maar het metertje blijft keihard in het midden staan. (Niet kouder en niet warmer.. :? )

Toen dacht, stukje verder rijden en wat langer 50mph rijden, dan moet een dodge toch wat harder werken dan die kleine ritjes.
En ja wel hoor, na de testritjes door de buurt, bosroute en af en toe stukken van 50mph te rijden sloeg het metertje op de dashboard verder uit richting de H.
Meteen langs de kant gaan staan, stationar laten draaien om te kijken of het metertje wat ging zakken, maar nee hoor. Meter bleef op 3/4'de richting de H staan.
Toen omgedraaid en rustig aan aangereden en toen zag ik weer dat het meterje langzaam zakte richting het midden :lol:
Door de bosroute terug naar huis toe gereden met 30/40mph, en het metertje bleef gewoon 'netjes' in het midden staan :?
Test voor straks (als me blok wat is afgekoeld, en zonder dat ik me handen verbrandt)
- Koelwater aftappen en radiateur 'verzuipen' (kijken of die nog goed doorstroomd)
- Een heerlijk één persoons gerecht maken alla Thermostaat soep.
Daarna maar weer dichtbouwen en testrijden.

Wat ik nu dus denk is dat de flow van het koelwater onvoldoende is waardoor het warm aanloopt

Groeten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jul 06, 2010 20:43 
Trucker

Vraag voor de techneuten die ooit een thermostaat tussen een bankschroef hebben gestopt en dan proberen de thermostaat open te trekken.

Ik neem aan als je dan de thermostaat open trekt dat dit vloeiend gaat, zonder dat er een weerstand knikje/hobbel gevoel in zit en vervolgens goed open te trekken is?
(Hopelijk is het zo duidelijk verteld)

Maargoed, thermostaat dus los gehaald, in een pannentje met water gedaan en op het vuur gezet.
Water ging koken maar de thermostaat ging niet open, dus waarschijnlijk is dit het probleem.
Vorige eigenaar heeft lopen hobby'en met siliconen, en het was niet bepaald 'schoon' te noemen.

Dan geeft het ook gelijk de oplossing dat als ik met 30mph/40mph rijd dat omdat de thermostaat dicht zit, al het water via de bypass heeft moeten stromen. En omdat er dan 'weinig' toeren gemaakt wordt heeft het toch nog voldoende koelings capaciteit gegeven om het meterje in het midden te houden.

Maargoed, ik ben er nog niet en morgen is er weer een dag om verder te hobby'en 8)

Groeten

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jul 06, 2010 22:33 
Pro Trucker

Met een beetje geluk is het enkel je thermostaat en ben je er goedkoop vanaf.
Succes :wink:

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jul 07, 2010 18:04 
Trucker

DodgeRammer09 schreef:
Met een beetje geluk is het enkel je thermostaat en ben je er goedkoop vanaf.
Succes :wink:

En dat is het ook :D

@Charger69
Ik heb mijn radiateur doorgespoeld, en t*ring zeg, wat een troep kwam daar uit ! :shock:

Vandaag lekker gesleuteld, en een stevige testrit gemaakt om te controleren of het probleem voorbij is.
En wat ik kan concluderen = Probleem opgelost !

Oorzaak overhitting - verstopte thermostaat waardoor deze niet meer over ging en er niet voldoende 'flow' in het koelsysteem zat om mijn 318 te koelen.

Oplossing overhitting - Nieuwe thermostaat geplaatst.

Weer wat geleerd
Thx guys voor het meedenken.

groeten

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jul 07, 2010 20:41 
Pro Trucker

ik zou de thermostaat er eens helemaal uitlaten en dan effe rijde ,weet je meteen of het wel of niet aan de thermostaat licht , heb je nu met di weer toch nie nodig

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jul 07, 2010 21:11 
Trucker

bennyke schreef:
ik zou de thermostaat er eens helemaal uitlaten en dan effe rijde ,weet je meteen of het wel of niet aan de thermostaat licht , heb je nu met di weer toch nie nodig

De oude thermostaat had ik eruit gehaald en in een pannentje met water gedaan en aan het koken gebracht.
Bij kokend water bleef de oude gewoon dicht zitten.
Die heb ik toen wat schoon proberen te maken, en een tussen de bankschroef gedaan en dan met de hand opentrekken.
Bij het opentrekken bleek dat er een stukje heel stroef ging, dus dat was waarschijnlijk de oorzaak dat de oude niet meer open ging, door de vuiligheid in de thermostaat bleef ie beknelt dichtzitten.

Dat zonder thermostaat heb ik al meegemaakt, dat duurt lang voordat de motor op temperatuur komt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jul 07, 2010 22:16 
Pro Trucker

Allright, das goed nieuws Sander :!:

En nu gas geveu :twisted:

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jul 15, 2010 11:07 
Heavy Trucker

[quote="ramboy"][quote="RamJan"]kan de truck op benzine rijden?
[/quote

Toeval wil nu dat ik gisteren op de snelweg reed (120 km/u) toen plots het lampje check gauges begon te branden. Meteen gekeken naar de temperatuur, jawel in het rood. Meteen aan de kant, motorkap open, koelvloeistofreservoir was leeg en na afkoelen radiator gecheckt en was ook leeg.
Laten takelen (ben er toch voor verzekerd :D ), bij de garage aangekomen dacht de garagist meteen aan de verdamper. Even geroken in het koelvloeistof reservoir.....idd lichte gasgeur. Stekker verdamper losgekoppeld, water bijgevuld, testrit gedaan (+/- 20 min) bij verschillende snelheden maar niet boven de 100 km/u. Temperatuur bleef mooi net iets voor het middelste streepje staan. Diagnose kapotte verdamper => stuwde gas naar het koelvloeistofreservoir met de gekende gevolgen vandien. Ook nog even de koelvloeistof bekeken met draaiende motor om te zien of er geen luchtbellen tevoorschijn kwamen maar voorlopig is dit niet het geval (hopen dat het zo blijft :| ). Dus meteen nieuwe verdamper laten bestellen en normaal gezien word ie volgende week geïnstalleerd :)
Truckie rijd nu voorlopig op supersap :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]